Sami je pomohli stvořit, teď před nimi varují. Nový film Netflixu ukazuje děsivé zákulisí vývoje sociálních sítí
Sociální sítě jsou nebezpečím pro demokracii a společnost jako celek. To je celkem vágní floskule, kterou ovšem každý, kdo se pohybuje na internetu, alespoň jednou za život slyšel. A možná právě kvůli takovému zjednodušení je čím dál tím těžší se v negativních efektech digitálních gigantů zorientovat. Trochu světla chce do širokého spektra témat přinést nové dokumentární drama z produkce Netflixu Sociální dilema od režiséra Jeffa Orlowskiho.
Není to první výtvor, který se dotýká výzev, jako jsou zaujaté algoritmy, závislosti na sociálních sítích nebo rozmělňování pravdy. O všech těchto aspektech už ostatně několik let důrazně mluví odborníci, Orlowski ale teď dal hlas především jiné, možná ještě důležitější skupině. Respektive těm, kteří oblíbené sociální sítě pomohli vytvořit.
Bývalí vývojáři, ale i vysoce postavení manažeři z firem jako Facebook, Google, Twitter nebo Pinterest se rozhodli poukázat na vskutku varovné skutečnosti. Marketingové hlášky svých bývalých zaměstnavatelů tak roznášejí v prachu. Někteří z nich už si dnes podle svých slov nejsou tak jistí, že skutečně vytvořili sílu pro větší dobro.
Ve filmu Sociální dilema vystupuje i Tim Kendall, který byl šéfem monetizace ve Facebooku a prezidentem v Pinterestu. Ačkoliv je stále přesvědčený o tom, že pomohl mnoha dobrým věcem, zpětně v dokumentu přiznává, že byl i naivní o odvrácené straně mince. Popisuje například svou zkušenost, kdy chodil z práce domů a viděl, jak jeho vlastní výtvor doma negativně ovlivňuje jeho děti.
Ty v důsledku možná až příliš dobrých algoritmů trávily příliš času s telefonem a kdysi velmi prominentní postava technologického giganta tak paradoxně dnes patří k těm rodičům, kteří jsou s technologiemi u svých dětí nejvíce opatrní. Důvod, proč se tak moc lidé jako Kendall bojí, nastiňují ve filmu pohledy expertů, kteří se problematice věnují dlouhodobě.
Například Tristan Harris, zakladatel Center For Humane Technology, se snaží vyvést diváky z kardinálního omylu, že nejdůležitější jsou pro digitální giganty zájmy uživatelů. Tvrdí, že ve skutečnosti jsou v jejich současném byznys modelu zásadnější inzerenti. Zaznívá i silná fráze: „Pokud neplatíte za produkt, jste sami tím produktem.“ V termínech Facebooku nebo Googlu to znamená, že vaše chování na internetu je to, z čeho firmy profitují.