Budoucnost gastronomie je online. Restauratéři podceňují sílu Google Map, říká Igor Třeslín ze Storyous

Filip HouskaFilip Houska

storyous_igor-treslin_04-min

Foto: Storyous

Igor Třeslín, CEO Storyous

0Zobrazit komentáře

Gastronomie v posledních měsících nezažívá vůbec jednoduché období. Kvůli protipandemickým opatřením byly restaurace nuceny zavřít své provozy a hledat řešení, jak byznys udržet alespoň částečně v chodu. Východiskem se staly výdejní okénka, ale velká část podniků se přesunula i na internet a svěřila své jídlo primárně rozvozovým službám, v rámci kterých si oblíbené pokrmy zákazníci objednávali.

Mezi hlavní rozvozové služby, které na tuzemském trhu působí, jsou Dáme jídlo a Wolt. Právě tito hráči Čechům velmi dobře představili možnost, jak si snadno z pohodlí domova nebo kanceláře objednat jídlo přímo před práh, zatímco mohou jeho cestu proaktivně sledovat v aplikaci. Jak ovšem pandemické měsíce ukázaly (a stále ukazují), lidé se nechtějí spoléhat jen na podniky, od kterých rozváží Dáme jídlo nebo Wolt.

Nejen o tom mluvil během nedávné konference CzechCrunch Onlajn Igor Třeslín, který z pozice ředitele už pět let vede startup Storyous a vyvíjí technologie pro automatizaci celých gastronomických provozů. V červenci jsme s ním vedli velký rozhovor o tom, jak aktuální situaci na trhu vnímá a jak právě Storyous restauracím a hospodám pomáhá, a nyní se Třeslín podíval na budoucnost celého gastrosegmentu.

treslin-1

Foto: CzechCrunch

Igor Třeslín ze Storyous na konferenci CzechCrunch Onlajn

„Když si představíte, že 90 % našich zákazníků tvoří restaurace, kavárny a bary, které musely na začátku března zavřít, stáli jsme před velkým problémem. Nevěděli jsme, jestli nám naši zákazníci budou něco platit, nebo ne,“ přiznává počáteční jarní nejistoty Třeslín. Během krizového brainstormingu, který vedl se svým týmem, ale přišel na nápad, jak jeho zákazníkům (a dalším) zvýšit šance, aby pandemii překonali s co nejmenšími možnými ztrátami.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zjistil, že řada restaurací má na Googlu neaktuální informace o tom, jestli v době krize vůbec fungují a případně jakým způsobem, a rozhodl se to změnit. S kolegy vytvořili jednoduchý projekt #kdesenajim, kde se nacházely fungující restaurace a lidé si na něm mohli jídla objednávat. Nakonec se vše překlopilo do rozšířené služby OneMenu.cz, která poprvé vznikla na jaře a nyní se Storyous pro další rozvoj spojilo se šéfkuchařem Zdeňkem Pohlreichem a službami Liftago či Anytime.

„Jídlo si objednáte u sebe na telefonu, rovnou zaplatíte a jak přijdete k podniku, řeknete své jméno, oni vám předají tašku s jídlem a odcházíte,“ zmiňuje Třeslín a reaguje na neefektivní proces většiny restaurací a hospod, kde probíhají objednávky jídel stále telefonicky a zbytečně dlouho s vyšší mírou chybovosti. Přitom už jsou k dispozici elegantnější, a především efektivnější možnosti, jak objednávky řešit.

Google Mapy jako klíčové tržiště

Storyous nyní v rámci OneMenu.cz nabízí restauracím i vlastní widgety pro umístění na web či sociální sítě, aby si mohl zákazník odkudkoliv jednoduše objednat. Důležité jsou ale také Google Mapy, které o podnicích často řeknou více než jejich samotný web. „Google Mapy jsou jedním z nejvíce podceňovaných tržišť v Česku,“ dodává Třeslín a zmiňuje, že restauratéři o funkcích Google Map zpravidla ví, ale příliš to neřeší. Přitom právě tam lze všechny informace velmi jednoduše a rychle najít, včetně otevírací doby, kontaktu i třeba prokliknutí se na objednávkový web.

Na jakých klíčových pilířích stojí a bude stát gastronomický průmysl do budoucna a v čem tkví výhoda tzv. virtuálních restaurací? Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o budoucnosti gastronomického sektoru mluvil Igor Třeslín ze Storyous:

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Prodej vajec z klecových chovů skončí. Česko schválilo zákaz, po kterém volali ochránci zvířat i Rohlík s Košíkem

Peter BrejčákPeter Brejčák

slepice-1

Foto: Artem Beliaikin/Pexels

Klecové chovy slepic budou od roku 2027 v Česku protizákonné

0Zobrazit komentáře

Lidé se stále více zajímají o původ potravin, což v případě těch živočišných znamená zejména tlak na co nejšetrnější zacházení se zvířaty. Na tento trend už několik let reagují i supermarkety včetně dalších odběratelů a teď i tuzemští zákonodárci. Minulý týden prošla parlamentem novela zákona na ochranu zvířat proti týraní a tento týden ji podepsal prezident. Nejdiskutovanějším bodem byly klecové chovy slepic, které budou od roku 2027 protizákonné.

„Je to obrovský úspěch. Česká republika se zákazem klecových chovů zařadila po bok vyspělých států, jakými jsou Německo, Rakousko nebo Švýcarsko, a spolu s nimi udává trendy v ochraně zvířat,“ reagoval na schválení novely Marek Voršilka, předseda neziskové organizace Obraz – Obránci zvířat, která za tento zákaz bojovala.

Kampaň za zákaz klecových chovů vyvolávala emoce minimálně od roku 2018, kdy téma v kontroverzní reportáži pokryla Česká televize. Na vlnu nevole následně reagovaly i české sítě maloobchodních prodejců se závazkem, že do roku 2025 přestanou klecová vejce nabízet.

Iniciativy se nejvýrazněji chopily online supermarkety Rohlik.cz a Košík.cz, které s jejich prodejem skončily již v polovině loňského roku a aktuální legislativní změny tak kvitují. Šéf Košíku Tomáš Jeřábek nicméně pro CzechCrunch dodává, že to nebyla snadná cesta.

vejce

Foto: Louis Hansel/Unsplash

Klecová vejce už v loni vyřadily Košík.cz i Rohlik.cz

„Košík minulý rok chtěl dokázat především to, že změna je možná i s ohledem na trh jako takový. Klecová vejce jsme vyřadili až poté, co jsme dokázali u dodavatelů najít odpovídající náhradu z chovu na podestýlce, a to jak množstvím, tak cenou. Nebylo to snadné, ale povedlo se to,“ říká.

Celá aktivita dle něj navíc byla impulsem i pro další dodavatele, kteří díky tomu dokázali dodat vejce z etičtějších chovů za ceny, jež byly před dvěma lety nemyslitelné. I mezi zákazníky Košíku se totiž najdou například senioři nebo rodiče samoživitelé, pro které musí být eko produkt pokud možno co nejlevnější.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Další skupiny zákazníků pak neměly problém přejít z „klecovek“ rovnou na vejce z volného chovu, kterých Košík momentálně prodává historicky nejvíce. To opět vytváří další tlak na dodavatele, aby upřednostňovali tento druh šetrnějšího chovu.

„Je samozřejmě rozdíl mezi Košíkem jako poměrně malým hráčem a velkými řetězci. Jsem ale přesvědčen, že i pro kamenný retail bude platit, že kde je vůle, tam je cesta, a to bez zásadnějšího dopadu na zákazníka,“ doplňuje Jeřábek.

kosik

Foto: Košík.cz

Košík.cz přestal nabízet klecové vejce minulý rok

Změnu vítá i největší tuzemský online supermarket Rohlik.cz. „Naše rozhodnutí o ukončení prodeje klecových vajec stále považujeme za významný krok ve vnímání a vývoji této problematiky. Všeobecně si na trhu všímáme rostoucí poptávky a zájmu zákazníků o podestýlková vejce,“ potvrzuje pro CzechCrunch Jana Dvořáková, specialistka nákupu mléčného sortimentu Rohlik.cz.

„Zákazníkům záleží na tom, v jakých podmínkách se slepice chovají. Kromě vajec z halového chovu nabízíme také vejce z bio produkce a z volného výběhu a vidíme stále zvyšující se poptávku. Důkazem je úspěch naší privátní značky rohlíkovských vajec z volného výběhu Bez kompromisu,“ dodává Dvořáková.

K obchodníkům se již během kampaně proti klecovému chovu připojovaly jak potravinářské firmy, restaurace nebo hotely, tak i veřejné instituce. Podle spolku Obraz – Obránci zvířat jejich závazky s ukončením odběru vajec z klecí aktuálně pokrývá přes 60 procent českého trhu.