Krevety, které není třeba lovit. V Singapuru vyvíjí z kmenových buněk náhražku k mořským plodům

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

shiok-meats-prawn-1

Foto: Shiok Meats

Krevetí knedlíčky z laboratorního masa

0Zobrazit komentáře

Poslední dva roky nám ukázaly, jak zásadní může být produkce alternativního masa. V čele tohoto nového trhu jsou značky jako Beyond Meat a Impossible Foods, připojily se ale také firmy Nestlé, McDonald’s nebo česká Mana. Zatímco se prakticky všichni z nich zaměřují na burgery a nahrazování hovězího, singapurský startup Shiok Meats má zájem o exotičtější stravu. Ve svých laboratořích pěstuje umělé maso z krevet.

V základu se projekt neliší od zbytku zmíněného výčtu – jeho cílem je poskytovat atraktivní alternativní zdroje proteinů. Jelikož poptávka po nich v poslední době výrazně roste a Shiok Meats nabízí odlišný výsledný produkt, v prvním kole investic se mu podařilo získat až 12,6 milionu dolarů. Díky tomu bude startup schopný fungovat po další tři roky, rozšířit vývoj a pracovat na své první továrně v Singapuru.

A co vlastně dělá? Na rozdíl od dobře známých firem pracuje v současnosti s méně rozšířenou technikou pěstování skutečného masa z kmenových buněk. Ty jsou zvláštním druhem buněk schopných se dělit a proměnit na jiný buněčný typ. V živých organismech plní především funkci opravování poškozených tkání, v masovém průmyslu zase mohou sloužit jako zdroj pro „klonování“ masa zvířat.

Získané kmenové buňky, pro jejichž odebrání zvíře typicky nemusí zemřít, lze množit ve speciálních kulturách, které obsahují potřebné živiny pro buněčný růst. Dodávaná výživa má přitom napodobovat přirozenou stravu daného organismu. O více než bilion buněčných reprodukcí později můžeme pomalu začít hovořit o něčem, co má blízko k poživatelné krevetě.

shiok-meats-prawn-2

Foto: Shiok Meats

Krevety z laboratoře jsou zatím vhodné jen pro použití do jídel s mletým masem

Tedy víceméně. Popsaným způsobem pochopitelně získáme pouze samotnou buněčnou strukturu masa zvířete, nemá tedy rozvinutou svalovou strukturu, žádné tělesné části a ani správnou barvu či tvar. Deník LA Times to přirovnává k hrudce průhledné šedé tkáně. 

Přes umělé podmínky a poněkud bizarní formu má ale polotovar velmi podobné výživové a chuťové vlastnosti jako maso pocházející přímo ze zvířat. Finální produkt se jen zkrášlí a doplní několika dalšími přísadami. Je zde však jeden podstatný problém – celé je to drahá záležitost, takže cena krevetího masa od Shiok Meats nyní vychází na 3 500 dolarů za kilogram.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Velice vysoké náklady na výrobu jsou úzce spojené jak s technickou náročností procesu, tak s nízkou produkcí. Pro maso pěstované v laboratořích je tak ještě více než pro rostlinné náhražky důležité přežít složité začátky a získat dostatek investic pro rozjetí velkovýroby.

Zakladatelka a ředitelka Shiok Meats Sandhya Sriramová říká: „Následujících pět let bude o tom, kdo přežije, kdo uspěje a kdo bude schopný podpořit firmy, jako je naše, v přechodu na masovou produkci.“ Jeho startup má v průběhu následujícího roku získat bioreaktory potřebné k růstu buněk, pracuje ale také na zlepšování receptu a zapojení rostlinných zdrojů. Ambicí je do roku 2022 snížit cenu umělého krevetího masa na 50 dolarů za kilogram a začít ho nabízet.

shiok-meats-sandhya-sriram-ka-yi-ling

Foto: Shiok Meats

Ředitelka Shiok Meats Sandhya Sriramová a šéfka technologického vývoje Ka Yi Ling

Hlavní argumenty pro snižování spotřeby masa z dobytka nebo kuřat mají ekologický a morální rozměr. U mořských plodů, konzumovaných hlavně v asijských zemích, je situace trochu odlišná. I když se každoročně zvyšuje jinak environmentálně náročná produkce ryb na farmách, více než třetina zdrojů mořských plodů se potýká s přílišným lovem.

Pokud se zaměříme přímo na lov krevet, zjistíme, že získání kilogramu zvířat často provází také vylovení mezi 10 a 20 kilogramy jiných mořských druhů, které jsou následně vyhozeny zpět do moře. Jak uvádí zpráva neziskové organizace Environmental Justice Foundation, většina tohoto nezáměrného úlovku zbytečně zemře. To z lovu krevet činí jednoho z nejhorších přispěvatelů k destrukci mořských ekosystémů.

shrimp-unsplash

Foto: Unsplash

Globální roční produkce krevet se odhaduje na pět milionů tun

Je otázkou, kdy a jestli vůbec bude firma jako Shiok Meats schopna s řešením podobných problémů výrazněji pomoci, takřka jakýkoliv pozitivní vliv je ale přínosem. Startup má do budoucna v plánu kromě laboratorní obdoby mletého krevetího masa vytvářet i krabí nebo humří maso a také správně tvarované krevety bez skořápky. „3D tiskem jim můžeme vytvořit ocas,“ říká Sriramová.

Na mase pěstovaném v laboratoři po celém světě pracuje přes 50 startupů, díky čemuž jeho cena už tak výrazně klesla. Vzniká přitom mnoho různých typů masa, od vepřového a hovězího přes kuřecí a klokaní až po zmíněné krevetí, kde má Shiok Meats prvenství.

Přineste staré oblečení a na vlastní oči sledujte, jak se z něj vyrábí nové. H&M začíná recyklovat přímo v prodejně

Filip HouskaFilip Houska

hm-1

Foto: David Thunander

Prodejna na stockholmském náměstí Sergels Torg

0Zobrazit komentáře

Na první pohled to vypadá jako prosklená laboratoř, ve které pobíhají vědci v bílých pláštích. Namísto vědců však jde o zaměstnance H&M, kteří nevyvíjí přelomové technologie nebo nové léky, nýbrž se starají o to, aby obnošené, nepotřebné oblečení dostávalo další život. Jeden z největších módních řetězců světa totiž testuje nový systém, díky němuž chce naplňovat své představy o udržitelnosti.

Když přijdete do jakéhokoliv obchodu s módou, pravděpodobně se vám nenabídne pohled na to, jak oblečení, které si chcete koupit, vzniká. Jednotlivé kousky jsou zpravidla úhledně srovnány v komíncích a jejich původ zjistíte maximálně ze štítků. Na nich se ovšem čím dál častěji objevují i zmínky o tom, jestli jsou vyráběny z recyklovaných materiálů. A podobně to dělá i H&M s edicí Conscious.

Ačkoliv tento švédský podnik, jehož čisté tržby měly za loňský rok přesáhnout 24 miliard dolarů, patří mezi největší producenty tzv. rychlé módy (fast fashion), která znatelně přispívá ke znečišťování planety, nelze mu upřít to, že se snaží nelichotivou situaci zvrátit. Po zkoušce s půjčováním oblečení nyní vyzývá zákazníky, aby své staré oblečení nevyhazovali, ale raději ho nosili přímo k němu.

hm-looop

Foto: H&M

Nový recyklační systém od H&M, který je umístěn přímo v prodejně

V jedné ze svých prodejen na ulici Drottninggatan ve Stockholmu proto vybudoval speciální recyklační dílnu, do které mohou lidé přinést své obnošené oblečení a na vlastní oči sledovat, jak se z něj dělá zcela nové. Tuto techniku nazývá H&M jako Looop, což je odkaz na cirkularitu, a přes několik masivních strojů uvnitř vystavěné skleněné buňky dělá několik kroků, které koncept „oděv za oděv“ naplňují.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Celá recyklační magie začíná rozkladem původního oblečení. Poté, co se jednotlivé kusy vyčistí, jsou rozdrceny na vlákna a následně spředeny do nové příze, která je poté použita k vytvoření nových modelů. H&M tvrdí, že při tomto procesu nepoužívá žádnou vodu ani chemikálie, ovšem přiznává, že přidává některé panenské materiály, aby oblečení vypadalo tak, jak má.

„Neustále zkoumáme nové technologie a inovace, abychom pomohli transformovat módní průmysl, a usilovně pracujeme na snížení závislosti na původních zdrojích. Získání zákazníků je klíčem k dosažení skutečné změny. Jsme nadšeni a věříme, že systém Looop bude naše zákazníky inspirovat,“ říká Pascal Brun, šéf udržitelnosti v H&M.

looop-hm-3x

Foto: H&M

Proces drcení

loop-hm-2x

Foto: H&M

Šicí stroj

Za tento zážitek se ale platí. Pokud zákazníky chtějí upcyklační proces pod taktovkou H&M sledovat, musí zaplatit 150 švédských korun, tedy necelých 400 korun českých. V případě, že jsou členy věrnostního klubu, je poplatek o 50 švédských korun nižší. Firma ovšem slibuje, že veškerý výtěžek půjde na projekty spojené s výzkumem materiálů, aby naplnila svou vizi v podobě nahrazení všech klasických materiálů za udržitelné, recyklované varianty do roku 2030.

Looop bylo spuštěno včera, 12. října, ovšem zatím pouze ve Švédsku. Zda se tento systém rozšíří i do zahraničí, zatím není jasné, pro Čechy ovšem může být relevantní i novinka, kterou před pár dny spustil prodejce stylové a udržitelné módy Freshlabels. Ten také zákazníky motivuje k uvědomělejšímu smýšlení a představuje stejně znějící službu, prostřednictvím které vykupuje obnošené oblečení.

H&M si to musí obhájit

V posledních letech jsme mohli číst několik článků a reportů o tom, jak se H&M snaží být společností s udržitelnými návyky. Vedle kompletního nahrazení běžných materiálů plánuje být do roku 2040 uhlíkově negativní a obecně se chce soustředit na procesy, které jsou šetrné vůči životnímu prostředí. Mít něco na papíře je ovšem jedna věc – tou druhou je důvěra veřejnosti.

Protože je H&M jedním z největších řetězců módy na světě, logicky se podílí na znečišťování, které z fast fashion pramení. Takzvaná rychlá móda je totiž založena na levnějších cenách a ne tak kvalitních materiálech, které se mohou po pár vypráních znehodnotit.

looop-hm-4x

Foto: H&M

Uvnitř recyklační dílny

To v praxi znamená, že lidé toto oblečení jednoduše vyhodí a koupí nové, stejné. Přitom by dávalo větší smysl investovat ty „stejné“ peníze do lepších modelů a mít je delší dobu. Jen za rok 2018 měla tržní hodnota rychlé módy dosáhnout hranice 35 miliard dolarů, přičemž na území USA se vyhodilo zhruba 85 procent kusů, které by se z většiny daly ještě používat.

kontra-zubni-pasta-1

Přečtěte si takéZa udržitelnější čištění zubů. Češi navrhli designovou tubu na pastu, kterou lze opakovaně naplňovat a šetřit příroduZa udržitelnější čištění zubů. Češi navrhli designovou tubu na pastu, kterou lze opakovaně naplňovat a šetřit přírodu

ticketportal-mvp

Přečtěte si takéEstonci ovládli český ticketingový trh. Od Mafry kupují TicketportalEstonci ovládli český ticketingový trh. Po GoOutu a Ticketstreamu kupují od Mafry také Ticketportal

H&M proti tomu bojuje, ovšem je v poměrně špatné pozici. Mohou za to jeho kauzy z minulých let, kdy agentura Bloomberg a organizace Greenpeace informovaly o tom, že švédský řetězec v Dánsku pálí oblečení, které neprodal. Údajně mělo být spáleno až dvanáct tun kusů, jež by mohly normálně sloužit ostatním.

Mimo jiné byly velmi často zpochybňovány i edice, které H&M nazývá jako udržitelné, a to zejména z toho důvodu, že bylo na štítcích obsaženo málo informací o skutečné udržitelnosti a nebylo zcela zřejmé, jak se liší od těch „klasických“. Skandinávský gigant proto bude muset zapracovat na svém ekologickém renomé a podobné procesy jako výše zmíněný recyklační systém by tomu mohly pomoci.