Alze se nelíbí vysoké poplatky u firemních karet, a tak je převedla na zákazníky. Kdo jiný by se měl ozvat než my, říká
Hlavní showroom Alzy v Holešovicích
Alza se před několika měsíci uchýlila ke kroku, u něhož musela dopředu vědět, že jí plusové body u zákazníků rozhodně nepřinese. Začala totiž účtovat firemním klientům poplatek, pokud při platbě využijí firemní kartu. Největší český e-shop tak testuje, kolik zákazníci vydrží, a díky své pozici chce zatlačit především na příslušné instituce.
„Naší snahou je vyvinout tlak na karetní asociace a vydavatele platebních karet, aby vysoké poplatky vázané na tyto karty byly zastropovány, jako je tomu u nefiremních karet, a my jsme tak k jejich účtování nebyli nuceni,“ vysvětluje pro CzechCrunch Jiří Ponrt, finanční ředitel Alzy, která loni utržila bezmála 30 miliard korun a letos roste ještě rychleji.
O co přesně jde? Alza začala v červenci účtovat poplatek, pokud zákazník zaplatí firemní platební kartou, tedy vázanou na firmu či podnikatele. Před potvrzením platby Alza takového zákazníka upozorní, že může zvolit jinou platební metodu, například bankovní tlačítko, převod či fakturu, kde se poplatku vyhne. Jinak mu ale e-shop přirazí několik desetin až jednotek procent navrch.
Odhalení díky nové platební bráně
Poplatky u plateb kartou jsou na trhu standardem. Zatímco u běžných platebních karet byla evropskou legislativou jejich maximální přípustná výše zastropována, u firemních karet tomu tak není. Karetní asociace a vydavatelé platebních karet si tak teoreticky mohou účtovat, kolik chtějí – a může tedy jít o několikanásobně vyšší částky.
„Karetní asociace a vydavatelé platebních karet účtují za použití business karet několikanásobně vyšší poplatky, které mohou činit i více než 2 % z placené částky, zatímco zastropovaný mezibankovní poplatek u běžných karet činí 0,20/0,30 %,“ vysvětluje finanční ředitel Alzy situaci na trhu, kterou již ve firmě nechtěli dál akceptovat.
Před několika měsíci tak Alza rozeslala e-mail na 30 tisíc zákazníků, kteří mají v jejím e-shopu zapamatovanou business kartou, aby s novým poplatkem počítali. Ostatní zákazníky upozorní ve chvíli, kdy do platební brány svou firemní kartu zadají. Pro zákaznicky nepopulární krok se Alza rozhodla, protože věří, že má sílu situaci změnit.
„Kdo jiný než jednička na trhu v e-commerce by se už měl ozvat. Asi to bude běh na delší trať, vždyť i samotné EU to trvalo mnoho let, než si zastropování u nefiremních karet prosadila,“ doplňuje Ponrt. Vyšší poplatky u firemních karet nejsou žádnou novinkou a Alza je doteď platila sama. Logicky se tak nabízí otázka, proč se je rozhodla převést na své zákazníky právě nyní.