Tvůrci Černoty rozjíždí internetovou televizi a hlásí: Bude to jako DVTV, ale pro investigativní reportáže

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

klesnil-fialaInsider

Foto: Vize

Martin Klesnil a Patrik Fiala spouští internetovou televizi pro investigativní reportáže

0Zobrazit komentáře

Do českého internetového éteru se chystá vkročit další ambiciózní projekt, který se chce inspirovat u těch nejúspěšnějších, ale zároveň přijít s vlastním, osobitým stylem. Martin Klesnil a Patrik Fiala, známí například z investigativního pořadu Černota či podcastu U Kulatého stolu, spouští vlastní internetovou televizi. Jmenuje se Vize a vysílat se na ní bude nezávislá dokumentaristika a investigativní reportáže.

„Přicházíme na neprobádaný trh s mladistvým elánem i lety zkušeností díky předchozí tvorbě. Poptávka po audiovizuálním obsahu roste a diváky nebaví sledovat pouze rozhovory, ale chtějí vidět i záběry z akce, být součástí tématu a měnit věci k lepšímu. My jim to nyní prostřednictvím našich reportáží můžeme nabídnout,“ hlásí Martin Klesnil.

Jelikož investigativní reportáže patří mezi časově i finančně nejnáročnější typy audiovizuální tvorby, kdy nestačí jen postavit kamery na stativy a posadit proti sobě dva respondenty, spouští dvojice autorů crowdfundingovou kampaň na Hithitu. Vybrat chtějí až téměř tři miliony korun a věří, že divákům nabídnou obsah, ze který nebudou váhat zaplatit.

„Žádná taková internetová televize tu nebyla. Všechny, co vznikaly, byly zaměřené primárně na obsah, který není příliš virální. A ty, co uspěly, jako je DVTV a XTV, dělají hlavně rozhovory, což je ještě méně virální obsah,“ uvádí pro CzechCrunch Klesnil a jeho kolega Fiala doplňuje, co vlastně „internetová televize“ v případě jejich projektu znamená.

martin-klesnil

Foto: Vize

Martin Klesnil, spoluautor podcastu U Kulatého stolu či pořadu Černota

„Pod internetovou televizí si představíme hlavně Stream.cz, nyní Televizi Seznam, nebo Mall.tv, ale tam se sbírá obsah ze všech možných zdrojů, který ani nemusí být jejich. Na Vizi si budeme tvořit vlastní obsah primárně my, což bude naše výhoda. Nejjednodušeji se to dá popsat jako DVTV, ale zaměřená nikoliv na rozhovory, ale na investigativní reportáže,“ popisuje Fiala.

Právě pro Stream.cz a později Televizi Seznam oba tvůrci zhruba šest let natáčeli své pořady, které nasbíraly více než 50 milionů zhlédnutí. Jejich tvorba napomohla k prosazení novely na ochranu zvířat proti týrání nebo vytvoření policejního týmu Krystal, který za svoji činnost zadržel více než 100 drogových dealerů. A teď chtějí vše posunout na další úroveň.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Projekt Vize jim má poskytnout novou platformu, kam budou umisťovat své nové reportáže, mezi kterými nemají chybět drogy v Praze, romské osady na Slovensku, domobrana či nelegální množírny. Fiala s Klesnilem totiž chtějí být ve své tvorbě maximálně nezávislí, což jim dostupné platformy neumožňují.

„Není se do budoucna rozumné omezovat pravidly jednotlivých platforem, ať už je to YouTube nebo klidně Stream. Obsah na YouTube může člověk tvořit, jen pokud splňuje určitě podmínky. Pokud chce vytvářet něco, co YouTube může vyhodnotit jako kontroverzní, což mohou být například naše reportáže o drogových dealerech, musí jinam,“ upozorňuje Fiala.

„Lidé jsou ochotní platit za věci, které je zajímají.“

Oba autoři vědí, o čem mluví. V jednom z dílů jejich podcastu U Kulatého stolu, který na YouTube pravidelně sledují desítky až stovky tisíc lidí, například vystoupil Vít Klusák, autor nejúspěšnějšího českého dokumentu V síti. A jelikož se bavili o sexuálních predátorech, YouTube se rozhodl celé video tzv. demonetizovat, takže z něj tvůrcům neplynuly žádné příjmy z reklamy.

Proto se přesouvají na vlastní portál, kam budou svá nová videa umisťovat. Nejprve i v rámci crowdfundingové kampaně zdarma, později za paywall. Na YouTube ale určitě zanevřít nechtějí. Plánují, že se na něm budou objevovat ukázky z jednotlivých reportáží, které pak budou odkazovat na pokračování příběhu. Klesnil s Fialou věří, že lidé si za kvalitní obsah, který je zajímá, rádi zaplatí.

patrik-fiala2

Foto: Vize

Patrik Fiala, spoluautor podcastu U Kulatého stolu či pořadu Černota

„Se Streamem jsme ukončili spolupráci i proto, že nám přijde, že se dnes publikum přesouvá jinam. Na YouTube a také třeba na Patreon, kde máme i náš podcast. Ten je stále silnější, lidé jsou ochotní platit za věci, které je zajímají,“ míní Klesnil. Na Patreonu, kde mohou fanoušci pravidelně přispívat na tvorbu svých oblíbených autorů, dnes má podcast U Kulatého stolu téměř 900 patronů, kteří přispívají zhruba 90 tisíc korun měsíčně.

Na rozjezd projektu Vize to ale logicky nestačí. Na Hithitu proto chtějí tvůrci vybrat minimálně 700 tisíc korun, ale ideálně dosáhnout i na další mety v podobě 1,9 milionu, respektive 2,9 milionu korun. To by zajistilo kompletní výbavu, personál i dokončení všech rozjetých dokumentů.

Česko přichází dobýt brazilský jednorožec VTEX. Do pár let chce být se svým e-commerce řešením lídrem trhu

Peter BrejčákPeter Brejčák

vtex-foundersInsider

Foto: VTEX

Geraldo Thomaz a Mariano Gomide, zakladatelé startupu VTEX

0Zobrazit komentáře

E-commerce roste jako z vody. Klasičtí obchodníci hledají na internetu nové prodejní kanály a prorazit online se stále více snaží i další projekty. Jen v první polovině letošního roku v Česku vzniklo minimálně přes pět tisíc e-shopů, což potvrzuje, že patříme mezi země s největším počtem e-shopů na jednoho obyvatele.

Není tak žádným překvapením, že je tu v této oblasti vysoká konkurence, a to jak mezi samotnými internetovými obchody, tak i mezi těmi, kdo je staví. Podle dat společnosti Shopsys u nás působí přibližně dvě stovky agentur nabízejících e-shopy na míru. Teď ale konkurenční boj nabere ještě na větších obrátkách.

Do Česka totiž vstupuje dvacetiletá společnost VTEX, která se zaměřuje na budování komplexních e-commerce řešení a strategií, a to jak pro velké firmy jako Walmart, Coca-Cola, Samsung, Adidas nebo Nestlé, tak i pro středně velké podniky s ročním obratem přesahující 1 milion eur. Velikost této jihoamerické platformy navíc potvrzují nejen reference od největších světových firem.

Minulý měsíc VTEX uzavřel investiční kolo Series D ve výši 225 milionů dolarů (5,2 miliardy korun), díky čemuž jeho hodnota poskočila na 1,7 miliardy dolarů (téměř 40 miliard korun) a stal se technologickým jednorožcem. Předcházející investiční kolo ve výši 140 milionů dolarů přitom VTEX uzavřel před necelým rokem s hodnotou firmy 425 milionů dolarů, takže růst valuace je obrovský.

vtex1

Foto: VTEX

VTEX nabízí integrovanou platformu pro obchodování všeho druhu

Společnost je navíc dlouhodobě zisková a kapitál získává zejména na posílení expanze a produktu. A teď přichází i do České republiky a na Slovensko. „Naším cílem je pomoci společnostem co nejrychleji začít vydělávat tím, že jim nabídneme kompletní, moderní platformu, která se jednoduše přizpůsobí B2B i B2C byznys modelům,“ říká pro CzechCrunch Cristi Movilă, Growth Leader pro střední a východní Evropu.

„Během pár let se plánujeme stát první volbou v obchodních řešeních. Ať už je to B2C, B2B, tržiště nebo všechny navzájem propojené a integrované,“ potvrzuje nemalé ambice Movilă. „Jejich ambiciózní plány nás velmi zaujaly, a proto jsme rádi, že můžeme VTEX se vstupem do Česka aktivně pomoci,“ doplňuje Michal Baturko Olbert z digitální agentury In creative, která se stala exkluzivním partnerem pro expanzi firmy v Česku a na Slovensku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Největším hráčem na poli e-shopových řešení je u nás Shoptet, na jehož platformě běží zhruba polovina z více než 40 tisíc tuzemských internetových obchodů, ale VTEX na rozdíl od něj nebo konkurenčního globálního giganta Shopify nenabízí úplně klasická e-shopová řešení. Svoji propozici staví jako světově první integrovaná platforma, která na jednom místě kombinuje řešení pro klasický prodej včetně toho digitálního, tržiště a systém pro správu objednávek.

Právě výše zmíněný Walmart, jeden z největších retailových řetězců na světě, má velký podíl na tom, jak dnes VTEX a jeho produkty vypadají. Walmart totiž kolem roku 2007, kdy začal s firmou spolupracovat, procházel velkou digitální transformací a potřeboval propojit všechny své prodejní kanály včetně 500 kamenných obchodů a zároveň mít možnost jednoduše spouštět nové.

cristi-movila-gpec

Foto: VTEX

Cristi Movilă, Growth Leader ve VTEX pro střední a východní Evropu

Řešení VTEX je tak určeno pro střední a velké společnosti, kterým nabízí možnost spolupracovat přímo se zákazníky, partnery, dodavateli a pomocí marketplace řešení i s konkurencí. Důležité přitom je, že VTEX všechny tyto možnosti nabízí globálně a umožňuje jejich vzájemné kombinování.

Globální výrobci spotřebitelského zboží totiž běžně vyrábí své produkty na lokální úrovni, často i podle různých postupů (např. Coca-Cola není všude stejná), přičemž některé produkty prodávají jen na vybraných trzích a na každém z nich navíc budují jiné marketingové a distribuční strategie. Často se přitom spoléhají na několik různých prodejních kanálů – retail, restaurace nebo i prodejní automaty.

corovent-mico2-min

Přečtěte si takéZájem o ventilátory CoroVent z nemocnic je vysoký. Češi se složili na výrobu 182 kusů, ale pořád se neví, kdo zaplatí dalšíZájem o ventilátory CoroVent z nemocnic je vysoký. Češi se složili na výrobu 182 kusů, ale pořád se neví, kdo zaplatí další

Jak popisuje magazín TechCrunch, všechny tyto oblasti byly disruptovány a přetvářejí se, marketing se k tomu navíc výrazně globalizuje. A právě v ten moment přichází VTEX, který buduje strategie a řešení použitelné napříč regiony.

Například pro největší pivovarnickou skupinou světa AB InBev buduje původem brazilská technologická společnost jednotnou a globální obchodní platformu pokrývající 50 zemí, ve kterých firma nahrazuje původně používané a navíc často i lokalizované řešení jako SAP, Shopify nebo Magento.

I díky tomu technologický jednorožec, jenž působí ve více než 40 zemích, dokázal již před pandemií koronaviru meziročně růst o padesát procent. V návaznosti na zvyšující se poptávku kvůli šíření onemocnění COVID-19 navíc dokázal VTEX tempo růstu ještě zvýšit a letos očekává navýšení tržeb o 114 procent. Hrubé zprostředkované obraty na postavených platformách by měly překročit osm miliard dolarů.