Nápadem roku je ostravský SprayVision, který modernizuje lakovny. Zabodovaly i Live Penalty Pavla Kacerleho
Když se řekne lakování, možná si hned nepředstavíte nějaký moderní technologický výdobytek. Právě o něm je ale úspěch ostravského startupu SprayVision, jehož technologie využívají největší světové firmy v oblasti barev a lakování. Díky tomu teď spoluzakladatel firmy Petr Jahn slaví vítězství ve 13. ročníku soutěže Vodafone Nápad roku.
„V roce 2018 jsme s jednoduchým prototypem vyrazili na veletrh do Německa, abychom si ověřili, zda je o náš nápad zájem. Dnes jsou našimi klienty například automobilky, ale také největší výrobci barev a aplikátorů. Všichni nás letos nechali ve svých investičních plánech, i přesto, že museli škrtat,“ popisuje Jahn.
Technologie SprayVision modernizuje zaběhnuté postupy na lakovacích linkách a díky digitalizaci dokáže ušetřit za materiál a zlepšit kvalitu nanesených laků. Kvalita laku se totiž obvykle měří jen v několika málo bodech, zatímco ostravský startup přišel s řešením (kombinující vlastní software a hardware), díky kterému ji změří v celé ploše – zajistí tak podrobnější výsledky o kvalitě a zvýší efektivitu lakování.
V letošním ročníku soutěže Vodafone Nápad roku, jíž je CzechCrunch mediálním partnerem, zabodoval také další tuzemský startup Live Penalty, za kterým stojí studio Smashbuster kolem Pavla Kacerleho a umožňuje přes mobilní aplikaci pomocí speciálního robota kopat penalty proti skutečným fotbalovým brankářům. Vedle celkově druhého místa si firma, jež nedávno získala investici od Jakuba Jankta a J&T, odnesla také ocenění Huawei Startup roku.
Na třetím místě v celkovém bodování soutěže skončil projekt Lemonero, který přináší chytré financování pro e-shopy. Jeho umělá inteligence dokáže pracovat s daty a výsledky daných internetových obchodů a podle nich obratem vyhodnotit a případně schválit půjčku v příslušné výši. Za Lemonerem stojí ostravský startup MonkeyData, který se zabývá analýzou dat právě v e-shopech.