Pevnější, ekologičtější a z bambusu. Iron Man, Gwyneth Paltrow a další hvězdy posílají miliony dolarů do toaletního papíru

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

cloudpaper

Foto: Cloud Paper

Americký startup Cloud Paper vyrábí toaletní papír z bambusu

0Zobrazit komentáře

Některé produkty jsou atraktivní, jiné nutné. Toaletní papír, alespoň pokud nežijeme v Japonsku nebo nepoužíváme bidet, by většina zařadila do druhé kategorie. V době stále výraznějšího environmentalismu ale i ten nejbanálnější každodenní objekt může představovat příležitost k významnému zlepšení. Celebrity jako Robert Downey Jr. nebo výkonný ředitel Uberu proto investují do firmy vyrábějící toaletní papír z bambusu.

Třeba si ani nemusíme uvědomit, jaká je naše spotřeba jednoho ze základních hygienických prostředků. Je to zkrátka něco, co denně potřebujeme, alternativa de facto neexistuje a nanejvýš se tak snažíme papíru nepoužívat více, než je nutné. Na trochu vyšší úrovni stojí preferování výrobků z recyklovaných materiálů, které mohou mít menší dopad na životní prostředí.

Čím dál častěji se ale objevuje toaletní papír, jehož výroba v žádném bodě nevyžaduje kácení stromů. Zdaleka ne jedinou, avšak momentálně nejdiskutovanější firmou nahrazující dřevo bambusem je Cloud Paper. Její mise pomáhat snižovat negativní dopad naší hygieny na přírodu získala tak velkou pozornost, že do ní investoval představitel Iron Mana, Ashton Kutcher, Gwyneth Paltrow, miliardáři Mark Cuban či zakladatel Salesforce Marc Benioff a další.

bamboo-unsplash

Foto: Unsplash

Bambus roste mnohonásobně rychleji než stromy, takže je vhodnější pro udržitelnou výrobu

Prostřednictvím venture kapitálové firmy Greycroft do Cloud Paper poslali celkem tři miliony dolarů (zhruba 70 milionů korun), které mají posloužit pro rozšiřování již nastavených operací. K investici přitom pravděpodobně přispěl výrazný nárůst zájmu o toaletní papír způsobený panikou z vypuknutí pandemie. Americký startup prý v posledních měsících zaznamenal o 800 % více nových zákazníků než dříve.

Ačkoliv se skutečně jedná o projekt, který v současnosti vyrábí pouze tento jediný hygienický prostředek, podle všeho mu označení za startup odpovídá. Jeho zakladatelé Ryan Fritsch a Austin Watkins dříve pracovali v Uberu a logistickém startupu Convoy, vytvářející software pro optimalizaci kamionové dopravy. Cloud Paper vznikl jako byznys s okamžitým pozitivním vlivem.

„Chtěli jsme najít něco, co by se velikostí trhu podobalo taxíkům a kamionové dopravě a co by od začátku mohlo mít výrazný vliv na společnost a životní prostředí,“ říká Watkins. Podle tohoto cíle se pak snažili nastavit zbytek provozu od výroby přes balení zcela bez plastů až po dopravu a spolupráci s odběrateli.

V centru samozřejmě stojí samotný toaletní papír. Ačkoliv se bambus často označuje za dřevo a sdílí s ním určité aspekty, ve skutečnosti patří do rodiny trávy. Jednou z jeho ekologicky nejvýznamnějších vlastností je tak velmi vysoká rychlost růstu, která u některých druhů dosahuje až necelého metru za den. Díky tomu se jedná o vysoce efektivní přírodní materiál, jehož využití v průmyslu představuje mnohem nižší ekologickou zátěž, než je tomu u klasického dřeva.

cloud-paper-team

Foto: Cloud Paper

Vedení Cloud Paperu: Neha Salgaonkarová, Ryan Fritsch, Tori Kissová a Austin Watkins

Stromy představují zásadní součást většiny globálních ekosystémů, přesto se ale vinou lidské činnosti jejich množství na planetě každoročně sníží o deset miliard. Cloud Paper přitom odhaduje, že až pětina celosvětové deforestace je způsobena produkcí toaletního papíru a papírových utěrek. Vedle stlačování těchto čísel má nahrazení dřeva bambusem navíc znamenat o třetinu menší uhlíkovou stopu.

Zatímco v dávném Japonsku se bambus používal k mučení růstem napříč trávícím traktem obětí, toaletní papír ze stejného materiálu nemá znamenat žádný kompromis v pohodlí. Naopak je prý šetrnější k pokožce a také pevnější, takže se při kontaktu s tekutinami tolik nerozpadá a není ho potřeba použít tolik. Cloud Paper odhaduje, že jen přechodem na bambusový papír může průměrná rodina za život ušetřit 250 stromů.

1itgym_9

Přečtěte si takéOmluvenky tu píší online a programování je jádrem výuky. Na pražském 1. IT Gymnáziu ukazují vzdělávání budoucnostiOmluvenky tu píší online a programování je jádrem výuky. Na pražském 1. IT Gymnáziu ukazují vzdělávání budoucnosti

Americký startup svoje výrobky v současnosti dodává jak byznysům, které je prodávají, tak přímo koncovým zákazníkům. Od začátku svého fungování se přitom chlubí uhlíkově neutrální dopravou. Spolupracuje totiž s americkou neziskovou organizací CarbonFund, jejíž prostřednictvím dvojnásobně kompenzuje skleníkové plyny vypuštěné při přepravě. Jak zmiňuje magazín TechCrunch, všechny tyto aspekty pomohly zajistit i zmíněnou třímilionovou investici od Greycroftu.

Papírové výrobky z bambusu se v posledních letech objevují čím dál více. Vysoce ekologický toaletní papír je dostupný také v Česku od společností jako The Cheeky Panda ze Spojeného království nebo Pandoo z Německa. Volba recyklovaného papíru nebo produktu z udržitelně pěstovaného dřeva ovšem stále může být podobně zodpovědná. Vždy je přitom dobré pamatovat také na balení s minimálním použitím plastu.

cloud-paper-package-bamboo-toilet-paper

Foto: Cloud Paper

Cloud Paper se dodává s minimálním obalem zcela bez plastu