Film o nejlepším filmu všech dob. Netflix ukázal trailer na novinku Davida Finchera o vzniku Občana Kanea

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

mank-david-fincher-gary-oldman-netflix-1

Foto: Netflix

Film Netflixu Mank se zaměřuje na okolnosti vzniku Občana Kanea, často označovaného za nejlepší film všech dob

0Zobrazit komentáře

Loni to byl Martin Scorsese a Irčan, letos je to, zdá se, David Fincher a Mank. Netflix opět umožnil vysoce ceněnému hollywoodskému tvůrci vytvořit ambiciózní film, který si nejspíš vyslouží mnoho chvály, ale není zjevným diváckým hitem. Snímek Mank, zaměřující se na příběh vzniku legendárního filmu Občan Kane, je totiž natočen tak, aby vypadal co nejvíce jako americká kinematografie 30. let.

Na 4. prosince chystaná novinka nese jméno Hermana J. Mankiewicze. Ten se u filmů nejčastěji objevoval jako spoluautor scénářů, kterým propůjčoval specifický humor plný chytrých satirických narážek. Jeho nejznámějším dílem je ale samozřejmě převážně seriózní Občan Kane, za něhož dostal spolu s režisérem a hlavním hercem Orsonem Wellesem Oscara. V Mankovi se ale možná objeví argumenty, že geniální režisér v roce 1942 cenu Akademie za scénář dostat neměl.

Životopisný snímek totiž vznikl podle scénáře Fincherova zesnulého otce, který se prý poměrně blízko držel teorie rozporující Wellesovo spoluautorství scénáře jednoho z nejoceňovanějších filmů všech dob. Jelikož byly argumenty ze 70. let poměrně spolehlivě vyvráceny, bude mimo jiné zajímavé sledovat, jak se tvůrci k potenciálně kontroverzní látce postavili. V každém případě se však bude jednat o zajímavou poctu zásadnímu filmu i kinematografii obecně.

Celé dílo se vydává směrem stylové autenticity, skutečně tedy působí, jako by vzniklo v době, kdy se odehrává, tedy ve 30. letech minulého století.  Samozřejmostí je tak černobílý obraz s výrazným zrněním filmového celuloidu. Hned ve dvojici zveřejněných upoutávek se ale objevují také mnohé vizuální i dějové narážky přímo na Občana Kanea.

Jeho režisér Orson Welles byl velký vizionář. Prosadil se už v rozhlase, kde prý jeho inscenace hry Válka světů vyvolala paniku, protože ji někteří posluchači považovali za hlášení o skutečné invazi z jiné planety. Jeho ambiciózní povaha a schopnost pohltit publikum motivovala rozhlasovou a filmovou společnost RKO k tomu, aby s Wellesem podepsala takřka bezprecedentní smlouvu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ve studiovém systému tehdejšího Hollywoodu totiž režiséři téměř nikdy nedostávali naprostou tvůrčí svobodu, kterou Welles u Občana Kanea dostal. Díky tomu byl ve svém nejslavnějším díle schopen používat technicky složité a nákladné prvky jako extrémní hloubku ostrosti. Ta umožňovala vytvořit iluzi velké vzdálenosti mezi popředím a pozadím obrazu, přičemž oba zůstávaly ostré.

Ačkoliv Občan Kane vyvolal revoluci ve filmovém vyprávění, jeho styl téměř nebyl ve stejné míře napodobován a dodnes tak působí originálně. Příběh o hledání významu posledních slov mediálního magnáta je navíc zprostředkován složitou sérií flashbacků, které nepůsobí zastarale ani vedle počinů Christophera Nolana. První trailer Manka naznačuje, že také on bude komplexně zkoumat osudy zásadní postavy filmových dějin.

mank-david-fincher-amanda-seyfried-netflix-1

Foto: Netflix

Amanda Seyfried ve filmu ztvárnila herečku Marion Daviesovou

Sám Fincher, jenž nikdy nechodil do filmové školy, má ostatně stejně jako Welles status perfekcionistického režiséra zcela oddaného své vizi. Už několik měsíců například internetem koluje komentář herečky Amandy Seyfried o tom, jak strávila celý týden natáčením snad dvou set jetí (pokusů). Taková míra oddanosti je ojedinělá i u tvůrce jinak známého natáčením i několika desítek jetí většiny scén.

David Fincher na plátnech naposledy představil před šesti lety kriminální thrillerem Zmizelá. Spolu se scenáristkou a autorkou předlohy Gillian Flynnovou se mu podařilo diváky ohromit spletitou záhadou vyšetřování zmizelé manželky a přitom s černým humorem analyzovat vztahy, dopady finanční krize z roku 2008 a moderní svět médií. Ani od Manka tak nelze očekávat jen typický oscarový životopisný film.

tenet

Přečtěte si takéVíce než rok jsem se vyhýbal informacím o Tenetu. Odměnou byla strhující podívaná a zmatení ze skutečného světaVíce než rok jsem se vyhýbal informacím o Tenetu. Odměnou byla strhující podívaná a zmatení ze skutečného světa

V souvislosti s Mankem se o možných nominacích na Oscary přesto mluvilo už dlouho před nynějším zveřejněním první upoutávky. Jedním z důvodů je samotný námět z hollywoodských dějin, na jaké Akademie většinou slyší. Ruku v ruce s ním jde pak cinefilské zpracování a tvůrci. Fincher patří k nejváženějším hollywoodským režisérům, představitel Mankiewicze Gary Oldman už jednoho Oscara má, tvůrci hudby Trent Reznor a Atticus Ross také, navíc za Fincherovu Sociální síť.

Garymu Oldmanovi v hereckém výkonu tentokrát mohl pomoci samotný fakt, že se film z velké části natáčel na stejném ranči, kde skutečný Mankiewicz pracoval na scénáři k Občanu Kaneovi. Vedle něj uvidíme Toma Burkeho jako Orsona Wellese, zmiňovanou Amandu Seyfried jako herečku Marion Daviesovou, Lily Collinsovou a další.

Ačkoliv jeden z producentů řekl, že je to „skvělý film, který uvidí šest lidí“, pro Netflix Mank představuje další z vysoce prestižních a umělecky ambiciózních projektů jako předloňská Roma, loňský Irčan a Manželská historie a další. Streamovací služba se přitom v propagačních materiálech přepíná do výrazně cinefilského módu, když v tweetech používá typicky scenáristický font nebo v traileru svoje logo upravila tak, aby připomínalo dobové logo společnosti RKO.

Mank je ovšem jen jedním z většího množství projektů, s nimiž Netflix cílí na příští Oscary. Už v červnu vydal válečné drama Da 5 Bloods a za týden vychází politické drama Aarona Sorkina Chicagský tribunál. Do konce roku pak budou následovat projekty jako italské drama The Life Ahead, novinka Rona Howarda Hillbilly Elegy nebo sci-fi thriller George Clooneyho The Midnight Sky, který prý kombinuje vlivy oscarových snímků Gravitace a Revenant.

Bavme se o našem vlivu, ale Sociální dilema je příliš senzacechtivé. Facebooku se nelíbí dokumentární hit Netflixu

Jiří SvobodaJiří Svoboda

socialni-dilema

Foto: Exposure Labs/Netflix

Z dokumentu Sociální dilema se stal hit Netflixu

0Zobrazit komentáře

Film Sociální dilema se už několik týdnů řadí mezi nejsledovanější snímky na Netflixu. Dokumentární drama od režiséra Jeffa Orlowskiho rychle nabralo na popularitě, nejspíš proto, že se dotýká problémů se sociálními sítěmi, které řeší v dnešní době takřka každý. Dokonce vyvolal takovou trakci, že si vysloužil i oficiální odpověď od Facebooku, největšího hráče na trhu.

Už jen fakt, že se firma Marka Zuckerberga vyjádřila k problémům zobrazeným ve filmu, je pozoruhodný – větší podrobnosti se v těchto tématech dozvídáme spíš díky novinářům. Ještě zajímavější je ale možná fakt, že Facebook se ohrazuje poměrně ostře. „Měli bychom vést konverzace o tom, jak sociální sítě ovlivňují naše životy. Ale Sociální dilema pohřbívá podstatu problému senzacechtivostí,“ píše největší sociální síť světa hned na úvod sedmibodové brožury.

Skutečně je třeba mít na paměti, že Sociální dilema má dramatickou, hranou složku, která přispívá ve filmu k většímu emočnímu vypětí a narážkám až na apokalyptické scénáře. Realita je pochopitelně o dost složitější a méně jednostranná. Ve vyjádření Facebooku je ale i množství argumentů, které jsou při bližším zkoumání děravé.

Sociální dilema ve velkém staví na výpovědích lidí, kteří produkty Facebooku pomohli od základu vytvořit. A právě to společnost Marka Zuckerberga považuje za kardinální problém, protože ve filmu skutečně není nikdo, kdo by ve Facebooku stále pracoval.

facebook-zuckerberg

Foto: Facebook

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

Pochopitelně je složitější takové zaměstnance sehnat, protože často z různých důvodů nechtějí o své práci mluvit na kameru, o to víc přímo pro Netflix, který může mít mnohem větší dosah než třeba článek v médiích. Nicméně jak opět ukazují jiné novinářské výstupy se skrytou identitou jednotlivých pracovníků, ani současní zaměstnanci Facebooku nejsou s kroky jeho zakladatele a šéfa Marka Zuckerberga často spokojeni.

Závislost na Facebooku

Jeden z hlavních argumentů filmu se točí okolo předpokladu, že sociální sítě jsou tak dokonale personalizované, až jsou návykové. Facebook ale odmítá, že by jeho týmy byly instruovány k tomu, aby zvyšovaly čas strávený v aplikaci, a uvádí příklad změn, které prý naopak vedly k poklesu času strávenému na této síti.

Četné novinářské výstupy, jež popisují dění uvnitř Facebooku, ovšem hovoří jinak. Tak například letošní kniha Facebook: The Inside Story od Stevena Levyho popisuje, jak je firma pod silným vlivem strategie rapidního růstu, která měla mimo jiné za cíl právě zvyšování času stráveného v aplikaci.

Sociální dilema také pracuje s premisou, že pakliže je sociální síť zdarma, tak to de facto znamená, že její uživatelé jsou i její produkt, respektive data uživatelů, která jsou následně předávána inzerentům. Facebook se proti takovému smýšlení ohrazuje a tvrdí, že uživatelé „produkt nejsou“.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Inzerenti neví, kdo jste. Dáváme jim reporty o tom, jaké jsou profily lidí, kteří vidí jejich reklamy, ale nesdílíme s nimi informace, které vás osobně identifikují, pakliže nám k tomu nedáte svolení,“ píše Facebook a upozorňuje, že každý uživatel se může podívat, které zájmy, podle níž se rozhodují i inzerenti, jsou k němu připsány, a případně je smazat.

Tato otázka je tak v podstatě čistě filozofická. Ve výsledku jde o to, jestli je personalizovaná reklama a sbírání obrovského množství dat legitimní model, kterým se dá ospravedlnit, že je služba nabízená zdarma. Tvůrci filmu naznačují, že to legitimní není, Facebook nesouhlasí. Jisté však je, že každý uživatel je na takové síti zcela dobrovolně.

Polarizace společnosti

Film Jeffa Orlowskiho ve velkém pracuje i s motivy polarizace společnosti, která má být částečně způsobená například příliš personalizovaným news feedem, o čemž se hojně diskutuje i v souvislosti s Facebookem. Zuckerbergova společnost říká, že v tomto ohledu činí kroky, aby k politickým roztržkám nepřispívala.

„Naprostá většina příspěvků, které lidé na Facebooku vidí, není polarizující ani politická – je to každodenní obsah od rodiny a přátel,“ tvrdí Facebook. Na druhou stranu to byl také polarizující obsah na Facebooku, který přispěl mimo jiné ke genocidě Rohingyů v Myanmaru.

facebook-icon

Foto: Oleg Magni/Pexels

Aplikace Facebook

Facebook před dvěma lety přiznal, že byl v odpovědi na problém příliš pomalý, přesto byl netransparentní ve sdílení dat ohledně této genocidy. Zároveň se ale letos odvíjí na podobném principu problém v Etiopii. Tamní rasové nepokoje jsou amplifikovány právě facebookovými příspěvky.

Facebook se také odvolává na jím financované výzkumy nezávislých akademiků, kteří zkoumají, jak k polarizaci přispívá Facebook. Téměř dva roky se tomu ale bránil a data dal výzkumníkům až letos v únoru.

V dalších bodech se koncern věnuje třeba volební tematice. Opakuje, že si je vědom chyb, které udělal v roce 2016 při posledních amerických prezidentských volbách. Upozorňuje také na tzv. Ad Library, kterou spustil v roce 2018. Obsahuje všechny reklamy, které na Facebooku aktuálně běží, včetně těch, které se danému uživateli neobjeví v personalizovaném news feedu.

messenger-instagram-1

Přečtěte si takéFacebook propojuje miliardy svých uživatelů. Posílat zprávy si půjde z Instagramu rovnou na MessengerFacebook propojuje miliardy svých uživatelů. Posílat zprávy si půjde z Instagramu rovnou na Messenger

Zuckerbergova firma v neposlední řadě vyzdvihuje své úspěchy v oblasti boje s dezinformacemi. Faktem je, že největší globální síť světa přiznává, že její systémy nejsou perfektní a jen za druhé čtvrtletí letošního roku odstranila 22 milionů kusů obsahu, který považuje za násilný. Neříká ale, kolik z toho jsou dezinformace.

Zmiňuje také síť sedmdesáti fact-checkingových partnerů, se kterými globálně spolupracuje. Taková situace je i v Česku, kde s Facebookem spolupracuje Demagog.cz a v rámci partnerství s AFP i novinářka Laďka Mortkowitz Bauerová.