Už nejsme jen e-shop s čočkami. České VašeČočky.cz prodávají už v 17 zemích a po celé Evropě se mění na Lentiamo
Jiří Urban, šéf e-shopu VašeČočky, který se rebranduje na Lentiamo
E-shopu VašeČočky.cz už kvůli rozšíření nabídky sortimentu a služeb nevyhovuje jeho název a po 12 letech od vstupu na trh proto přichází se zásadní novinkou. Od září zahájil rebranding na značku Lentiamo, s níž působí na třinácti trzích v Evropě, přičemž celkově je už v 17 zemích. Důvod je jednoduchý – portfolio internetového obchodu už neobsahuje jen kontaktní čočky, ale také například sluneční a dioptrické brýle nebo další služby, a proto dosavadní značka VašeČočky.cz neodpovídala potřebám firmy.
„V posledních dvou letech jsme významně rozšířili sortiment a služby. Otevřeli jsme kamennou optiku se službami optometristy, prodáváme sluneční i dioptrické brýle a veškeré příslušenství jak online, tak na prodejně. Náš průzkum ukázal, že pod značkou VašeČočky si lidé vybaví především kontaktní čočky. My chceme, aby si Lentiamo spojovali s celkovou péčí o oči,“ vysvětluje Jiří Urban, šéf VašeČočky.cz, budoucího Lentiama.
Jako další důvody pro využívání nové značky, jež vznikla spojením italských slov lenti (čočky) a ti amo (miluji tě), Urban označil nemalou finanční úsporu a možnost zapojení mezinárodního marketingu: „Napříč Evropou nás najdete pod různými jmény — na Slovensku VašeŠošovky, v Rakousku IhreLinsen a v Německu 321Linsen. Ve zbytku Evropy jsme známí pod značkou Lentiamo. Po sjednocení se budeme moci věnovat kampaním, které překračují hranice a cílí na zákazníky napříč Evropou.“
Pod novou značkou bude e-shop v České republice natrvalo fungovat od 10. prosince. V příštím roce pak proběhne rebranding na Slovensku, později na německém a rakouském trhu. Internetový obchod si pomocí nové značky slibuje lepší vyjádření vztahu nejen k čočkám kontaktním, ale i těm brýlovým.
Souběžně s tím přejmenuje i svou kamennou optiku v Křemencově ulici v Praze a stejně se budou jmenovat také všechny následující optiky, pro které společnost aktuálně hledá prostory v Praze, Brně, Bratislavě, Bukurešti a Sofii.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Optiky jsou pro nás způsob, jak nabídnout naším zákazníkům lepší služby a posílit důvěryhodnost a známost značky. Zároveň ale chceme, aby byly výdělečné samy o sobě,“ popisuje Urban pro CzechCrunch s tím, že pražská kamenná optika je už v černých číslech a nebýt jarního lockdownu, dostala by se na ně už o pár měsíců dříve.
„Uzavření obchodů nejvíc ublížilo naší kamenné optice. I když optiky mohly být otevřené – a naše většinu času byla –, lidé stejně odložili veškeré neakutní nákupy a prodeje na optice nám značně klesly a prodloužili dobu, než se optika dostala do černých čísel,“ prozrazuje Urban.
Rozšiřování portfolia vlastních značek
Do konce letošního roku plánuje e-shop rozšířit sortiment vlastních produktů o další tři, které tak doplní například vlastní roztok na čočky, kterého VašeČočky prodají víc než jakéhokoliv jiného ze své nabídky, nebo samotné kontaktní čočky nabízené pod privátní značkou Lenjoy.
„Jejich prodeje výrazně stoupají. V současné době máme cenově dobře dostupné jednodenní a měsíční čočky. Oba produkty jsou už druhými nejprodávanějšími čočkami ve svých kategoriích a vypadá to, že brzy budou první. Teď dokončujeme přípravu dalších dvou produktů Lenjoy – tentokrát v kategorii nejkvalitnějších čoček,“ prozrazuje Urban.
E-shop vidí velkou příležitost také v prodeji dioptrických brýlí. Jejich online prodej se VašeČočky pokusily co nejrychleji spustit během jara, aby zákazníkům, kteří je potřebovali a nemohli (nebo nechtěli) absolvovat cestu do optiky, nabídly alternativní způsob nákupu. V rámci dalšího zjednodušování nákupu aktuálně e-shop programuje nástroj, jež změří pupilární distanci.
„U dioptrických brýlí je Česká republika trochu pozadu za západními zeměmi. Například v Německu je zcela běžné nakupovat i dioptrické brýle na internetu. U nás tento způsob prodeje teprve začíná,“ popisuje Urban s tím, že sluneční brýle se na internetu v tuzemsku nakupují už běžně.
„Miliarda není naším hlavním cílem. Chceme být profitabilní.“
Společnost Maternia, jež e-shop provozuje, loni dosáhla na tržby ve výši 670 milionů korun bez DPH, rok předtím se dostala na úroveň 610 milionů. Až 88 % z toho aktuálně pochází ze zahraničních trhů, mezi největší odbytiště patří Německo a Itálie, podíl tuzemska na celkových prodejích přitom dlouhodobě klesá.
Cílem Maternie, potažmo celého Lentiama, je dostat podíl zahraničních tržeb až na 92 procent do konce příštího roku a zároveň zvýšit počet zákazníků ze současných 900 tisíc na jeden milion. Koronavirová krize přitom e-shop ovlivnila podobně jako další e-commerce hráče. V začátcích se zákazníci hodně předzásobili a ve většině zemí tak padaly rekordní tržby, po červnovém rozvolnění opatření a uklidnění šly prodeje dolů.
„Lidé si ověřili, že internetového obchody normálně doručují, byli hodně předzásobení z jara a tolik nenakupovali. Významně nás podržel prodej slunečních brýlí, který rostl krize-nekrize. Letos jsme jich prodali víc než dvakrát tolik, co loni,“ říká Urban a na otázku, kdy e-shop překoná magickou hranici tržeb na úrovni jedné miliardy korun, reaguje s dovětkem, že firma se snaží naplňovat spíš jiné cíle.
„Miliarda není naším hlavním cílem. Chceme být profitabilní a zároveň přinášet co největší hodnotu naším zákazníkům — v podobě kvalitních produktů a služeb na našem internetovém obchodu nebo prostřednictvím sítě optik, kterou budujeme. Věříme, že tímto přístupem se nám podaří miliardy dosáhnout už poměrně brzy, ale jak jsem říkal, není to náš primární cíl,“ uzavírá Urban.