BMW zahajuje další fázi své elektrické ofenzivy. Jeho SUV iX nabídne zcela novou architekturu i provokativní design
BMW a elektřina rozhodně není nová partnerská dvojice. Tato love story se začala psát již v roce 2013, kdy BMW představilo čistě elektrický model i3. Jednalo se o přelomové auto, díky kterému můžeme německou automobilku označovat za pionýra elektromobility. Nyní však BMW odhalilo novinku, která posune mnichovský přístup k elektromobilitě na zcela novou úroveň.
Když BMW poprvé představilo svou koncepci Vision iNEXT, hned na první pohled bylo jasné, že tento model jde budoucnosti vstříc s otevřenou náručí. Nastavené filozofii zůstává věrná i produkční verze pojmenovaná iX, která novou radikální platformou určuje směr, kterým se automobilka vydá v příštích letech.
BMW sice ještě bude finální sériové verzi věnovat přibližně rok vývoje, ale již nyní odhaluje alespoň část své výkladní technologické skříně. Tu automobilka označuje za mesiáše ohlašujícího nový věk mobility se zcela novou interpretací designu, udržitelnosti, radosti z jízdy a všestranností doprovázené luxusem.
Jak už to u produkčních verzí bývá, oproti původní koncepci chybí celá řada prvků, které dělaly Vision iNEXT až téměř nadpozemským vozem. Zadní dveře již mají standardně umístěné panty, takže se neotevírají dozadu, ale dopředu, navíc dostaly i zpětná zrcátka a celkově se tvarosloví vozu značně umírnilo. A přesto si vůz určitý nádech futurismu dokázal udržet.
Svými tvary se více blíží standardním SUV a co do velikosti se pohybuje mezi modelem X5 a X6. Srovnávána s jinými vozy z modelové palety BMW však novinka být nechce. Jejím cílem je vyšlapat si svou vlastní cestu v nově definované kategorii Sports Activity Vehicles (SAV).
BMW iX přichází v designu, kterému podobně jako u nedávno představených „emkových“ modelů vévodí obří ledvinky, které se zajisté opět stanou předmětem nekonečných debat. Další výrazná změna přichází s úzkými světlomety, které jsou pro celou značku BMW více než atypické. Podobný minimalismus se váže i k zadním lampám a vlastně celému pojetí karoserie. U tohoto vozu šlo především o minimalizaci odporu vzduchu ve jménu maximálních dojezdů.
Platforma budoucnosti
Nové elektrické BMW bude mít za úkol stát se protivníkem pro takové vozy jako Audi e-tron či Mercedes-Benz EQC, a to znamená nutnost přinést pořádnou porci výkonu a také slušné parametry spojené s elektrickým pohonem. Jeho základ tvoří dvojice elektromotorů, které budou generovat kombinovaný výkon až 500 koňských sil. Díky tomu bude iX schopné dosáhnout rychlosti 100 km/h z klidového stavu za méně než 5 sekund.
Sekundantem elektromotorům bude vysokonapěťová baterie o kapacitě přesahující 100 kWh. iX by tak mělo být schopné na jediné nabití vydržet více než 600 ujetých kilometrů, což už vystačí na poměrně slušnou pouť. Baterii by přitom mělo být možné nabít na 80 % kapacity za méně než 40 minut. Během deseti minut se vůz nabije natolik, aby byl schopen ujet alespoň základních 120 kilometrů.
Všech těchto parametrů by nebylo možné dosáhnout, kdyby nebylo nové modulární platformy, která bude s iX použita vůbec poprvé. Tato platforma kombinuje chytrá inženýrská řešení spolu s materiály, jako je karbon či hliník.
Platforma však nepřináší pouze možnosti implementovat pátou generaci motorové technologie BMW eDrive a novou baterii. Automobilka díky ní mohla do vozu nasadit i daleko výkonnější výpočetní systémy, které údajně zvládnou vyhodnotit až dvacetinásobnou porci dat oproti starším modelům.