Pevnější, ekologičtější a z bambusu. Iron Man, Gwyneth Paltrow a další hvězdy posílají miliony dolarů do toaletního papíru

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

cloudpaper

Foto: Cloud Paper

Americký startup Cloud Paper vyrábí toaletní papír z bambusu

0Zobrazit komentáře

Některé produkty jsou atraktivní, jiné nutné. Toaletní papír, alespoň pokud nežijeme v Japonsku nebo nepoužíváme bidet, by většina zařadila do druhé kategorie. V době stále výraznějšího environmentalismu ale i ten nejbanálnější každodenní objekt může představovat příležitost k významnému zlepšení. Celebrity jako Robert Downey Jr. nebo výkonný ředitel Uberu proto investují do firmy vyrábějící toaletní papír z bambusu.

Třeba si ani nemusíme uvědomit, jaká je naše spotřeba jednoho ze základních hygienických prostředků. Je to zkrátka něco, co denně potřebujeme, alternativa de facto neexistuje a nanejvýš se tak snažíme papíru nepoužívat více, než je nutné. Na trochu vyšší úrovni stojí preferování výrobků z recyklovaných materiálů, které mohou mít menší dopad na životní prostředí.

Čím dál častěji se ale objevuje toaletní papír, jehož výroba v žádném bodě nevyžaduje kácení stromů. Zdaleka ne jedinou, avšak momentálně nejdiskutovanější firmou nahrazující dřevo bambusem je Cloud Paper. Její mise pomáhat snižovat negativní dopad naší hygieny na přírodu získala tak velkou pozornost, že do ní investoval představitel Iron Mana, Ashton Kutcher, Gwyneth Paltrow, miliardáři Mark Cuban či zakladatel Salesforce Marc Benioff a další.

bamboo-unsplash

Foto: Unsplash

Bambus roste mnohonásobně rychleji než stromy, takže je vhodnější pro udržitelnou výrobu

Prostřednictvím venture kapitálové firmy Greycroft do Cloud Paper poslali celkem tři miliony dolarů (zhruba 70 milionů korun), které mají posloužit pro rozšiřování již nastavených operací. K investici přitom pravděpodobně přispěl výrazný nárůst zájmu o toaletní papír způsobený panikou z vypuknutí pandemie. Americký startup prý v posledních měsících zaznamenal o 800 % více nových zákazníků než dříve.

Ačkoliv se skutečně jedná o projekt, který v současnosti vyrábí pouze tento jediný hygienický prostředek, podle všeho mu označení za startup odpovídá. Jeho zakladatelé Ryan Fritsch a Austin Watkins dříve pracovali v Uberu a logistickém startupu Convoy, vytvářející software pro optimalizaci kamionové dopravy. Cloud Paper vznikl jako byznys s okamžitým pozitivním vlivem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Chtěli jsme najít něco, co by se velikostí trhu podobalo taxíkům a kamionové dopravě a co by od začátku mohlo mít výrazný vliv na společnost a životní prostředí,“ říká Watkins. Podle tohoto cíle se pak snažili nastavit zbytek provozu od výroby přes balení zcela bez plastů až po dopravu a spolupráci s odběrateli.

V centru samozřejmě stojí samotný toaletní papír. Ačkoliv se bambus často označuje za dřevo a sdílí s ním určité aspekty, ve skutečnosti patří do rodiny trávy. Jednou z jeho ekologicky nejvýznamnějších vlastností je tak velmi vysoká rychlost růstu, která u některých druhů dosahuje až necelého metru za den. Díky tomu se jedná o vysoce efektivní přírodní materiál, jehož využití v průmyslu představuje mnohem nižší ekologickou zátěž, než je tomu u klasického dřeva.

cloud-paper-team

Foto: Cloud Paper

Vedení Cloud Paperu: Neha Salgaonkarová, Ryan Fritsch, Tori Kissová a Austin Watkins

Stromy představují zásadní součást většiny globálních ekosystémů, přesto se ale vinou lidské činnosti jejich množství na planetě každoročně sníží o deset miliard. Cloud Paper přitom odhaduje, že až pětina celosvětové deforestace je způsobena produkcí toaletního papíru a papírových utěrek. Vedle stlačování těchto čísel má nahrazení dřeva bambusem navíc znamenat o třetinu menší uhlíkovou stopu.

Zatímco v dávném Japonsku se bambus používal k mučení růstem napříč trávícím traktem obětí, toaletní papír ze stejného materiálu nemá znamenat žádný kompromis v pohodlí. Naopak je prý šetrnější k pokožce a také pevnější, takže se při kontaktu s tekutinami tolik nerozpadá a není ho potřeba použít tolik. Cloud Paper odhaduje, že jen přechodem na bambusový papír může průměrná rodina za život ušetřit 250 stromů.

1itgym_9

Přečtěte si takéOmluvenky tu píší online a programování je jádrem výuky. Na pražském 1. IT Gymnáziu ukazují vzdělávání budoucnostiOmluvenky tu píší online a programování je jádrem výuky. Na pražském 1. IT Gymnáziu ukazují vzdělávání budoucnosti

Americký startup svoje výrobky v současnosti dodává jak byznysům, které je prodávají, tak přímo koncovým zákazníkům. Od začátku svého fungování se přitom chlubí uhlíkově neutrální dopravou. Spolupracuje totiž s americkou neziskovou organizací CarbonFund, jejíž prostřednictvím dvojnásobně kompenzuje skleníkové plyny vypuštěné při přepravě. Jak zmiňuje magazín TechCrunch, všechny tyto aspekty pomohly zajistit i zmíněnou třímilionovou investici od Greycroftu.

Papírové výrobky z bambusu se v posledních letech objevují čím dál více. Vysoce ekologický toaletní papír je dostupný také v Česku od společností jako The Cheeky Panda ze Spojeného království nebo Pandoo z Německa. Volba recyklovaného papíru nebo produktu z udržitelně pěstovaného dřeva ovšem stále může být podobně zodpovědná. Vždy je přitom dobré pamatovat také na balení s minimálním použitím plastu.

cloud-paper-package-bamboo-toilet-paper

Foto: Cloud Paper

Cloud Paper se dodává s minimálním obalem zcela bez plastu

Historická Vinohradská vodárna v Praze se za 200 milionů korun promění v moderní osvětové centrum o pitné vodě

Michal MarekMichal Marek

hydropolis-boxed-min

Foto: Praha

Vinohradská vodárna se přemění v moderní osvětové centrum Hydropolis

0Zobrazit komentáře

Pitná voda vytékající z vodovodního kohoutku je něco, co v Česku považujeme za naprostou samozřejmost a obvykle nás nenapadne přemýšlet nad tím, jak se k ní vůbec dostáváme. Lidé, kteří za pár let zavítají k Vinohradské vodárenské věži, ale možná o vodě začnou přemýšlet trochu jinak. Na místě totiž vznikne moderní osvětové centrum, které bude součástí zrekonstruované historické věže v Korunní ulici.

Hlavní město Praha v týdnu představilo nový projekt s názvem Hydropolis, ve kterém s městem spojily síly Pražská vodohospodářská společnost (PVS), Pražské vodovody a kanalizace (PVK) a společnost Veolia. Projekt má být realizován mezi lety 2022 a 2024 a jeho výsledkem bude rekonstrukce historických vodárenských objektů i výstavba zcela nových veřejných prostor.

Podíváme-li se na minulost Vinohradské vodárenské věže, jedná se o historicky velmi důležitou stavbu. Byla totiž klíčovým prvkem celého systému vodního zásobování města Královské Vinohrady, který sestával z Vinohradské vodárny v Podolí, série podzemních vodojemů, čerpací stanice a věžového vodojemu právě na Korunní třídě.

hydropolis9-min

Foto: Praha

Vizualizace expozic centra Hydropolis, které vznikne ve Vinohradské vodárně

Celý komplex včetně novorenesanční věže byl postaven v roce 1882. O devět let později, v roce 1891, byla vodárna rozšířena o novou kotelnu i další studny a pod vodárenskou věží byl zároveň vybudován dvoukomorový vodojem. Původní čerpadla poháněná parními stroji v přečerpávací stanici byla po roce 1914 nahrazena elektrickými.

Věžový vodojem, kam se přečerpávala voda z podzemních vodojemů, a čerpací stanice byly v roce 1962 vyřazeny z provozu a prostor byl přestavěn na byty. V roce 1991 již byla stavba vyhlášena kulturní památkou a v polovině 90. let se objekt dostal do vlastnictví hlavního města Prahy, kterému jej předaly Pražské vodárny.

Vzdělávací expozice i vyhlídka na město

Nyní má ale stavba i přilehlý areál projít významnou proměnou. Více než 130 let od postavení vodárny se obyvatelé i návštěvníci pražských Vinohrad budou moci těšit na nový veřejný prostor s celou řadou herních a vodních prvků, který vznikne z areálu, jenž je v současnosti veřejnosti uzavřen. Návštěvníci se dočkají třeba i unikátní expozice moderních technologií úpravy a čištění vody, která bude vytvořena v jednom z podzemních vodojemů.

Ze zveřejněných plánů je zároveň patrné, že prostor nemá být jen „atrakcí“ pro výletníky, ale skutečně vzdělávacím prostorem. „Tento projekt umožní představit školám, školkám i široké veřejnosti hospodaření s vodou moderní formou. Jeho realizací významně přispějeme k pochopení souvislostí s cíli schválené strategie adaptace na klimatickou změnu,“ komentuje plány náměstek primátora Prahy Petr Hlubuček, který má na starost oblast životního prostředí, infrastruktury, technické vybavenosti a bezpečnosti.

hydropolis2-min

Foto: Praha

Projekt Hydropolis za 200 milionů korun má být hotový v roce 2024

hydropolis3-min

Foto: Praha

Pohled na věž obklopenou zelení a vodními atrakcemi

Projekt ostatně zahrnuje i přednáškové místnosti se zázemím s kapacitou přes 220 míst či novou výstavní plochu pro výměnné expozice v historické vodárenské věži. Ta navíc nově nabídne vyhlídku na Prahu, čímž by se věž mohla stát oblíbeným místem i pro návštěvníky, které voda až tak nezajímá, ale na reliéf města se podívají rádi.

Podle předsedy představenstva Pražské vodohospodářské společnosti Pavla Válka je rekonstrukce věže i ostatních objektů plánována již několik let, protože objekty jsou již bohužel v havarijním stavu. „Jsem rád, že díky iniciativě PVK a skupiny Veolia se nám nakonec podaří projekt rozšířit o unikátní expozice, které umožní z objektu vytvořit vodárenské osvětové centrum,“ uvedl Válek.

200 milionů korun

Pokud jde o financování projektu, Pražská vodohospodářská společnost zainvestuje do opravy samotných budov, investice do vybudování moderní expozice vodárenství pak v rámci partnerství a projektů společenské odpovědnosti uhradí Pražské vodovody a kanalizace v součinnosti se svým akcionářem, společností Veolia. Celkové náklady na výstavbu projektu jsou vyčísleny na 200 milionů korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V Česku je Veolia předním dodavatelem v oblasti vodohospodářství, ale za zmínku určitě stojí, že se jedná o francouzský nadnárodní koncern, který je i celosvětově jednou z největších firem v oblasti „environmentálních služeb“. Firma tedy má s podobnými projekty své zkušenosti a vinohradský projekt Hydropolis je podle člena představenstva české pobočky Martina Bernarda především „symbolem hledání nové cesty spolupráce mezi soukromým a veřejným sektorem, který zohledňuje zájmy obou partnerů“.

Co se týče toho, v jaké fázi se projekt vlastně nachází, v tuto chvíli je již hotová architektonická studie a probíhají projektové práce nezbytné k podání žádosti o vydání stavebního povolení. Samotná rekonstrukce by měla být zahájena v roce 2022 a realizace má trvat dva roky.

hydropolis6-min

Foto: Praha

Součástí expozice má být interaktivní výstava o cestě (pitné) vody

hydropolis5-min

Foto: Praha

Vizualizace expozic centra Hydropolis, které vznikne ve Vinohradské vodárně