Nový aukční rekord mezi českými plátny. Piková dáma od Toyen se vydražila za téměř 79 milionů korun

orez-min

Foto: Adolf Loos Apartment and Gallery

Detail rekordního obrazu Piková dáma

0Zobrazit komentáře

Marie Čermínová není všeobecně příliš známé jméno, a přesto se její obraz ve včerejších hodinách prodal za rekordní částku dosahující bezmála na 79 milionů korun. Skutečné jméno autorky bychom však na plátně hledali jen marně. Na místě signatury je psáno Toyen, tedy daleko známější umělecký pseudonym malířky, který pro ni měl vymyslet sám Jaroslav Seifert.

Když včera v aukční síni Adolf Loos Apartment and Gallery udeřilo dražebníkovo kladívko stojícího před obrazem jménem Piková dáma potřetí, úder ztvrdil nový český aukční rekord. Olej na plátně od Toyen se prodal za rekordních 78,65 milionu korun, čímž předčil i dílo od Oskara Kokoschky, jehož obraz pojmenovaný Praha – Pohled z křižovnického kláštera byl v minulém roce vydražen za 78,5 milionu korun.

Unikátní obraz hrál v tvorbě známé české malířky velice důležitou roli. Vznikl totiž v roce 1926, tedy krátce poté, co se přestěhovala do Paříže. Její tvorba zde byla silně ovlivněna tehdejší avantgardou a obraz v podstatě etabloval její jedinečný umělecký projev. Ten se nesl ve znamení surrealismu a artificialismu, který Toyen spolu s umělcem Jindřichem Štýrským definovala jako zcela nový malířský směr.

134-kopie-min

Foto: Adolf Loos Apartment and Gallery

Piková dáma od Toyen

O významu tohoto díla nejen pro světové umění, ale i pro samotnou autorku, svědčí fakt, že jej držela ve svém vlastnictví až do své smrti v roce 1980. „Olej Toyen srovnatelné galerijní kvality a významu se na českém a světovém aukčním trhu ještě nikdy dosud nedražil,“ prezentovala dražený kus aukční síň.

Doposud nejdražším obrazem této umělkyně bylo dílo pojmenované Šero v pralese. Obraz namalovaný v roce 1929 byl o 88 let později vydražen za 36 milionů korun. Stejně jako Piková dáma (v originále La Dame de pique) pochází i tento obraz z umělecky plodného období české malířky, která na svých obrazech zachycovala nejrůznější biomorfní tvary v prostoru.

Byť výstřední Toyen, která se ráda oblékala jako muž, prožila většinu života ve Francii, natrvalo v ní zůstala až z důvodu komunistického převratu v Československu. Na zemi, kde vyrůstala (narodila se ještě za Rakouska-Uherska), však vždy ráda vzpomínala, a dokonce se Praze věnovala i ve svém cyklu obrazů nazvaný Pražská domovní znamení. Sama byla dobrou přítelkyní největších jmen světového surrealismu, jako byl André Breton či Benjamin Péret, se kterými tvořila pařížskou surrealistickou skupinu.

toyen3

Foto: Adolf Loos Apartment and Gallery

Obraz Praha – Pohled z křižovnického kláštera od Oskara Kokoschky

Vyvolávací cena Pikové dámy byla 29,9 milionu korun a po dražbě trvající přibližně dvacet minut připadla kupci z New Yorku. „Když jsem se ho dotazoval, co bylo impulsem pro koupi, sdělil mi, že se mu tak líbil, když šel kolem aukční síně, že nemohl odolat a byl ochoten tuto částku zaplatit,“ řekl České televizi Vladimír Lekeš z aukční síně Adolf Loos Apartment and Gallery.

Tato aukční síň patří mezi nejúspěšnější u nás. V minulosti se podílela na dražbě již zmiňovaného díla od Oskara Kokoschky, ale také na dražbách děl Františka Kupky, které se prodaly za 62 a 57 milionů korun.

toyen2

Foto: Galerie Kodl

Šero v pralese od Toyen bylo její dosud nejdražší dílo. To už neplatí