Velkolepý návrat do Lost Heaven. Vychází očekávaný remake české herní klasiky Mafia ve 4K a s dabingem

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

mafiade3

Foto: 2K

První díl ikonické Mafie se vrací v předělané grafice

0Zobrazit komentáře

Je možná paradoxní, že ve světě nejznámější česká hra se odehrává ve fikčním městě ve Spojených státech. Zároveň však úspěch Mafie ukazuje schopnost zdejších vývojářů a umělců se s nadšením vydat do exotického prostředí a uvést do něj poutavý, věrohodný příběh. Právě v těchto aspektech má podle všeho excelovat vycházející remake této legendární gangsterky.

Příběh Tommyho Angela má přinejmenším v českém herním světě snad stejnou váhu jako příběh Travise Bicklea z filmového Taxikáře. Sestup z nepříliš lukrativní dráhy řidiče taxi do života mimo zákon je sice v obou případech velmi odlišný, postavy ale sdílejí silné pouto, jaké si dokážou s publikem vytvořit.

Remake první Mafie z roku 2002 tedy stojí před nelehkým úkolem – pokusit se v moderním grafickém zpracování vydat ve stopách klasiky, ale zároveň ji stejně poutavým způsobem rozšířit. Definitivní edice, která vychází měsíc po původně plánovaném termínu, tato očekávání do velké míry naplňuje. Hráči si totiž mohou svět užít ve velkolepém audiovizuálním zpracování a spolu s Tommym se do něj ponořit hlouběji než kdy dříve.

vasut-mafia

Foto: 2K/CzechCrunch

Marek Vašut v nové Mafii opět dabuje Tommyho Angela

U některých mohl vlnu nejistoty vyvolat komentář jednoho z původních tvůrců hry Daniela Vávry, který ji před lety prodal a o připravované nové verzi vůbec netušil. Remaky čehokoliv s sebou navíc většinou nesou otázku, zda je jejich existence vůbec vyžádaná a zda přináší něco nového. Většina reakcí na obě tyto otázky odpovídá kladně.

Nové zpracování ve všech směrech

V základu těchto odpovědí stojí ty nejzjevnější prvky: Lost Heaven vypadá s aktualizovanými texturami ve 4K skvěle a těm nejnáročnějším poskytne i vysoký realistický kontrast díky HDR. Stejně poutavý je zvuk, který se dočkal nově nahraného soundtracku a také českého dabingu s většinou původního obsazení. 

České hlasy postav opět potěší především fanoušky původní hry a ty, kteří se nechtějí soustředit na překládání v hlavě nebo čtení textu. Budou se přitom muset vypořádat s několika technickými nedokonalostmi, za kterými může stát i složitý proces nahrávání v době pandemie. Naopak žádné známky náročného období nejeví hudba, která se z většiny nahrávala v Praze už loni, ale úvodní skladba byla zaznamenána až letos.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Kontaktoval jsem orchestr Filharmonie Brno a vznesl poněkud neobvyklý požadavek: Co kdybychom jednotlivé hudebníky v sále rozsadili v bezpečných vzdálenostech a nahrávali jich pouze několik najednou?,“ vzpomíná Matt Bauer, zvukový ředitel studia Hangar 13, jež na remaku Mafie pracovalo.

V podobném duchu poměrně věrného, jen kvalitnějšího zpracování předlohy tvůrci přistupovali i k hráčské zkušenosti. Zůstává mnohými oceňovaný lineární průběh, který postupuje od jedné mise hned další, bez velkého množství neomezeného cestování po mapě.

Obrovským otevřeným světům některých moderních titulů tak 18 let stará Mafie konkurovat nedokáže, i tak ale nabídne nová zákoutí a specifický způsob, jak je prozkoumat. V praxi to znamená především bonusovou volnou jízdu, která umožní se jednoduše projíždět městem a vychutnávat si realistickou atmosféru Ameriky 30. let.

„Volná jízda je bonusový režim, který jsme připravili na počest původní hry,“ vysvětluje Ondřej Vévoda, vedoucí designér studia Hangar 13. Na projížďce lze objevovat některé z nových sběratelských předmětů jako detailně zpracovaných rodokapsů s vlastním komiksovým příběhem. Vůbec poprvé lze přitom jako dopravní prostředek zvolit také motorku.

Volná jízda odkazuje na původní Mafii, která vedle příběhu nabízela na jednu stranu jednoduché výlety po městě a na druhou stranu zvláštní úkoly. „Oba koncepty jsme zkombinovali do jednoho režimu, takže v Definitivní edici se Volná jízda skládá jak z té volné turistické části, tak z určitého skrytého obsahu, který čeká na odhalení,“ vysvětluje Vévoda.

Dospělá verze, která fanoušky zajímá

Stejně jako u titulu z roku 2002 stojí také v srdci jeho Definitive Edition poutavý příběh odehrávající se na ploše několika let. Zachována je jak vyprávěcí struktura založená na historii vzestupu a pádu hrdiny, tak skladba konkrétních misí. Hlavní rozdíly spočívají v mnoha nuancích, které vyprávění Mafie dodávají novou hloubku.

mafia-definitive-edition-free-ride

Foto: 2K

Projížďka nočním Lost Heaven nabídně silnou atmosféru

Přesto to může znamenat také výrazně odlišné vyznění některých misí. Platí to například pro Sáru, do níž se Tommy zamiluje. V původní hře jsme se o ní mnoho nedozvěděli a zůstala spíše pasivní postavou. Novinka jí naproti tomu dává komplexnější a mnohem ráznější charakter. Obecně platí, že Mafia letos dospěla ve všech směrech, hráče tak uvádí do psychologicky náročnějšího a temnějšího světa.

Například agregátor recenzí Metacritic u Mafia: Definite Edition hlásí číslo 76/100, což znamená ne bezvýhradné, ale z většiny velmi pozitivní přijetí. Jak zmiňují Lidovky, odpovídá tomu také zájem hráčů. Obnovená klasika se v předprodejích vyšplhala na druhé místo nejžádanějších her letošního roku.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Velký úspěch na Kickstarteru a hned další milionová investice. Český Fireball míří s mobilním Dračím doupětem do světa

Filip HouskaFilip Houska

fireball-roose-1Insider

Foto: Fireball

Jan Roose, spoluzakladatel a CEO herního startupu Fireball

0Zobrazit komentáře

Když Jan Roose v dubnu pro CzechCrunch popisoval nový herní titul Fireball RPG, na kterém se svým týmem přes dva roky pracoval, měl velké ambice. Věřil, že mobilní obdoba Dračího doupěte, slavné fantasy hry na hrdiny vycházející z amerického originálu Dungeons & Dragons (neboli D&D), může silně zarezonovat, a to především u těch, kteří ji ještě hrají na papíře a spolu v jedné místnosti. A jak se ukazuje, jeho předpoklad byl poměrně přesný.

Fireball RPG se dostává vskutku velké pozornosti, což potvrzují jak desítky tisíc dolarů, kterými hru podpořila široká veřejnost, tak zájem předních tuzemských investorů. I díky tomu se parta vývojářů, ilustrátorů dalších kreativců okolo Jana Rooseho postupně rozšiřuje. Cílem je, aby se Fireball RPG, ve kterém mají hráči své virtuální hrdiny a pomocí textové komunikace tvoří vlastní dobrodružství, rozrůstalo zejména v zámoří.

„D&D je světový fenomén, od 80. let se ale výrazně nezměnil. Fireball RPG je první skutečná inovace v tzv. tabletop role-playing gamingu. Zatímco ostatní buď lehce upravovali koncept nebo vyvíjeli klasická RPG s tematikou D&D, my budeme první, kdo kompletně automatizuje pravidla a přinese fantasy kolaborativní storytelling na nejrychleji rostoucí platformu, na telefony,“ zmiňuje Roose pro CzechCrunch.

fireball-1

Foto: Fireball

Tým Fireball

Svým způsobem má pravdu. Ačkoliv se na App Storu nebo Google Play objevují storytellingové hry, neexistuje prakticky žádná, která by naplno využívala obrovského potenciálu, jaký mobilní obdoba Dungeons & Dragons skrývá. I to byl jeden z klíčových důvodů, proč se Fireball RPG začalo těšit velké oblibě téměř okamžitě poté, co Roose se svým týmem spustil crowdfundingovou kampaň na Kickstarteru.

Pátá nejpodporovanější hra na Kickstarteru

Ta byla pro rozjezd hry naprosto klíčová. Týmu se podařilo zlákat přes 2 900 lidí, kteří se podíleli na částce 65 tisíc dolarů, což podle dubnového kurzu představovalo zhruba 1,6 milionu korun. Současně se Fireball RPG stalo pátou nejvíce podporovanou mobilní hrou v historii Kickstarteru, přičemž zhruba 80 procent lidí bylo ze Spojených států a někteří z nich si kupovali předplatné za 190 dolarů na rok předem.

Americký trh je navíc pro tvůrce hry zatím mnohem zajímavější, jelikož je tam poptávka po těchto typech her zákonitě větší. Navíc se vcelku rychle začalo povědomí o Fireball RPG šířit i předními americkými weby s „geek obsahem“ jako Geek & Sundry nebo GeekTyrant a také magazíny typu iMore či Android Central. To nakonec přispělo i k většímu zapojení známých českých investorů.

fireball-rpg-1

Foto: Fireball

Hrdinové, se kterými budete moci hrát

Už v dubnu projevili zájem Jiří Hlavenka, první investor v Kiwi.com, i Oliver Dlouhý, samotný zakladatel brněnského cestovatelského startupu, což týmu přidalo vítr do plachet. Teď v investicích zmíněná dvojice pokračuje a Fireballu posílají další vyšší jednotky milionů korun, díky nimž mohou tvůrci slíbit, že finální verze hry vyjde do konce letošního roku, konkrétně v prosinci.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Spolu s novou investicí posiluje Fireball i zaměstnanecké řady. Nyní čítá deset pracovníků na full-time, mezi kterými je nově i Tomáš Gestinger z české herní společnosti Bohemia Interactive, známé pro svou válečnou sérii Arma. Ve startupu nyní působí jako projektový manažer a content director. Divizi pro herní obsah pak Fireball ještě rozšířil o další ilustrátory.

„Není to jen o zaměstnancích. Společně s námi tvoří produkt přes dva tisíce nadšenců na Discordu, kde je necháváme hlasovat a diskutovat o funkcích, UX nebo o plánovaném obsahu. To nám ohromně pomáhá zůstávat lean a být si jistí, že dlouhodobě kreslíme a vyvíjíme produkt, který oni budou chtít,“ dodává Roose, který v minulosti pracoval pro tuzemský analytický startup SpaceKnow.

fireballrpg-1

Foto: Fireball

Mapa hry Fireball RPG

Jak už jsme naznačili výše, jedná se v podstatě o Dungeons & Dragons, akorát namísto papírových desek a fyzických rekvizit se celý děj překlápí do virtuálního prostředí. Hráči tedy na sebe nepokřikují v místnosti, ale naopak vedou online textovou komunikaci, pomocí které se svými fiktivními hrdiny tvoří spontánní dobrodružství. Ústředí roli má v celém ději takzvaný Game Master, který hru zahajuje úvodním proslovem.

Protože je celý princip hraní založen na mobilním rozhraní, bude možné Fireball RPG hrát odkudkoliv. Stačí, když se sejdou alespoň tři hráči a připojí se do hry, která je zjednodušeně řečeno jednou velkou, interaktivní mapou. Na ní se hrdinové pohybují, řeší úkoly, čelí nástrahám, využívají itineráře s potřebnými herními předměty a vylepšují schopnosti svých postav. Nehledě na to, že si mohou mapu i editovat o nové záchytné body.