Prémiová cukrovinka z Uherského Brodu měla namále. Čokoládovnu Janek pak vytáhl z nejhoršího telefonát z Avastu
Čokoládovna Janek vznikla před pěti lety v Uherském Brodě
Psal se rok 2015, když Vlastimil Urbanec strávil tři týdny v nizozemské čokoládovně. Když se vrátil do Česka, měl jasno. S kamarády Václavem a Anetou Durďákovými se tehdy rozhodl, že v Uherském Brodě rozjede prodej kakaové pochoutky, která bude tak kvalitní, jak vůbec může být. Všichni tři ještě tehdy studovali ekonomii a Václav s Anetou při tom sbírali první zkušenosti v obchůdku s delikatesami.
Chtěli ale, jak sami říkají, udělat čokoládu bez výmluv. Dali si od začátku velmi záležet na kvalitě a jednatel firmy Václav Durďák právě toto považuje za největší devízu jejich současného podniku. Jenže narazili na problém – nikdo nevyráběl čokoládu v kvalitě, kterou potřebovali.
„Tak jsme si po cestě autem asi ze třetí neúspěšné schůzky řekli, že ji začneme vyrábět sami. Byli jsme do toho nápadu naprosto nadšení a do půl roku jsme vyrobili první tabulku,“ vzpomíná Durďák. Stalo se tak přesto, že nikdo z původního týmu nemá formální vzdělání v oboru, všechno se naučili od píky.
Zrodila se značka Čokoládovna Janek a i přes typické porodní bolesti nového podniku si postupně získala své zákazníky. Firma pěkně rostla a své ručně vyráběné tabulky, pralinky nebo lanýže dodávala do stovek obchodů. Dnes je k dostání ve třech stovkách lokalit po Česku a Slovensku.
„V Česku často fungovaly čokolaterie kyblíkovou metodou – že někde koupí náplň, někde čokoládu, někde pastu a umělé příchutě. My jsme si to chtěli dělat po svém, poctivě a přírodně. Když si u nás dáte malinovou pralinku, je ochucená opravdu jen malinou, malinovým pyré a malinovou pálenkou,“ popisuje Durďák kouzlo jejich pochutin.
Telefonát, který vše zachránil
Jenže pak přišlo letošní jaro. Pandemie uzavřela obchody, včetně těch, kam firma dodávala. Chvíli to vypadalo, že 12. březen bude pro čokoládovnu, stejně jako pro mnohé jiných firem, začátek konce. V Uherském Brodě byl plný sklad připravený na velikonoční nápor, který ale nikdy nepřišel.
„Prvních pár dní po začátku nouzového stavu byla skutečně facka. Byly zrušené i festivaly, kde jsme schopni hodně prodat, nevíte, co se bude dít, nevíte, jak dlouho to bude trvat,“ popisuje Durďák tísnivou březnovou atmosféru, která na ně s kolegy v čokoládovně dolehla v plné síle. Naštěstí ale tři týdny po začátku karantény zazvonil telefon.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Na druhé straně byla paní ze společnosti Avast, která mi oznámila, že by u nás rádi objednali necelých 1 500 poukazů jako dárek pro své zaměstnance. Peníze nám poslali prakticky obratem a jejich zaměstnanci si u nás začali vzápětí objednávat čokolády. Často se navíc dostali nad rámec poukazu, čímž nám zvýšili tržby skoro o další třetinu,“ popisuje nečekanou podporu z technologických kruhů sedmadvacetiletý Durďák, který se ve firmě stará o vše důležité tak, aby se zbytek týmu mohl v klidu starat o čokoládu.
Pomoc od Avastu byla skutečně významná a český antivirový obr tím uherskobrodský podnik de facto vytáhl z nejhoršího. „Kdybych srovnával tuto objednávku s čísly z minulého roku, Avast nám udělal desetinu ročních tržeb,“ vypočítává Durďák při našem hovoru na trase Praha–Uherský Brod.
„Předně jsme chtěli podpořit malou, lokální firmu, protože jsme věděli, že právě tito podnikatelé kvůli pandemickým opatřením čelí problémům s odbytem. Bylo to před velikonočními svátky, naši zaměstnanci pracovali z domu a my jsme je chtěli aspoň trochu podpořit něčím osobnějším. Takže jsme hledali čokoládovnu, která má dostatek zboží pro tak velkou firmu, jako je Avast, umí online prodej a dokáže reagovat flexibilně,“ říká za Avast Michaela Palatá, která se v české softwarové firmě stará o zaměstnance.
Vydělané peníze v Jankovi rychle vrátili do oběhu. Značné prostředky vyčlenili na marketing a výrobu nového e-shopu, který nyní roste závratným tempem. Zatímco před pandemií na něm lidé nakoupili za 5 až 10 tisíc korun denně, dnes je čokoládovna na tří- až pětinásobku.
„Jsme celkem patrioti a líbí se nám, že vyrábíme u nás.“
„Naším cílem je do konce roku na e-shopu vydělat 100 tisíc korun za jeden den, celkově pro nás bude internetový obchod nejspíš letos činit 30 procent obratu,“ říká Durďák s tím, že letos by čokoládovna měla oproti minulému roku vyrůst o 60 až 80 procent, jinak řečeno na celkové tržby kolem 16 až 18 milionů korun.
Ačkoliv objednávka od Avastu byla pomyslnou třešničkou na dortu, firemní zákazníci tvoří obecně pro obchody s čokoládou podstatnou část tržeb. Janek není výjimkou a každoročně u něj tvoří firemní klientela 30 až 50 procent veškerého obratu. V Uherském Brodě už vyráběli brandované balíčky třeba pro ČSOB nebo Tatru Kopřivnice.
Letošní rok si zatím Durďák netroufá příliš odhadovat, protože klíčové budou hlavně prodeje na Vánoce. Ostatně celý čokoládový průmysl se podle něj vyznačuje poměrně silnou sezónností a v létě obvykle vyrábí takzvaně na sklad. Letošní červen byl ale podle jeho slov až čtyřikrát silnější oproti normálu.
Nejistota ve firmách kvůli koronaviru stále trvá, ale v Jankovi se rozhodli jít cestou větších investic. Téměř současně s koronavirovou pandemií totiž firmě Evropská unie schválila dotaci a v polovině června podepsali zakladatelé nákup vybavení za několik milionů korun.
Přijali také nové spolupracovníky do týmu a chystají se na rozšíření produktových řad. Kreativitě se meze nekladou – Durďák prozradil, že na Vánoce se zákazníci mohou těšit například na adventní kalendář ve spolupráci s lihovarem Žufánek. S oblíbenou českou likérkou už ostatně Janek spolupracoval na čokoládě s příchutí absintu.
Původně byla v plánu ještě obchodní expanze do zahraničí, ale tuto větev podnikání zatím příliš ovlivňuje koronavirus, a tak letos zatím Janek ve velkém mimo Česko a Slovensko fungovat nebude. Až v poslední době se začínají opět prolamovat ledy a nadějně zatím vypadá jednání v Polsku. Výhledově chce rozšířit i prostory v Uherském Brodě. Na případnou výrobu v zahraničí se ale současný osmičlenný tým příliš netváří.
„Jsme celkem patrioti a líbí se nám, že vyrábíme u nás. Málo se to ví, ale Česko bylo jednou ze světových velmocí ve zpracování kakaa a čokolády a za první republiky čokoládovny nabízely stovky až tisíce produktů. A kde jinde si brát inspiraci než v historii, která ukázala, že být nejlepší je jen otázkou tvrdé práce, nápadů a vysoké kvality,“ říká na závěr Václav Durďák.