Odložené platby vládnou kontinentu. Švédská Klarna nabrala obří investici a je nejhodnotnějším evropským fintechem
Švédský fintechový startup Klarna u nás není až tak známý, což je dáno hlavně tím, že čeští uživatelé jej zatím využívat nemohou. Ve velké části západního světa ale Klarna válí a díky poslednímu investičnímu kolu, v němž na další rozvoj získala ohromných 650 milionů dolarů, se skandinávský startup vyšvihl vysoko nad Revolut a vydobyl si pozici nejhodnotnějšího evropského fintechu. Klarna má nyní valuaci 10,6 miliardy dolarů, Revolut okolo 5,5 miliardy.
Ačkoli je Klarna v Česku spíše neznámá, její princip nikoli. Švédský jednorožec se totiž zaměřuje na odložené platby a způsob, kterým funguje, u nás již delší dobu razí úspěšné Twisto či Mall Pay. Přístup „nakup teď, zaplať později“ se i v tuzemsku postupně dostává do obliby a jedná se o platební metodu, která má ambici výrazně proměnit e-commerce. Nahrazuje totiž lidmi stále velmi oblíbenou, ale e-shopy nenáviděnou dobírku.
Teď ale zpět do Švédska. Poslední investiční kolo, které Klarnu tolik vyšvihlo, je zajímavé nejen rekordní výší investovaného kapitálu, ale i silou a zvučností zapojených investorů. Kolo bylo vedeno investory ze Silver Lake Partners a své prostředky fintechu poskytly také singapurský fond GIC a fondy BlackRock či HMI Capital.
To, jaký potenciál v Klarně a odložených platbách investoři vidí, popsal pro CNBC výkonný ředitel Silver Lake Partners Jonathan Durham: „Klarna je jednou z nejslibnějších a nejdisruptivnějších finančních firem světa, která redefinuje zážitek z nákupu v rámci e-commerce pro miliony zákazníků i prodejců, a to v době, kdy e-commerce celosvětově roste a rychle se přesouvá na mobilní zařízení.“
Klarna tak investory patrně láká i svým rychlým růstem napříč celým světem. Aktuálně skandinávské odložené platby měsíčně využívá až 12 milionů lidí, přičemž denně aplikace zaznamenává 55 tisíc nových stažení. Firma uvádí, že se jedná o třikrát rychlejší růst, než jakým se může pochlubit nejbližší konkurence.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsDobrou zprávou pro investory je i fakt, že se startupu daří rychle růst na klíčovém americkém trhu. Je to dáno mimo jiné tím, že ve Spojených státech, stejně jako jinde po světě, koronavirová pandemie výrazně urychlila digitalizaci retailu. To dokládá i průzkum McKinsey & Company, podle něhož více než 75 % amerických zákazníků během pandemie vyzkoušelo nové e-shopy, značky či metody nákupu.
Správná adaptace na celosvětové dění
Valná většina z těch, kteří vyzkoušeli nový způsob nakupování (konkrétně 82 %), navíc v dotazníku uvedla, že budou takto nakupovat i po odeznění krize. Z těchto údajů lze vycítit, že by e-commerce mohl čekat skutečně znatelný růst, což by se mělo pozitivně promítnout i do hospodářských výsledků služeb typu Klarna.
Na internetu totiž v důsledku změn zapříčiněných krizí nakupují i lidé, kteří s tím nemají takovou zkušenost a pociťují jistou bariéru v placení za zboží předem. Odložená platba může být dobrým východiskem, které zajistí, že obchodník má peníze hned, ale zákazník zaplatí až v momentě, kdy mu zboží skutečně v pořádku dorazí.
Klarna na změny na trhu rychle zareagovala a k nabídce obchodníků, kteří tuto platební metodu podporují, přidala jen za první pololetí letošního roku dalších 35 tisíc partnerů, dohromady pak jde o více než 200 tisíc e-shopů, kde lze takto nakupovat. I díky tomu firmě v pololetí meziročně vyrostl obrat o 36 % na 466 milionů dolarů.
Zároveň je ale nutné podotknout, že ne vše je takto růžové. Především v důsledku zahraniční expanze a nesplacených nákupů v důsledku pandemie prohloubila Klarna během prvního letošního pololetí ztrátu na takřka 60 milionů dolarů. Dá se ale očekávat, že s odezněním hospodářských dopadů krize se výsledky firmy obrátí opět k lepšímu, protože jen nesplacené pohledávky dle Klarny vzhledem k nejistotě náhle a bezprecedentně vystřelily na dvojnásobek.
Výše popsaný úspěch startupu Klarna a jeho postup na pozici nejhodnotnějšího fintechu v Evropě (a čtvrtého nejhodnotnějšího na světě) je mimo jiné dobrým příslibem i pro tuzemské hráče Twisto a Mall Pay. Česká e-commerce je totiž v evropském měřítku velmi silným trhem, a pokud se těmto dvěma hráčům podaří získat si dostatek obchodníků a dlouhodobě uspokojovat své zákazníky, čekají je dobré časy. Klarna dokazuje, že společenská poptávka po odložené platbě je vysoká.