Datový startup Manta Tomáše Krátkého nabírá téměř 300 milionů korun. Přispělo i české Credo Ventures

Peter BrejčákPeter Brejčák

kratky-manta-boxed

Foto: Manta

Tomáš Krátký, zakladatel a CEO startupu Manta

0Zobrazit komentáře

Startup Manta vznikl původně v roce 2008 jako interní nástroj české technologické společnosti Profinit, která jej dlouhá léta využívala ve vlastních projektech. Před pěti lety však došlo k rozhodnutí udělat z něj samostatnou firmu, která od té doby klientům po celém světě zjednodušeně řečeno pomáhá s analýzou dat.

Oficiálně newyorský startup Manta, který založil a jako CEO vede Tomáš Krátký, teď získává velkou finanční injekci. Do firmy v rámci investičního kola Series A posílají investoři 13 milionů dolarů, tedy téměř 300 milionů korun. Investici vedl venture kapitálový fond Bessemer Venture Partners s přispěním fondu SAP.IO a také dvou původních investorů, německého Senovo a českých Credo Ventures. Celkově tak Manta nabrala již 17 milionů dolarů (390 milionů korun).

Pětiletý startup přitom působí pohledem běžného smrtelníka v poněkud nudné oblasti tzv. data lineage, tedy datových toků. Ve své platformě se Manta dokáže napojit na technologické zdroje firmy, prozkoumat jejich zdrojový kód, analyzovat jej a následně automatizovaně generovat vizuální náhled všech zdrojů firemních dat s jakým způsobem nebo kam organizací proudí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Díky tomu svým klientům dokáže nabídnout ucelený pohled o jejich práci s daty, přinášet jim větší přehled o samotném fungování firmy a umožnit jim tak lehčí digitální transformaci nebo také odhalovat možné chyby v různých procesech. Podle svého vyjádření tak klientům, mezi které patří například OBI nebo Comcast, dokáže ušetřit čas, peníze i zdroje díky zvýšení produktivity datových týmů o 30 až 40 procent.

„Nástup datové analytiky a velkých dat znamená, že raketově roste zájem o datové toky, metadata nebo data governance.“

„Jeden z velkých problémů datového managementu je manuální přístup k neustále se opakujícím úkolům, které vykonávají chytří a schopní lidé. Jejich talent a znalosti lze lépe využít u problémů, které automatizovat nejde. Organizace po celém světě s tímto problémem bojují a před vznikem Manty jsem se s tím potýkal stejně jako všichni ostatní,“ říká Tomáš Krátký.

„Data lineage je chybějícím dílkem této skládačky a je víc než jen obyčejnou mapou. Je to znázornění toho, jak na sobě jednotlivé datové elementy závisí a jak se ovlivňují. Manta nabízí možnost lépe porozumět tomu, jak datové prostředí funguje, lépe ho kontrolovat a umožnit skutečnou digitální transformaci,“ doplňuje Krátký.

„Zvláště v posledních letech nástup datové analytiky a velkých dat znamená, že raketově roste zájem o datové toky, metadata nebo data governance, a to se stává primárním hřištěm pro Manta produkty. V současnosti se zaměřuje především na americké zákazníky a spolupracuje s partnery jako jsou Collibra, Informatica, IBM, Alation,“ doplňuje pro CzechCrunch podrobnosti o firmě Vladislav Jez, partner v Credo Ventures.

Křídla novým startupům. Do Česka míří akce Red Bull Basement, která hledá ty nejlepší studentské projekty

Filip HouskaFilip Houska

Will GaddEvent

Foto: Ryan Bolton/Red Bull Content Bull

Horolezec Will Gadd během loňské akce Red Bull Basement v Torontu

0Zobrazit komentáře

Jeden inovativní nápad a příslib zajímavých podnikatelských příležitostí s globálním rozměrem. Možná to zní až příliš jednoduše, ale právě na této rovnici staví Red Bull svou mezinárodní studentskou akci Red Bull Basement, která letos míří i do Česka a CzechCrunch je jejím mediálním partnerem.

O jednom z nejzásadnějších hráčů na poli energetických nápojů se dlouhodobě ví, že jen na plechovkách svůj byznys nestaví. Pozici globálního lovebrandu si vydobyl i díky nejrůznějším akcím ze světa motorsportu, hudby, tance nebo gamingu. Aktivně navíc vstupuje také do oblasti technologií, inovací a startupů a zmíněný Red Bull Basement to jen stvrzuje.

V hlavní roli tohoto programu, který letos startuje svůj třetí ročník, stojí studenti. Přesněji řečeno vysokoškolští studenti s touhou a chutí vymyslet nový projekt, s nímž by mohli vylepšit a posunout nejen své univerzity, ale možná i celý svět.

Mezi dobré příklady patří studentky z Rakouska, které ovládly loňský ročník s aplikací Audvice pro vytváření a sdílení naučného obsahu, nebo třeba kanadský tým s platformou, jež by ve virtuální realitě pomáhala překonávát úzkostí. Za zmínku stojí i indičtí EnergyBird, kteří vymysleli systém pro konvertování energie z chůze na elektřinu.

Nejen tyto projekty se úspěšně zformovaly právě prostřednictvím akce Red Bull Basement, do které se zapojují i zkušení mentoři z celého světa, aby nadějným týmům poskytovali potřebné know-how a vysvětlovali jim, jak to ve světě technologií i byznysu doopravdy chodí. Něco podobného teď čeká i na české vysokoškoláky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Program Red Bull Basement pochopil, co bylo třeba pochopit už dávno – že vzdělávání a zkušenosti z reálného světa nejsou posloupnou záležitostí (to znamená, že vystuduji a pak budu teprve možná podnikat), ale musí se naopak aktivně propojovat od prvopočátku, abychom dosáhli co nejšťavnatějších a zároveň škálovatelných inovací,“ míní Sara Polak, spoluzakladatelka pražské organizace Innovation Disrupt House a mentorka programu.

Minutový pitch, který rozhodne

Zásadní otázka: jak začít? Už v těchto dnech mohou vysokoškolští studenti, kteří musí být starší 18 let a ovládat angličtinu na komunikativní úrovni, prostřednictvím redbull.cz/basement zasílat své přihlášky. Ty se skládají prakticky jen z jednoho videa o délce 60 vteřin, v němž co nejpoutavěji odprezentují svůj nápad.

Team Austria (Sophie Bolzer and Nadine Szentivanyi, Audvice)

Foto: Ryan Bolton/Red Bull Content Bull

Rakouské studentky s projektem Audvice

Přihlášky mohou zasílat do 25. října, pak se kolo uzavře a přejde se na hlasování, které bude mít v rukou široká veřejnost. Po vyselektování těch nejzajímavějších nápadů přijde na řadu fáze finálního výběru lokální odbornou porotou, která posoudí, zda je daný nápad proveditelný, dostatečně kreativní a jak velký má dopad.

Od 2. listopadu se pak přejde do akce. Porotci zvolí ten nejlepší nápad pro reprezentování České republiky v globálním finále. Tým s nejlepším nápadem získá přístup k pracovnímu prostředí, k práci s mentory tváří v tvář a také ke globální síti inovátorů.

blabu-strejcek-kovacik

Přečtěte si takéRestart s investicí od Mitonu. České Blabu nově zřídí online kancelář pro každého, kdo se živí předáváním zkušenostíRestart s investicí od Mitonu. České Blabu nově zřídí online kancelář pro každého, kdo se živí předáváním zkušeností

Vývoj celého nápadu bude probíhat týden, přičemž od 10. do 13. listopadu se budou konat workshopy, sezení z mentory z různých zemí a další networking a vše vyvrcholí finální prezentací, které se zúčastní 38 projektů z celého světa. V ní globální porotci rozhodnou o „nejlepším projektu roku“, který bude nadále podporován. Například zmíněný indický tým EnergyBird se díky tomu dostal i do bootcampu Googlu.

red-bull-basement-key-visual

Foto: RedBull.cz

Vizuál akce Red Bull Basement