Udržitelnější budoucnost létání. Aerolinky KLM otestovaly unikátní véčkový letoun s kabinou v křídlech
Za jednoho z významných znečišťovatelů ovzduší je dlouhodobě považována letecká doprava, která v poslední dekádě zažívala obrovský boom. Krize ji sice vážně zasáhla a letadel nyní tolik nelétá, což ovšem neznamená, že je tím udržitelnost létání vyřešena. Světoví výrobci letadel a aerolinky proto usilovně pracují na nových technologiích, které by množství produkovaných emisí snížily, a KLM je toho dobrým příkladem.
Nizozemské aerolinky spolu s technickou univerzitou v Delftu uskutečnily první zkušební let funkčního prototypu letadla Flying-V, které je velmi podivným letadlem tvarovaných do písmene „V“ a které dle aerolinií může znamenat průlom v udržitelném létání. Jeho design je totiž navržen tak, aby bylo možné kabinu pro cestující, nákladový prostor i palivové nádrže umístit přímo do křídel.
Tím by mělo docházet k významné úspoře paliva. Prakticky je tak celý letoun jedním velkým křídlem poskytujícím vztlak. Unikátní tvar mu tedy zajišťuje lepší aerodynamické vlastnosti, menší odpor vzduchu a tím pádem i efektivnější hospodaření s palivem.
Výpočty inženýrů ukazují, že konstrukce o plánované délce 55 metrů činí letoun lehčím a aerodynamičtějším, díky čemuž by měl na stejné trase spotřebovávat o 20 % méně paliva než Airbus A350, který je označován za nejmodernější letadlo současnosti. Futuristické „véčko“ by navíc mělo být i přes své menší rozměry schopné přepravit stejný počet cestujících (314 osob) a stejný objem nákladu (160 m3) jako zmíněný Airbus.
První úspěšný let modelu
KLM poprvé představila svůj model futuristického letadla Flying-V již v loňském roce, u příležitosti oslav stého výročí založení společnosti. Do vývoje letadla bylo následně zapojeno několik partnerů, včetně zmíněné Technické univerzity Delft či výrobce letadel Airbus. Po dvou letech příprav, pozemních testů a rozsáhlém testování v aerodynamickém tunelu lze nyní říct, že model letadla již absolvoval svůj první úspěšný let.