Přineste staré oblečení a na vlastní oči sledujte, jak se z něj vyrábí nové. H&M začíná recyklovat přímo v prodejně
Na první pohled to vypadá jako prosklená laboratoř, ve které pobíhají vědci v bílých pláštích. Namísto vědců však jde o zaměstnance H&M, kteří nevyvíjí přelomové technologie nebo nové léky, nýbrž se starají o to, aby obnošené, nepotřebné oblečení dostávalo další život. Jeden z největších módních řetězců světa totiž testuje nový systém, díky němuž chce naplňovat své představy o udržitelnosti.
Když přijdete do jakéhokoliv obchodu s módou, pravděpodobně se vám nenabídne pohled na to, jak oblečení, které si chcete koupit, vzniká. Jednotlivé kousky jsou zpravidla úhledně srovnány v komíncích a jejich původ zjistíte maximálně ze štítků. Na nich se ovšem čím dál častěji objevují i zmínky o tom, jestli jsou vyráběny z recyklovaných materiálů. A podobně to dělá i H&M s edicí Conscious.
Ačkoliv tento švédský podnik, jehož čisté tržby měly za loňský rok přesáhnout 24 miliard dolarů, patří mezi největší producenty tzv. rychlé módy (fast fashion), která znatelně přispívá ke znečišťování planety, nelze mu upřít to, že se snaží nelichotivou situaci zvrátit. Po zkoušce s půjčováním oblečení nyní vyzývá zákazníky, aby své staré oblečení nevyhazovali, ale raději ho nosili přímo k němu.
V jedné ze svých prodejen na ulici Drottninggatan ve Stockholmu proto vybudoval speciální recyklační dílnu, do které mohou lidé přinést své obnošené oblečení a na vlastní oči sledovat, jak se z něj dělá zcela nové. Tuto techniku nazývá H&M jako Looop, což je odkaz na cirkularitu, a přes několik masivních strojů uvnitř vystavěné skleněné buňky dělá několik kroků, které koncept „oděv za oděv“ naplňují.