Ambice jsou v Česku příliš nízko. Na Blabu jsme chtěli peníze, které tu investoři nebyli ochotni dát, říká Petr Kováčik v podcastu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

petr-kovacik-boxed2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Petr Kováčik, spoluzakladatel startupu Blabu

0Zobrazit komentáře

„Přišel lockdown a to bylo kladivo na všechno. V tu chvíli můžete být pro investory sebevíc lákaví, jenže my chtěli hodně peněz a ty nikdo nechtěl dát,“ popisuje v novém dílu CzechCrunch Podcastu jarní dění Petr Kováčik. Mluví o hledání investorů pro svůj startup Blabu, který koronavirová pandemie málem smetla, ale nakonec se podařilo firmu zachránit.

Po náročných měsících, které byly plné nejistoty a mnohdy i bez plánů, co se bude dít další den, Petr Kováčik našel řešení. Svůj startup Blabu, který měl původně zajišťovat online konverzaci v cizím jazyce, na poslední chvíli otočil, vymyslel nový byznys model a teď míří s investicí od Mitonu k restartu.

„Bylo to extrémně stresující. Já jsem pak už do firmy nechtěl posílat další peníze, a tak jsem si řekl, že to buď nějak vymyslíme, nebo budeme muset zavřít. Z různých racionálních i iracionálních důvodů se vám to ale položit nechce,“ říká pětatřicetiletý Kováčik, který se do Blabu pustil po prodeji srovnávače slev Skrz.cz britské skupině Secret Escapes.

Více o tom, jak přišel na nápad vytvořit startup Blabu, jak si vybíral svůj tým, proč zkrachovali několikaměsíční námluvy s investory a co se dělo, když byla firma na pokraji svého konce, si můžete poslechnout v nové epizodě CzechCrunch Podcastu, kterou lze pustit v přehrávači níže nebo ve všech oblíbených podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším byla v podcastu s Petrem Kováčikem řeč?

***

„Teď už se mi spí lépe. Máme nový směr, novou investici, tým funguje a pouštíme se zase do něčeho nového,“ přiznává nyní Kováčik, který po letech ve velké fungující firmě zažíval vše, co ke startupovému životu občas patří – žijete zkrátka tak trochu na hraně a nikdy nevíte, kdy může nastat konec. Blabu přitom bylo podle jeho šéfa rozběhnuté dobře, ale koronavirová pandemie vše zastavila.

Když se totiž na jaře nejen Česká republika uzavřela, bylo Blabu těsně před podpisem velké investice od polských investorů. Ti ale nakonec s ohledem na nejistou situaci vycouvali. „Najít v době koronavirové krize nové investory bylo nereálné. Rychle jsem pochopil, že peníze nebudou. Nebo by investice byla tak malá, že by nás posunula jen o měsíc,“ říká Kováčik.

Sám se od začátku netajil velkými ambicemi, z Blabu chtěl udělat globální online platformu pro snadné procvičování cizího jazyka formou konverzace s rodilými mluvčími. I proto chtěl od investorů hned na začátku dva miliony dolarů, ale brzy zjistil, že takový projektu mu zaplatí maximálně v zahraničí.

„Ambice v Česku jsou pořád nasazeny dost nízko, a to jak na straně zakladatelů, tak investorů. Když přijde někdo s vysokými ambicemi, tak to čeští investoři berou jako obrovský risk a říkají, že je teď příliš brzy, ať přijde za rok, za dva, že se možná připojí,“ popisuje své zkušenosti Kováčik s tím, že byť to málem stálo jeho startup život, rozhodnutí investorů v nejisté době chápe.

petr-kovacik2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Petr Kováčik, spoluzakladatel startupu Blabu, který dnes působí ve fondu Kaya

V podcastu mluví i o tom, jaké udělal při rozvoji Blabu chyby, co se dělo, když se v nejtěžším období rozhodl skončit jeden ze spoluzakladatelů, a kolik ho vlastně celá startupová anabáze stála peněz. Zároveň přiznává, že když se podívá zpětně, možná je nakonec dobře, že původní investice nevyšla.

„Kdybychom ji na začátku roku získali, dosáhli bychom na první část investice, ale jelikož se svět po příchodu koronaviru změnil, mohlo by pro nás být velice těžké dosáhnout v číslech na další peníze,“ říká Kováčik. „Pokoušíme se teď znovu naskočit na vlnu, co nás spláchla.“

Jak vypadá nová strategie Blabu? Jak se upekla investice od Mitonu a proč nelituje, že si ze svého zápisníku vytáhl právě tento nápad? O tom všem hovoří Petr Kováčik v našem podcastu, který najdete ho online jak na Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech, tak ve svých oblíbených podcastových aplikacích.