Hummer je zpět, ale hektolitry nafty už nepotřebuje. Legendární vozidlo přijíždí jako čistý elektromobil

hummer-ev7

Foto: GMC

Panely ze střechy lze umístit do zavazadlového prostoru vozu

0Zobrazit komentáře

Svět nepoznal příliš mnoho vozů, které se podobají ikonickému Hummeru. Už jen jeho původ ve vojenském speciálu prozrazuje, že je stavěný na překonávání i těch největších výzev. Spaloval ovšem takové množství paliva, že by to dnes vystačilo na cestu kolem světa. Se zdražováním pohonných hmot v roce 2008 pak Hummer na svou žíznivost doplatil a stal se pouhou legendou. Nyní se ovšem vojín Hummer hlásí zpět do služby, poučen ze svých předchozích chyb.

Po fosilní odvykačce se z něj stává enviromentalista, který chce svému rodiči v podobě automobilky General Motors (GM) dokázat, že dát mu druhou šanci bylo to nejlepší rozhodnutí. Své lepší já dokazuje využitím síly elektromotorů, které si ještě celkem nedávno nedokázali v Hummeru dost dobře představit ani ti nejodvážnější.

Do souboje s ostatními elektrickými pick-upy jde Hummer EV ozbrojený až po zuby. Na rozdíl od svého pradědečka, vojenského speciálu Humvee, však na svou palubu nepřibral palné zbraně ani nábojové pásy, ale vsadil na sofistikované technologie a přelomová řešení.

hummer-ev8

Foto: GMC

Hummer se prezentuje jako vůz do terénu i na dálnici

Označit Hummer EV za standardní pick-up je trochu nepřesné – daleko více mu sluší nálepka offroadu 21. století. Vůz totiž nabídne vysoký točivý moment, nastavitelnou světlou výšku, schopnost částečně autonomního řízení, možnost pohybu do strany díky tzv. Krabímu režimu a nezapomíná ani na dostatečné množství prvků vhodných pro brouzdání po internetu či grafiku známou z oblíbených her.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Z tohoto výčtu asi nejvíce vyčnívá zmíněný Krabí režim. Jedná se o funkci, která umožňuje současné vyklonění všech čtyř kol, což vozu umožní pohyb do strany, stejně jako to zvládá opancéřovaný korýš. Funkce má sloužit k ještě lepší prostupnosti terénem, ale dokážeme si její výhody představit také při parkování či lepším manévrování u nabíjecí stanice při nabíjení prozatím blíže nespecifikovaných bateriových článků.

Proces nabíjení by měl podle GMC, speciální divize General Motors, pod níž bude Hummer produkován, zabrat maximálně 40 minut. Za 10 minut nabíjení by měl mít vůz dostatek energie na cestu dlouhou přes 160 kilometrů a při plném nabití se toto číslo dostává až na hranici 560 kilometrů. To vše při využití některé z rychlonabíječek.

hummer-ev4

Foto: GMC

Díky nastavitelné světlosti by nemělo být problémem ani brodění

Baterky budou v tomto případě posílat energii až třem elektromotorům s výkonem tisíc koňský sil. Bude však záležet na tom, po které z verzí zákazník sáhne. První varianta pod názvem Hummer EV Edition 1 bude dostupná již na podzim příštího roku a nabídne Krabí režim i možnost zvýšení podvozku pomocí tzv. Extract módu. Ten umožní upravit světlou výšku vozu až o 15 centimetrů, pokud se před ním zjeví větší kámen či koryto řeky. Stát bude 112 595 dolarů, respektive zhruba 2,5 milionu korun.

Další edice budou následně přicházet vždy po roce. Na podzim 2022 dorazí edice EV3X, která bude oproti první verzi levnější o 12 600 dolarů. Za tuto částku nabídne trojici elektromotorů a schopnost zrychlit z „nuly na sto“ za tři vteřiny. Po ní přijde verze EV2X nabízená za částku 89 995 dolarů (2 miliony korun). A finální bude verze EV2, která dorazí na jaře roku 2024. Bude vybavena dvěma elektromotory a cenovkou ve výši 79 995 dolarů, tedy zhruba 1,8 milionu korun.

Jiné mravy, ale známá tvář

Z morálního hlediska se sice Hummer proměnil k nepoznání, ovšem zážitky války v Perském zálivu z jeho tváře můžeme vyčíst dodnes. GM se totiž rozhodlo zůstat věrné základním rysům původních Hummerů, které ve jménu nového elektrické věku patřičně omladilo.

hummer-ev9

Foto: GMC

Nový Hummer EV

hummer-ev6

Foto: GMC

Zadní partie vozu

Novinka je asi nejlépe rozpoznatelná díky charakteristické masce, která byla doplněna o působivou světelnou lištu. Původně ostré hrany sice byly více zaobleny, ovšem ona až nedůstojná masivnost vozu stále přetrvává. Arnold Schwarzenegger by tak mohl po novince pokukovat stejně mlsně jako před lety.

Kde naopak nezůstal kámen na kameni, je interiér plný svěžesti. Té bylo dosaženo nejen střechou s odnímatelnými panely, díky kterým lze dovnitř vpustit pořádnou dávku vzduchu, ale především nadčasovým pojetí prostoru pro posádku.

Ten nabízí obrazovku infotainmentu o rozměrech 13,4 palce, kterou doplňuje 12,3 palce velký digitální přístrojový panel. Veškeré informace o stavu a výkonu vozu jsou na něm zobrazovány ve stylu widgetů (podobně jako u chytrých telefonů), takže si lze celou obrazovku přesně přizpůsobit k obrazu svému.

hummer-ev5

Foto: GMC

Na vzhledu infotainmentu se podíleli i tvůrci hry Fortnite

hummer-ev3

Foto: GMC

Posádka má ve voze dostatečné množství prostoru i světla

Aby byl celý vizuální zážitek maximální, GM navázalo spolupráci s vývojářským studiem Epic Games, které stojí za světovým herním hitem Fortnite. To pro něj na základě herního Unreal Enginu vytvořilo velice povedené prostředí infotainmentu, ve kterém se zobrazuje vůz i jeho jednotlivé části ve fotorealistickém zpracování.

twigsee1

Přečtěte si takéChtěla být diplomatka, ale po životním obratu teď Vanda Horáčková Seidelová vede digitální revoluci ve školkáchChtěla být diplomatka, ale po životním obratu teď Vanda Horáčková Seidelová vede digitální revoluci ve školkách

Všechny tyto detaily se spojují v celek, který by mohl přesvědčit i ty, kteří pochybovali o tom, zda GM dokáže nevázat na pořádně pročouzenou tradici. Předpoklady k úspěchu napraveného syna jsou veliké. Elektrický Hummer totiž přichází právě včas, aby se stal jedním z prvních modelů nové éry elektrických pick-upů.

V ní stane tváří v tvář dalším elektrickým specialitkám, jako je Cybertruck od Tesly, R1T od Rivianu či elektrifikovaná F-150 od Fordu. Jejich příchod značí velké změny ve vůbec nejoblíbenějším automobilovém segmentu řidičů ze Spojených států a také souboj, který bude radost sledovat.

hummer-ev1

Foto: GMC

Díky elektromotorům vzniká úložný prostor i pod kapotou.

Unikátní české ponožkoboty Skinners opět boří Kickstarter. Na nový model se bleskově vybraly už přes 2 miliony korun

skinners-lego-min

Foto: Skinners

Ve skinnerskách můžete klidně šlápnout na kostičky LEGO

0Zobrazit komentáře

Od momentu, kdy čeští Skinners představili své první hybridní „ponožkoboty”, uplynuly již čtyři roky. Během nich se firma dostala do povědomí široké mase lidí, kteří je používají nejen pro výlety v přírodě, ale také na fitness tréninky nebo domácí chození. Skinners v tomto tažení pokračují i teď a uvádí novou generaci se širší špičkou, podpůrnou stélkou a větší výdrží.

Pro novou, odolnější verzi spustila společnost pod vedením Petra Procházky crowdfundingovou kampaň na Kickstarteru, od které si slibovala alespoň 40 tisíc dolarů. Tuto částku se jí k překvapení tvůrců podařilo nasbírat za úvodních šest hodin a aktuálně již lidé na nové „skinnersky” poslali více než 100 tisíc dolarů, tedy přes 2,3 milionu korun.

Cestou crowdfundingu ostatně kráčí brněnská firma s velkými úspěchy již od začátku své existence. První kampaň Skinners 1.0 slavila v roce 2016 prvenství mezi obuví na crowdfundingu a nový model vykročil stejným směrem, když se umístil v první desítce nejpopulárnějších projektů na Kickstarteru.

skinners-5

Foto: Skinners

Petr Procházka (CEO) a Michaela Matějková (COO), spoluzakladatelé Skinners

Skinners dlouhodobě bodují se zcela novým typem obuvi, který simuluje bosou chůzi a vyrábí se ručně bez zbytkového odpadu z ultrafunkčních vláken. Výsledný model je tedy velmi lehký, skladný, podporuje chodidlo v jeho přirozené pozici a zároveň jej chrání. Využití navíc najde také při sportu nebo při cestování.

První model přitom vyvinul zakladatel Petr Procházka z ponožky, aby pomohl svému kamarádovi, který si poranil nohu a nemohl tak chodit v klasické obuvi. Aby se ponožky rychle neproděravěly, připevnil k nim podrážku a první prototyp dokončil díky materiálu, který našel na staveništi. A tak byla budoucí skinnerska na světě.

Dnešní ponožkobota si zachovává původní podobu připomínající ponožku, prošla však čtyřletou evolucí a podle jejích tvůrců již lze označit za obuv. „V mnoha ohledech funkčně překračujeme i jiné typy obuvi, jako například sandály, nazouváky či crocsy. Dalším důvodem je to, že na Skinners se již zvenku nic neobouvá, naopak dovnitř doporučujeme používat tenké ponožky“ odpovídá na otázku, zda se jedná o ponožku, či botu, spolumajitelka firmy Michaela Matějková.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ve Skinners tak zároveň věří, že by se do budoucna mohlo místo častého – jak sami říkají – „novotvaru ponožkobota“, který se v souvislosti s jejich produkty využíval, vžít právě jejich samotný brand. „Jsou to prostě skinnersky. V Americe se tento název vžil hned od začátku. Jde to dobře do pusy,“ usmívá se Matějková. Do povědomí by se mohly dostat stejně jako třeba crocsy, conversky nebo botasky. Konkurenci na trhu totiž Skinners nemají a svůj produkt si nechali patentovat.

Od vydání prvního modelu firma sbírala a vyhodnocovala zpětnou vazbu zákazníků. „Ještě lepší verze Skinners byla navržena po čtyřech letech výzkumu, vývoje a partnerství s profesionály z obuvnického průmyslu ve Zlíně i špičkovými sportovci,“ říká spoluzakladatel Petr Procházka. Před uvedením druhé řady testovali osm prototypů například i s maratonovými běžci.

skinners-2

Foto: Skinners

Detailní záběr na novou generaci

Na první pohled přitom vypadají Skinners 2.0 skoro stejně jako předchozí model, přibyla však vnitřní stélka, která odvádí vlhkost, a boty se tak nezapařují, jako tomu bylo dříve. Stélka je vyjímatelná, což usnadňuje vysychání a zabraňuje tvorbě zápachu. I nadále však platí, že Skinners lze bez problémů pravidelně prát v pračce.

Některým zákazníkům také vadila špička, která nenechávala moc prostoru prstům. „Skinners se přizpůsobují tvaru chodidla zákazníka. U druhé verze jsme dbali ještě více na to, aby obuv odpovídala tvaru a šířce chodidla. Díky tomu přináší ještě větší pocit volnosti a pohodlí,“ zmiňuje Matějková. Právě barefoot komunita, která chodí bosky nebo v botách s minimální podrážkou, často narážela na úzký prostor v přední části boty.

semerad-smid

Přečtěte si takéSpoluzakladatelé STRV jen tak z hecu oblétli kvůli oblíbeným posilovnám svět. Nakonec i díky tomu získali obří zakázkuSpoluzakladatelé STRV jen tak z hecu oblétli kvůli oblíbeným posilovnám svět. Nakonec i díky tomu získali obří zakázku

Koncový zákazník, na kterého brněnská firma cílí, však není pouze nadšenec do barefoot obuvi, ale může to být každý aktivní člověk, který má doma více párů bot. Hybridní obuv Skinners se dá stočit do ruličky a kromě vycházek do přírody se dá využít například při přezouvání z bruslí, z cyklistických treter, při cvičení jógy nebo ve fitness centru.

Ve Skinners každopádně svou unikátní obuv doporučují hlavně pro přírodní povrchy nebo pro vnitřní prostory těm, kdo nemají rádi chlad od země. „Samotné mi bylo doporučeno pořídit si skinnersky trenérem, když jsem se hlásila na kruhový trénink,“ směje se Matějková. Trenér prý přitom ani netušil, že je Skinners česká firma, která má u nás i výrobu, natož že mluví se spoluzakladatelkou.

skinners-hike-min

Foto: Skinners

Se skinnerskami se nemusíte bát vyrazit ani do přírody

Díky Kickstarteru navíc začala firma s ročním obratem ve středních až vyšších desítkách milionů korun hned od zrodu komunikovat v angličtině a zaměřila se tedy rovnou na mezinárodní trh. Skinnersky nosí lidé po celém světě a za čtyři roky se jich prodalo 300 tisíc párů.

„Občas nás překvapí, kam až naše boty putují. Třeba nedávno jsme hledali na mapě ostrov Svatý Kryštof a Nevis,“ zmiňuje Petr Procházka. Aby však kovářova kobyla nechodila bosa, snaží se Skinners přiblížit více českým zákazníkům. Letos tak spustili i českou verzi webu, protože to usnadňuje také komunikaci s obchody. Na Hithit, tuzemskou obdobu Kickstarteru, se však z důvodu jasného globálního potenciálu produktu nechystají.

V rámci Kickstarteru si už nové skinnersky předplatilo přes 1 300 zákazníků. Cíl kampaně se firmě podařilo naplnit hned během prvního dne. Zbývá přitom ještě 43 dní, kdy si zákazníci mohou koupit nové skinnersky přes Kickstarter za zvýhodněnou cenu 45 dolarů (přes 1 000 korun). Zatím je ještě brzy, ale není vyloučeno, že se nový model Skinners 2.0 pustí po stopě svého předchůdce, na něž bylo tehdy na Kickstarteru a alternativním Indiegogo vybráno více než 2,3 milionu dolarů.