Tam, kde skončil Concorde, začíná Boom. Ukázal nadzvukový letoun, se kterým již příští rok vzlétne do oblak

boom-supersonic2

Foto: Boom Supersonic

Pohled na nadzvukové letadlo budoucnosti

0Zobrazit komentáře

Pro někoho jen další prototyp, pro jiné významný krok do nové éry nadzvukového létání s komerčním zaměřením. Letecký startup Boom Supersonic představil prototyp svého letounu XB-1, který se chystá poprvé podívat do oblak již během příštího roku. Ty skutečně odvážné vize startupu však začínají tam, kde skončil legendární Concorde.

Na délku sice měří něco málo přes dvacet metrů, ve skutečnosti je ovšem jen zmenšeným konceptem letounu, který by již v roce 2029 mohl přepravit první cestující rychlostí přesahující rychlost zvuku. Tento neuvěřitelný zážitek naposled zprostředkoval Concorde, od jehož nešťastného konce se nenašel nikdo, kdo by na francouzskou ikonu dokázal navázat.

Americký startup Boom Supersonic chce být tím, kdo tuto nadzvukovou štafetu převezme. Základním kamenem jeho plánů je prototyp XB-1, který je oproti chystanému letounu Overture menší v měřítku 1:3. Prototyp momentálně nabízí pouze jedno sedadlo pro pilota, za nímž se ukrývá motor General Electric J85-15, vyvíjený pro vojenské letouny.

boom-supersonic9

Foto: Boom Supersonic

XB-1 je zmenšenou verzí chystaného dopravního letounu

boom-supersonic8

Foto: Boom Supersonic

XB-1

Trup, který je vyroben z kompozitních materiálů, titanu a hliníku, je schopný odolávat vysokým teplotám, které mohou během nadzvukových letů přesahovat 100 °C, ale zároveň nepředstavují příliš velkou zátěž.

Je zajímavé, že XB-1 nápaditě řeší některé neduhy, které sužovaly již zmiňovaný Concorde. Ten byl známý pro svůj pohyblivý nos, který piloti sklápěli v nízkých nadmořských výškách. Důvod byl jednoduchý, kvůli jeho tvaru neviděli dolů na zem. XB-1 má svůj čumák stejně špičatý jako Concorde, ovšem piloti i tak vidí, co se děje pod ním, a to díky kamerovému systému instalovanému na podvozku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dalším problémem původních nadzvukových letounů byl i silný hluk, který vytvářelo stlačování vzduchu během letu. I zde však Boom zapracoval na technice a jeho prototyp by měl být mnohem tišší. Navíc by při budoucí přepravě pasažérů měly letouny Boomu přejít do nadzvukové rychlosti až nad oceány, kde nebudou nikoho rušit.

Podobně jako další výrobci letadel i Boom Supersonic apeluje na udržitelnost. Proto plánuje zahájit uhlíkové kompenzace a také využívat udržitelná letecká paliva od společnosti Prometheus Fuels, která chce pohonné hmoty vyrábět z oxidu uhličitého získávaného z atmosféry.

boom-supersonic

Foto: Boom Supersonic

Sedadlo v letounu Overture

Předtím, než budou zahájeny samotné letové zkoušky XB-1, budou piloti trénovat na vytvořených simulátorech. Poté se celý projekt přesune nad Mohavskou poušť, kde začnou letové zkoušky.

Během testování prototypu chce Boom na základě získaných dat již aktivně začít vyvíjet větší letoun Overture. Ten nabídne prostor pro 55 až 75 cestujících, kdy každý z nich bude mít díky konfiguraci sedadel 1:1 dostatek soukromí, bohatý prostor pro nohy a výhled z nadrozměrných oken.

„Cestování se vrátí zpět. Může to trvat rok. Může to trvat pár let. Ale až k tomu dojde, letecké společnosti budou hledat příležitosti pro růst a odlišení. Overture se stane prvním postpandemickým dopravním letadlem. Chceme, aby to bylo letadlo, se kterým budou lidé létat rádi, bez ohledu na to, co se děje ve světě,“ uvádí Blake Scholl, zakladatel Boom Supersonic, podle něhož nebude létání s jeho nadzvukovými letadly ničím nedostupným.

blake-scholl-xb-1-1-min

Foto: Boom Supersonic

Blake Scholl, zakladatel startupu Boom Supersonic

Podle Boomu bude efektivita letounu taková, že cestující zaplatí za palubní lístek stejnou částku, jakou by zaplatil za klasickou byznys třídu. Je ovšem otázkou, jak moc budou chtít letecké společnosti vytěžit z faktu, že díky nadzvukové technologii a maximální rychlosti 2,2 machu bude Overture v cíli dvakrát rychleji než klasické dopravní letouny.

Prezident na palubě

V minulosti do startupu investovaly společnosti jako Virgin Group, která vyvíjí vlastní nadzvukový letoun, a také Japan Airlines. Samotný Boom momentálně drží objednávky přesahující hodnotu 6 miliard dolarů na letoun, jehož cenovka je prozatím stanovena na 200 milionů dolarů, tedy 4,6 miliardy korun.

Mimo výše zmíněné společnosti projevilo o technologii startupu zájem také americké letectvo. S ním společnost uzavřela smlouvu o financování výzkumu a vývoje a poskytování vyvinutých systémů. Letoun Boomu by tak teoreticky mohl v budoucnu využívat i prezident USA.

Zde však není radno předbíhat. Samotný vývoj XB-1 trval dlouhých šest let, přičemž původní plány společnosti počítaly se zahájením letových testů již v roce 2017 a zahájením komerčního provozu v tomto roce. Finální časová osa se tak posunula již o deset let.

boom-supersonic4

Foto: Boom Supersonic

Boom Supersonic se u letounu snažil vychytat veškeré neduhy, které trápily předchozí nadzvukové letouny

boom-supersonic6

Foto: Boom Supersonic

Pohled na přední část prototypu

boom-supersonic7

Foto: Boom Supersonic

Letové zkoušky XB-1 by měly začít během příštího roku

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Automechanici s mobilem v ruce. Škodovka má aplikaci, která podle zvuku auta pozná, co je potřeba opravit

skoda-sound-analyzer3

Foto: Škoda Auto

Aplikace Sound Analyser od Škody Auto podle zvuků rozezná poruchu

0Zobrazit komentáře

Stejně jako většina lékařů nevstoupí do ordinace bez svého stetoskopu, již brzy by se neměl žádný automechanik obejít bez svého chytrého telefonu, ve kterém bude mít nainstalovanou aplikaci Sound Analyser od Škoda Auto. Novinka z dílen mladoboleslavské automobilky a její inovační laboratoře Digilab by měla na základě umělé inteligence pomáhat s rychlou a přesnou identifikací problému ukrytého kdesi uvnitř vozidla.

Mezi automechaniky existují tací, kteří na základě zkušeností dovedou rozpoznat závadu pouhým poslechem zvukového projevu automobilu. Ovšem se stále komplikovanějšími pohonnými jednotkami a množstvím elektroniky ve vozech začíná být i pro ty největší profíky problém na základě zvuku vozu poznat, co je v nepořádku. Ke slovu se proto dostává umělá inteligence, která svými schopnostmi zastíní i takové matadory, kteří montérky od oleje neodkládají ani u nedělního oběda.

Použití aplikace Sound Analyser je přitom poměrně jednoduché. Zvuk vozu se jen nahraje do chytrého telefonu a zadá se VIN  vozidla. Tím role automechanika končí a vše ostatní na svá bedra přebírá algoritmus, který audio stopu porovná s již dostupnými akustickými vzorky a následně uživateli poskytne konkrétní popis zdroje zvuku. Samotná audionahrávka by měla trvat minimálně 30 sekund, přičemž samotná analýza by měla zabrat podobně dlouhou dobu.

sound-analyser-skoda

Foto: Škoda Auto

Do aplikace stačí nahrát 30 vteřin zvuku auta, aby rozpoznala možné poruchy

Systém je schopen rozpoznat nesrovnalosti zvukového projevu konstrukčních celků, jako je řízení, kompresor klimatizace či dvouspojková převodovka. Celkem je aplikace schopna rozpoznávat až deset takových vzorů s tím, že se postupně učí dalším. Stáří a konkrétní model vozu nehraje primární roli, ale jak Škodovka prozradila pro CzechCrunch, u novějších vozů je diagnostika přesnější.

Technologický základ nástroje tvoří algoritmus neuronových sítí, který záznam převede na spektrogram. Zvuk tím získá specifickou obrazovou podobu, která je následně umělou inteligencí porovnávána s dalšími uloženými vzorky a hodnotami. To jí pomůže odhalit i ty nejmenší odchylky, které prozradí technický stav problematického komponentu vozu a případnou nutnost opravy. Pokud se tak stane, je díky online připojení vozu možné rovnou zarezervovat v příslušném servisu termín opravy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Automobilka uvádí, že přesnost analýzy se pohybuje okolo 90 %. Vychází z údajů nashromážděných od července roku 2019, kdy zahájila zkušební provoz své novinky. Není přitom první, kdo chce poruchy pomocí poslouchání zvuků a jejich následné analýzy odhalovat. Na podobném principu již několik let funguje také úspěšný český startup Neuron soundware, který pro svůj rozvoj v loňském roce nabral investici dosahující téměř 150 milionů korun.

Ale zpět k Sound Analyseru od Škodovky. Možnost testovat ho v praxi získalo celkem 245 dealerů vozů s okřídleným šípem v logu z celkem 14 zemí, například Německo, Rusko, Rakousko, Francie a nechybí ani Česká republika. Zda bude aplikace dostupná i pro další střediska, je nyní v jednání. Jisté je ovšem to, že běžní uživatelé nebudou mít možnost si ji do svých zařízení nainstalovat, jelikož bude sloužit výhradně automechanikům.

skoda-sound-analyzer1

Foto: Škoda Auto

Stačí nahrát zvukový projev vozu a nalézt veškeré odchylky

Dealeři se do testování zapojili především při poskytování audiozáznamů vozidel, které byly a jsou nezbytné pro strojové učení softwaru, což mu pomáhá se neustále zdokonalovat. Nová technologie by navíc měla umožnit řadu nových možností v sektoru, který automobilka nazývá senzoricky podporovanou prediktivní údržbou. Umělá inteligence je jedním z pilířů nové strategie automobilky, která chce s její pomocí postupovat napříč digitalizací nejen svých produktů, ale také nabízených služeb.

„Sound Analyser názorně ukazuje, jaké možnosti digitalizace pro značku Škoda otevírá i v oblasti After Sales. V budoucnu budeme důsledně využívat technologie z oblasti umělé inteligence, abychom našim zákazníkům mohli nabídnout ještě individuálnější služby a zprostředkovat ještě lepší zákaznickou zkušenost,“ uvedl k novince Stanislav Pekař, vedoucí Škoda Auto After Sales.