Například proto, že ukrajování si téměř třetiny ze zisků vývojářů neplatí plošně. Výše této „daně za používání App Storu“ se po určitém čase, co zde vývojář aplikace nabízí, snižuje na polovinu. Na druhou stranu náklady na provoz platformy se neodhadují příliš vysoko, takže je stále na místě hovořit o možných změnách umožňujících lepší konkurenceschopnost firem, které nabízejí alternativy ke standardní výbavě iOS.
Apple má nicméně díky svému vlivu také schopnost podmínky pro vývojáře výrazně zlepšit. To by se mohlo stát nyní, po letech odolávání kritice za poplatky třeba i čelíc podezřením z monopolistických praktik. Od 1. ledna příštího roku se všem vývojářům, jejichž příjem z App Storu za posledních 12 měsíců nepřesáhl jeden milion dolarů (přes 22 milionů korun), rázem zvýší příjmy o 15 %.
Děkují hlavně menší studia
V Česku to platí například pro studio About Fun stojící za hrou WarFriends. „Hranice milionu dolarů se nás týká mimo jiné proto, že App Store tvoří jen malou část našich celkových výnosů. Změnu přesto velmi vítáme a dopad vnímáme především ve zvýšení potenciálu návratnosti na získaného hráče. Umožní nám to rozšiřování uživatelské základny, více škálovat a vydělané peníze investovat zpět,“ vysvětluje ředitel studia Petr Vodák.
Pro další vývojáře, kterých jsme se ptali, změny neplatí, stále je však vidí pozitivně jako reálnou pomoc ostatním. „V App Storu stále roste konkurence, na síle nabírají různé předplacené služby, řada her je zdarma, čímž klesá i ochota lidí je nakupovat. Zejména pro menší studia, jejichž situace je tak čím dál těžší, je to vítaný krok,“ říká Jakub Dvorský, jehož Amanita Design má i dva tituly v nabídce předplatitelské herní služby Apple Arcade.
Foto: Nikon Czech Republic/YouTube
Jakub Dvorský, zakladatel studia Amanita Design
Fitify vytvářející virtuálního fitness kouče pak zdůrazňuje už zmiňované modifikace poplatků po určité době prodávání v App Storu. „iOS je pro nás jako platforma minoritní, jelikož jsme zde začali později a z hlediska příjmů zde stále nedohnali Android – i díky tomu se vejdeme do limitu. Snížení poplatků je pro nás samozřejmě příjemné. Na druhou stranu část našich zákazníků platí předplatné už déle než rok, takže z jejich plateb Applu odvádíme jen 15 % už nějakou dobu,“ říká Martin Mazanec.
Podle odhadu analytické firmy Sensor Tower citované deníkem The New York Times bude snížení poplatků na App Storu platit až pro 98 % vývojářů na platformě. Výkonný ředitel Applu Tima Cook říká, že to vývojářům umožní „financovat jejich malé byznysy, riskovat s novými nápady, rozšiřovat týmy a nadále vytvářet aplikace zlepšující lidem život“.
Jak ale poznamenává Jakub Dvorský z Amanity, vlastně se jedná o velmi chytrý strategický krok. Zatímco například Steam nedávno snížil tytéž poplatky nejbohatším firmám, Apple se zaměřil na opačný konec trhu. „Z PR hlediska je to sympatičtější přístup, přestože ve výsledku uvolňuje podstatně méně peněz než Steam,“ podotýká Dvorský. Zmíněných 98 % vývojářů loni představovalo pouhých 5 % z celkových příjmů platformy za minulý rok.
Foto: Apple
Online obchod s aplikacemi App Store
Také proto opět protestují velké společnosti jako Epic, Spotify nebo Basecamp, pro které se nezmění vůbec nic. Rozhodnutí Applu označují za pokus rozdělit vývojáře a oslabit tak hnutí usilující o plošné snížení poplatků. „Apple doufá, že se zbaví dostatečného množství kritiků na to, aby jim prošlo blokování konkurence a 30% daně u většiny plateb v aplikacích,“ říká šéf Epicu Tim Sweeney. Jak zmiňuje deník The New York Times, jeho firma na svém Epic Storu vybírá poplatky ve výši 12 %.
Plošné změny podmínek by uvítali také čeští vývojáři. Například Miloš Endrle z Geewy říká, že poplatky je důležité vnímat v čase – v roce 2008, kdy byla konkurence v App Storu minimální, bylo 30 % z příjmů za kvalitní, bezpečnou platformu se skvělým marketingovým potenciálem akceptovatelné.
„Dnes je situace ale naprosto jiná. Do App Storu přibude nová hra asi každou půlminutu a marketingový efekt je proto stonásobně nižší, než tomu bylo před pár lety. Vývojář tak musí hledat jiné cesty, jak získat zákazníky, což pro něj znamená další investice. Proto je 30 % z dnešního pohledu překonaných a jak pro Apple, tak pro ostatní, je nejvyšší čas na změnu,“ popisuje Endrle, kterého si můžete i v našem CzechCrunch Podcastu.
Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch
Miloš Endrle, zakladatel herního studia Geewa a Good Friend Games
Na druhou stranu pro jiné dává současný stav stále smysl. „Je to dlouhodobý industry standard a 30 % si berou kromě Epicu skoro všichni. Jiné platformy jsou oproti Applu sice otevřené i alternativám, ale u něj je cena za uzavřenost podle mě vykoupena především bezpečností. Přesto je snížení poplatků pro většinu vývojářů samozřejmě pozitivní změna,“ říká Petr Vodák ze studia About Fun.
Podobný názor pak má i Lubo Smid z vývojářské společnosti STRV. Ačkoliv se nižší daně za přístup k App Storu týkají velké části zákazníku jeho firmy, jejich stanovené výše považuje za akceptovatelné. Přesto očekává další změny. „Je pravda, že mi tyto poplatky přijdou vysoké, ale App Store a Google Play dnes dávají vývojářům nejlepší cestu, jak se dostat k uživatelům mobilních zařízení. Proto i vysoký poplatek 15 až 30 % dává smysl. Myslím si, že do budoucna se bude snižovat s tím, jak se budou rozvíjet alternativy,“ komentuje.