Automobilku Nikola má po vodíkové kontroverzi zachránit 900 milionů na účtu. Pošle je do vývoje elektrického tahače
Automobilka Nikola má za sebou velmi divoké období, během kterého byla nařčena z řady podvodů, přišla o svého zakladatele a ředitele v jedné osobě a ve finále také o značnou část své hodnoty. Nepřišla však o kapitál a právě ten by se měl stát záchranným lanem, jak se dostat z nepříjemné situace, ve které se společnost z arizonského Phoenixu nyní nachází.
Konkrétně by se mělo jednat až o 900 milionů dolarů, tedy v přepočtu zhruba 20 miliard korun. Vyplývá to ze čtvrtletních finančních výsledků společnosti, které prozrazují, že za uplynulý kvartál utratila 117 milionů dolarů a její ztráty byly menší, než se předpokládalo. Na tuto zprávu zareagovala i cena akcií, která poposkočila o dvě procenta.
Onen kapitál se firmě podařilo nashromáždit během červnového vstupu na burzu a tato částka jí dává naději na nový začátek. Nikola by ovšem neměla otálet. Automobilka negeneruje zisky, a pokud bude pálit rezervy stejným tempem jako doposud, má na jejich vyčerpání přibližně dva roky. Do té doby musí přijít na způsob, jak zisky začít generovat, nebo získat další peníze od investorů.
Cest, po kterých se značka nyní může vydat, je hned několik. Pod vedením Trevora Miltona Nikola pracovala na několika projektech, které se týkaly velkých elektrických a vodíkových tahačů i vodíkového pick-upu Badger. Aktuální kapitál však nebude stačit na to, aby Nikola dokázala udržet při životě všechny rozpracované projekty.
Ze všech možností se proto rozhodla soustředit na sektor elektrických tahačů, konkrétně investovat do vývoje tahače Tre. Ten pro Nikolu vyrábí Iveco, se kterým již americká elektromobilka dala dohromady funkční prototyp. V příštím roce by se měla jeho výroba přesunout do aktuálně budovaného závodu v Arizoně, který patří přímo Nikole, a jejím cílem je začít dodávat Tre prvním zákazníkům koncem příštího roku.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsV případě pick-upu Badger nejsou výhledy tak optimistické. Pro Nikolu mělo tento vůz vyrábět General Motors, ovšem listiny, které by tuto spolupráci stvrdily, prozatím nebyly podepsány. GM začalo s Nikolou jednat ještě před objevením všech problémů a ve vzduchu létala slova o investici ve výši dvou miliard dolarů, za kterou by GM v Nikole získalo 11% podíl. Jenže nyní je ticho po pěšině, a pokud se celá věc nepohne do 3. prosince, projekt Badger bude nejspíše dalším z velkolepých projektů, které se nedočkají své realizace.
Sama Nikola se nechala slyšet, že se chce nyní soustředit výhradně na těžké nákladní tahače a budování vodíkové infrastruktury. Ještě pod Trevorem Miltonem Nikola naznačovala, že zná způsob, jak vyrábět výrazně levnější vodíkové palivo, podrobnější informace ale nikdy nezveřejnila. V současné době tak není vůbec jasné, jakými technologiemi vlastně disponuje.
Připravované tahače budou prozatím dodávány pouze v elektrické verzi, přičemž ty vodíkové by měly přijít až o několik let později. Částka 900 milionů dolarů dává Nikole určitou šanci na to, že by se skutečně mohla na poli vodíkových technologií prosadit, ovšem v současné chvíli takový scénář závisí na úspěších na trhu s elektrickými tahači.