Reptilián na čtyřech kolech. Hyundai rozjíždí výrobu ultimátních přepravních monster, které pomohou v běžném životě
Pokud se chceme jako lidstvo jednou dostat na Mars, nebudou nám stačit pouze rakety, které nás tam dovezou. Budeme potřebovat i ultimátní vozítka, jež by nám na rudé planetě zajišťovala alespoň pozemní přepravu. A pokud se už teď máme bavit o možných podobách těchto prostředků, hlásí se o pozornost Hyundai, byť cílí hlavně na využití na zemi Zemi. Prozatím.
Ačkoliv je pro jihokorejskou automobilku stále nejdůležitější segment osobních automobilů, nebojí se experimentovat i jinde. Potvrzuje to nově vznikající divize s futuristickým směřováním. Jmenuje se New Horizon Studios a Hyundai pod ní bude vyvíjet takzvané Ultimate Mobility Vehicles, ve zkratce UMVs.
Jak už název evokuje, půjde o vozidla, která mají být svým způsobem „ultimátní“. Pod tímto slovem si lze představit celou řadu věcí, ale jakmile se podíváte na první koncepty, zjistíte, že tím Hyundai myslí velice netradiční vozy, které se spíše než autům podobají robotickým bojovým monstrům s cílem převzít kontrolu nad dnešním světem.
Má to být ale přesně naopak. Ačkoliv budou skutečně disponovat robotickými technologiemi, minimálně v případě kol připevněných na tvrzené mechanické nohy, namísto naplňování katastrofických scénářů známých z filmových pláten budou chtít ve společnosti pomáhat. Hyundai totiž uvádí, že tato vozidla budou určena primárně pro záchranu lidí.
Typickými příklady mohou být vlny tsunami nebo zemětřesení, které klasickým záchranářským vozům kvůli množství sutě vyvolané těmito přírodními jevy znemožňují práci v terénu. Futuristický prostředek, jejž Hyundai nazývá Elevate, se naopak díky odolné a flexibilní konstrukci dokáže dostat přímo do centra katastrofy a pomáhat v těch nejkritičtějších místech.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsChystané pojízdné monstrum by totiž mělo vedle jízdy zvládat i šplhání po vertikálních stěnách nebo „přeskakování“ překážek, aniž by ohrožovalo pasažéry uvnitř kabiny – ti by neměli překonávání náročných terénu nijak zvlášť pociťovat. Podle automobilky tak má Elevate naplňovat předpoklady „lidských i reptiliánských pohybů“.
Hyundai ovšem myslí i na rychlost, lépe řečeno jízdu na vysokorychlostních silnicích. Ačkoliv neudává, kolik toto futuristické vozítko maximálně vytáhne, nemělo by v případě nouze blokovat klasický provoz. Samozřejmostí má být i kompletně elektrický pohon a pokud bude třeba, může se proměnit na taxík nebo sanitku.
„Kombinací robotické síly a technologie elektrického pohonu zvládneme Elevate dostat na taková místa, kam se běžná auta nedostanou, a tím zajistit vozidlovou svobodu. Jen si představte auto zapadnuté ve třímetrovém sněhu mimo dálnici, jak se přes tento terén dostane zpět na silnici a zachrání i pasažéry – to je budoucnost mobility,“ říká designový manažer firmy Sundberg-Ferar David Byron.
Úvodní koncept tohoto vozu není ničím novým – Hyundai jej prezentovalo i během loňského veletrhu CES. Až teď ale Jihokorejci pro zařízení tohoto typu zakládají speciální firemní divizi a právě Elevate se má stát prvním vozem, které reálně vyrobí. Na rozdíl od ostatních výrobců, kteří koketují i třeba s vodíkovým pohonem nebo autonomními letouny, tak jde Hyundai o kus dále, byť je otázkou, zda tuto vizi skutečně naplní.