Spoluzakladatelé STRV jen tak z hecu oblétli kvůli oblíbeným posilovnám svět. Nakonec i díky tomu získali obří zakázku
Spoluzakladatelé STRV David Semerád a Lubo Smid
Zavřou vás do tmavé místnosti bez oken, kde by byla úplná tma, kdyby elektrizující atmosféru nenavozovala červená světla, která běžně svítí třeba v nočních klubech. Do toho se pustí pořádně motivační hudba a intenzivní trénink se rozjede naplno. „Dá se tam spálit klidně tisíc kalorií za hodinu, to je fakt hodně, dostanete ze sebe úplné maximum,“ popisuje Lubo Smid a v aplikaci si zrovna objednává další takovou lekci, tentokrát však na dálku.
Příběh šéfa tuzemského vývojářského studia STRV se datuje do začátku roku 2018, kdy se se spoluzakladatelem firmy a svým dobrým kamarádem Davidem Semerádem rozhodli udělat bláznivou věc. Během svého působení ve Spojených státech, kde má STRV největší počet klientů, se totiž zamilovali do vyhlášených posiloven Barry’s. Všechno to přitom začalo tak trochu náhodou.
„Oni tehdy otevřeli fitko poblíž našeho bytu v Los Angeles, a tak jsme tam začali chodit,“ popisuje Lubo Smid začátek aktivity, z níž se nakonec vyklubal i jeden velký byznys. To bychom však předbíhali. Ostatně sám dvaatřicetiletý šéf STRV a vášnivý sportovec je zastáncem přístupu, že zázraky se nedějí přes noc a na některé věci si člověk musí počkat.
Chodit jen do fitka za rohem je nuda
Do zmíněného bláznivého plánu Smid se Semerádem nešli s vůbec žádným byznysovým záměrem. Jednoho dne se zkrátka rozhodli, že chodit jen do fitka za rohem je už nebaví. A tak rozjeli tzv. Barry’s World Tour Challenge, během které se chystali navštívit všechny pobočky po celém světě, kterých tehdy bylo padesát. „Ani šéf Barry’s na všech těch místech nebyl,“ směje se Smid.
Dnes už mají fitka s logem Barry’s, v nichž se během hodinových workoutů naplno ponoříte do samotného cvičení a nic jiného nevnímáte, přes 70 studií ve čtrnácti zemích a každý týden do nich přijde přes 145 tisíc zákazníků. Lubo Smid s Davidem Semerádem se však rozhodli, že nebudou jen jedni z mnoha, a nakonec se z nich v rámci početné komunity Barry’s stali skutečné celebrity.
„Když už jsme byli ve druhé polovině naší tour, byli z nás trochu celebrity. Všude nás vítali a na tabulích psali, o kolikátou zastávku se jedná,“ popisuje Smid s tím, že ambiciózní mise zabrala skutečně téměř celý rok. Nejvíce poboček mají Barry’s ve Spojených státech, ale nechyběly ani výlety do Evropy, Austrálie a na Blízký východ.
STRV
„Máme mezi našimi zákazníky mnoho zarytých cestovatelů, kteří cvičí po celém světě, ale myslím si, že nikdo jiný než David a Lubo se nemůže pochlubit tím, že navštívili každé naše studio,“ potvrzuje viceprezidentka Barry’s Jenna Hauca, která sama na kontě rovněž nemá zdaleka tolik navštívených lokalit.
Lubo Smid přiznává, že se díky světové fitness tour podíval do míst, kam by asi normálně vůbec nezavítal. V nejnabitějších dnech pak s kolegou navštěvovali klidně tři posilovny za den. „V Hamptons v New Yorku pro nás museli dokonce speciálně otevřít, v každém fitku jsme si dali jeden trénink a zase jeli dál,“ vzpomíná se a přidává i úsměvnou historku z Kanady.
„Není to pro lidi, kteří nechtějí opravdu dřít.“
„Když jsem kanadským celníkům vysvětloval, že si k nim jedu jen na otočku zacvičit, příliš se jim to nelíbilo,“ směje se Smid, ale nakonec si i kanadskou pobočku Barry’s mohl odškrtnout.
Nejdelší cesta pak dvojici z STRV čekala na trase Milán–Dubaj–Sydney a ze Sydney pak zpátky až do Los Angeles, kde byla v polovině prosince 2018 poslední zastávka. Tam si Smid se Semerádem odcvičili lekci se samotným šéfem firmy Joeym Gonzalezem, který jim za jejich výkony během turné slíbil závěrečný brunch. Tam se všichni poprvé lépe poznali.
Možná se teď ptáte, co je na trénincích Barry’s tak fascinující, že „donutilo“ dvojici neúnavných chlapíků k utracení nemalého množství peněz na – v očích mnoha – takovou šílenost. „Mají všechno naprosto vyladěné. Je to číslo jedna ve fitness světě. Mají všechny aspekty, které tě motivují, abys zebe vydal maximum. Není to pro lidi, kteří nechtějí opravdu dřít,“ popisuje Lubo Smid.
Původně se ostatně síť posiloven jmenovala Barry’s Bootcamp a vojenský výcvikový tábor skutečně připomínala. Intenzita hodinových tréninků, které skutečně nejsou pro každého, se nezměnila, ale z Barry’s se postupně stala prémiová značka, která láká i mnoho celebrit a známých osobností, a zmíněná tmavá místnost bez oken a červená světla jsou poznávacím znamením všech poboček Barry’s po celém světě.
Přestože takové prostředí motivuje doslova k vypuštění duše nejvíc, špičkoví trenéři už dnes nepůsobí pouze mezi čtyřmi černými stěnami. V Barry’s již před koronavirovou pandemií začali experimentovat s virtuálními lekcemi, které by mohl každý sledovat přes mobil třeba ze svého obýváku, a v posledních měsících se poptávka po takovém produktu jen zvyšovala.
Není nad skvělé vztahy
To přeskakujeme do začátku roku 2020, kdy v Barry’s zjistili, že když své vyhledávané lekce umožní sledovat zákazníkům přes Zoom, vydělá jim to stovky tisíc dolarů měsíčně. Navíc to podle všeho nebude jen jednorázová záležitost, ale možný další zdroj příjmů do budoucna, protože se tak dostanou i dalším zájemcům. A tehdy se střetli cesty hochů z STRV a nejvyšších manažerů Barry’s znovu.
Lubo Smid zůstal i po světovém turné věrným zákazníkem Barry’s, a tak na vlastní kůži zkoušel i první verze aplikace, kde se trenér se cvičícími spojoval přes Zoom a občas vyskočila nějaká chyba. „Not great, not terrible,“ hodnotí tehdejší zkušenosti s aplikací „po americku“ Smid s tím, že ho tehdy vůbec nenapadlo, že by její novou verzi mohl navrhovat sám se svým týmem.
Se šéfem Barry’s Joeym Gonzalezem se však dal na začátku roku do hovoru v rámci jiného projektu jeho kolega Semerád a byznysový rozměr do té doby ryze fanouškovského spojenectví byl na světě. Gonzalez se totiž zmínil, že chtějí své lekce převádět do digitální podoby, protože v době největší koronavirové krize museli zavřít všechny své posilovny, a tak nebyla jiná cesta, než jít do digitalizace naplno.
„Vytvořili jsme pro něj koncept, jak by mohla taková aplikace vypadat, a jemu se to ihned zalíbilo,“ popisuje Smid. Tehdy ještě měli v Barry’s svého technologického partnera, který jim aplikaci dodával, ale když za něj pak o pár měsíců později hledali narychlo náhradu, byla cestička pro STRV umetena. „Když jsem během výběrového řízení dal na první slajd v prezentaci naši Barry’s World Tour, bylo hotovo,“ směje se Smid.
Šéf STRV hned dodává, že tak jednoduché to pochopitelně nebylo, ale jeho úzké propojení s celou značkou rozhodně nebylo na škodu. Přiznává zároveň to, že vzhledem k tomu, že firma poptávala zejména lokální dodavatele, bylo pražské vývojářské studio zajímavé i finančně. Barry’s si nakonec s STRV skutečně pláclo a dnes Smidův tým z Prahy vyvíjí zbrusu novou aplikaci, která má nabídnout pro cvičení online ten nejlepší zážitek.
„Naše partnery vnímáme jako členy naší širší rodiny. Byť bylo jasné, že STRV má technické znalosti a zkušenosti, aby splnilo naše požadavky, co je skutečně odlišovalo, bylo hluboké porozumění naší značce a nadšení, jak dokážeme díky technologiím povýšit Barry’s na další úroveň,“ přitakává Jenna Hauca, jež je v Barry’s zároveň šéfkou digitálních produktů.
„To, co jsme investovali do celé tour, se nám vrátí zřejmě několikrát.“
V případě Lubo Smida a Davida Semeráda, který se v rámci firmy věnuje převážně vlastním projektům, se tak dokonale propojilo příjemné s užitečným, přesněji řečeno záliba s byznysem. „Je to pro nás jeden z největších jednorázových projektů, které budeme dělat, takže to, co jsme investovali do celé tour, se nám vrátí zřejmě několikrát,“ podotýká Smid s tím, že na projektu má půl roku pracovat zhruba desítka vývojářů.
Pro STRV navíc nejde zdaleka o jedinou dobrou zprávou z posledních měsíců. Zatímco v dubnu nám Lubo Smid popisoval, jak musí ve firmě každý měsíc lepit mnohamilionovou ztrátu, kterou v rozpočtu udělala koronavirová pandemie, teď už je situace o poznání veselejší. Firmě sice odešlo pět do té doby největších klientů, ale hned se našli noví.
„Nedostali jsme se jen na původní čísla ze začátku roku, jsme dokonce na nejvyšších číslech vůbec. Máme za sebou nejlepší měsíce v historii firmy. Zoptimalizovali jsme spoustu věcí a jede to, navíc jsme uzavřeli kontrakt s německou automobilkou, kde to může být ve srovnání s Barry’s ještě mnohonásobně větší byznys,“ dodává trochu tajemně Smid, ale už teď se těší, až desítky tisíc zákazníků Barry’s začnou naplno využívat aplikaci „made by STRV“.