Češi nakupují online jako nikdy předtím. Čeká nás neuvěřitelné období, říká Tomáš Braverman z Heureky

tomas_braverman_ceo_heureka1Insider

Foto: Heureka

Tomáš Braverman, CEO Heureky

0Zobrazit komentáře

Minimálně na jaro a podzim roku 2020 budeme vzpomínat jako na období plné nečekaných změn a omezení, které ovlivnily i naše nakupování. Proto na ně jistě bude vzpomínat také česká e-commerce scéna, která byla příchodem obou pandemických vln zásadně ovlivněna. Jak se měnily nálady českých nakupujících z pohledu nákupů na internetu, prozradil Tomáš Braverman, šéf cenového srovnávače Heureka.cz, na další konferenci CzechCrunch Onlajn, tentokrát věnované české e-commerce.

Díky své pozici má Tomáš Braverman dobrý přehled o tom, jak se vyvíjely nákupní trendy během první i druhé koronavirové vlny, jakým segmentům se dařilo, kterým naopak vůbec a jaké zboží bylo konkrétně pro zákazníky uvězněné na gaučích tím nejlákavějším.

Tato data nejsou zajímavá jen z ekonomického pohledu, ale jsou i jakousi sociologicko-psychologickou sondou přibližující způsob, jakým jsme bojovali a bojujeme proti koronaviru a s ním spojeným peripetiím.

Pandemie jen umocnila trend růstu

Při pohledu na vývojový trend komplexních prodejů české e-commerce od začátku letošního roku je jasně patrné, že obě covidové vlny tlačí online prodej vzhůru. Již na začátku ledna šla e-commerce nahoru a reálné prodeje se v meziročním růstu zvedly o 20 procent. A jak vysvětluje Braverman, covidové vlny pak tento stoupající trend jen umocnily.

„Růst o 39 a 35 procent během první vlny byl mimořádný, a pokud se podíváme na druhou vlnu, tak se už v říjnu dostáváme na 31% růst. A to se kamenný svět zavřel až kolem 20. října, takže nás čeká neuvěřitelné období,“ říká šéf Heureky.

braverman-onlajn-1

Foto: CzechCrunch

Tomáš Braverman na konferenci CzechCrunch Onlajn

Růsty a pády demonstroval Braverman na devíti kategoriích zboží, přičemž první z nich bylo zboží bílé. Až 57% nárůst během první vlny a 43% nárůst během začátku vlny druhé je podle něj naprosto logický. „Trávíme více času v kuchyni, proto se prodávají nejrůznější kuchyňské spotřebiče, ty malé i velké. Tím největším bestsellerem byly například domácí pekárny chleba,“ popisuje. Populární však byly také zastřihovače pro úpravu vlasů a vousů z důvodu zavřených kadeřnictví, které se dočkaly až 228% nárůstu.

Ze sektoru bílého zboží dále výrazně rostly prodeje teploměrů, ale také šicích strojů. U nich se masivní nárůst prodejů týkal především jarního období, kdy se po celém Česku začaly šít látkové roušky. Během léta jejich prodeje opadly a nic na tom nezměnil ani příchod druhé vlny, což dokazuje, že roušek je v českých domácnostech již dostatek.

***

Na záznam konference CzechCrunch Onlajn s Tomášem Bravermanem se můžete podívat zde:

***

Vířivky, dezinfekce a knihy o pandemiích

Home officy, karantény a další opatření spojená s pandemií nahrávala kutilům a všem, kteří si chtěli svůj dům a jeho okolí vypiplat k absolutní dokonalosti. V první pandemické vlně se proto kategorie Dům a zahrada dočkala 60% růstu a v druhé nastupující vlně je to již 35 %. Tento sektor zahrnuje řadu produktů od sekaček či travních semen až po produkty určené spíše pro relax. Tomáše Bravermana zde zaujala především kategorie vířivek, které se dočkaly 326% růstu a jejich prodeje se začínají pomalu zvedat i nyní.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Celé této kategorii ovšem vládl jiný produkt, a tím je dezinfekce. Té v první vlně narostly prodeje téměř o 400 %. „Pokud se podíváme na nejprodávanější produkty, tak zde je zajímavý rozdíl. Během první vlny se prodávalo klasické Savo ve čtyřlitrovém balení, ale v druhé vlně už nakupujeme dezinfekci s vůní eukalyptu v mnohem menším balení,“ poukazuje na zajímavý detail Braverman.

Další významný boom prodělala kategorie, do které spadají filmy, hry a knihy. Důvod je opět logický – čas trávený doma je potřeba něčím vyplnit, pokud možno zábavně. Proto se tento sektor dočkal 59% nárůstu během první vlny a podle říjnových dat z druhé nastupující vlny pak 55 %.

heureka-onlajn11

Foto: Heureka

Meziroční růst e-commerce v roce 2020

Lidé kupovali – a kupují – ještě více audioknihy. V první vlně byl přitom nejprodávanějším titulem Umění být zdráv od Jana Vojáčka, ovšem během druhé vlny se čtenáři orientují na beletrii. U elektronických knih je zajímavý nejprodávanější titul v druhé vlně, kterým je kniha z roku 1918 pojednávající o epidemii španělské chřipky. To jasně dokazuje, že COVID-19 v mnoha čtenářích zažehnul chtíč dozvědět se něco i o jiných epidemiích.

Daří se i metle lidstva a starým teplákům

O chtíči se dá mluvit i u nejprodávanější kategorie v sekci potravin a nápojů, které vévodí lihoviny. I zde se však nálady spotřebitelů mění. Zatímco v létě dávali přednost konzumnímu lihu, ze kterého se pravděpodobně vyráběla dezinfekce, ve druhé vlně se již jejich vkus o poznání vytříbil a nejprodávanějším produktem se stal kvalitní rum.

Růstový trend se netýkal všech produktů. Byť šly některé kategorie vzhůru jako celek, některé jejich položky klesaly, například v případě parfémů. „To je kategorie, které naopak koronakrize nesvědčí,“ říká Tomáš Braverman a 18%, respektive 26% pokles během pandemických vln to jen dokazuje.

Podobný trend se v průběhu první vlny odehrával i v kategorii oblečení. Doma nové oblečení příliš neužijeme, a proto byli lidé zdrženlivější. To se týkalo nejen nákupu šatstva, ale také doplňků, typicky hodinek – tam prodeje taktéž klesaly.

tomas-braverman-heureka2

Foto: Heureka

Tomáš Braverman, CEO Heureky

Podobně nepříznivý vývoj zaznamenala i kategorie digitálních fotoaparátů. Zatímco prodeje elektroniky stoupaly o 40 % během první vlny a o 29 % během vlny druhé, zájem o digitální fotoaparáty v průběhu první vlny klesal až o 48 %. Naopak extrémní nárůsty zaznamenaly notebooky a také webkamery.

Webkamery se však prodávají násobně více v druhém pandemickém období než v tom prvním, což zapříčinil jejich jarní nedostatek. Tehdy byly téměř okamžitě vyprodány. Na druhou vlnu se prodejci připravili pečlivěji a nyní prodeje webkamer vystřelily téměř o pět tisíc procent.

semerad-smid

Přečtěte si takéSpoluzakladatelé STRV jen tak z hecu oblétli kvůli oblíbeným posilovnám svět. Nakonec i díky tomu získali obří zakázkuSpoluzakladatelé STRV jen tak z hecu oblétli kvůli oblíbeným posilovnám svět. Nakonec i díky tomu získali obří zakázku

E-commerce se také dařilo z pohledu sportovních pomůcek a nárůst zaznamenaly i sexuální a erotické pomůcky. Ani zde nechybí malé překvapení. Byť u nejprodávanějších produktů mohou vyvstávat na mysli nejrůznější pikantnosti, ve skutečnosti byl nejprodávanějším produktem čistící gel.

Síla marketplaců

Data Heureky jasně naznačují – a  sám Braverman to potvrzuje –, že druhá pandemická vlna bude co do online prodejů ještě silnější než ta předchozí. A zatímco u nás se budou na prodejích podílet především e-shopy, v jiných částech světa se ke slovu stále silněji dostává prodej zboží prostřednictvím takzvaných marketplaců.

Heureka v tomto sektoru ostatně vyvíjí vlastní aktivity a buduje vlastní tržiště, které bude na jediném místě sdružovat obchodníky z celé střední a jižní Evropy. „Pro příklad chceme, aby si Chorvat mohl jednoduše koupit zboží na našem chorvatském marketplacu, které se normálně prodává u nás v Čechách,” uzavírá.

***

Na konferenci CzechCrunch Onlajn na téma proměn české e-commerce se můžete podívat ze záznamu. Mimo Tomáše Bravermana vystoupil například Radek Hudák ze Shoptetu, Tomáš Havryluk zastupující Alzu, Ondřej Krátký z Liftaga či Jitka Dvořáková, šéfka CZC.

V Česku budou příští rok tisíce výdejních boxů. Balíkobot je chce propojit, aby do nich mohli zásilky posílat všichni

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

folprecht-balikobot2

Foto: Balíkobot

David Folprecht, spolumajitel Balíkobot.cz

0Zobrazit komentáře

Při nákupu v e-shopech si již mnoho z nás zvyklo, že místo doručení až domů si raději vybereme výdejní box, kde si můžeme zásilku vyzvednout de facto kdykoliv. Velké výdejní skříně s desítkami schránek v Česku staví Alza, Mall, Pilulka, Rohlík či Zásilkovna a další hráči se na to chystají. A služba Balíkobot by je všechny ráda propojila.

Už dlouho se o tom v zákulisí tuzemského e-commerce trhu mluví. Dosud byla praxe taková, že většina firem stavěla výdejní boxy výhradně pro své potřeby. Zpočátku to bylo logické, ale jak jich je stále víc a mezi zákazníky je tato forma doručení stále populárnější, dává smysl začít spolupracovat.

Ledy jako první prolomily Alza a Zásilkovna. Největší český e-shop své Alza Boxy dal k dispozici s tím, že si lidé mohou při využití Zásilkovny poslat balík nejen na jedno z tisíce jejích výdejních míst, ale také právě do nejbližšího Alza Boxu. V budoucnu by takto provázaných e-shopů a služeb mohlo být mnohem více, a to dokonce i těch, které vlastní výdejní boxy vůbec nemají a ani mít nebudou.

S řešením přichází technologická firma Balíkobot.cz, přes kterou technicky projde zhruba desetina všech balíků v Česku, a tak má o tom, jak tuzemská logistika a nákupy v e-shopech fungují, velmi dobrý přehled. Nová služba Lockers.ai by měla umožnit zákazníkům využít různých výdejních boxů od různých provozovatelů v kombinaci s běžnými dopravci.

zasilovna-zbox2-min

Foto: Zásilkovna

Výdejní místo Z-Box od Zásilkovny

„Na českém trhu je přes 40 tisíc e-shopů, desítky různých dopravců a přes 600 automatických výdejních boxů na zásilky. Téměř všechny boxy trpí neoptimálním vytížením, a to se chystá v následujících letech masivní nárůst tisíců výdejních boxů,“ říká David Folprecht, spolumajitel Balíkobot.cz. Ten proto přichází s novou službou, která má být výhodná pro všechny účastníky.

Trh s výdejními boxy se po zahřívacích letech začíná skutečně rozjíždět ve velkém. Aktuálně by mělo být v Česku bezobslužných výdejních skříní několik stovek, přičemž na příští rok se podle aktuálních plánů jednotlivých hráčů odhaduje, že by jich mohlo být kolem dvou a půl tisíce. V Lockers.ai proto kolem nich chtějí vybudovat ekosystém, z něhož budou benefitovat všechny strany.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zákazníci internetových obchodů získají přístup k velkému množství nových výdejních boxů ve svém regionu, dopravci ušetří na poslední míli a provozovatel boxu bude profitovat z větší vytíženosti svého boxu, když do něj nechává posílat balíky i další hráče. Výsledkem by tak mohlo být, že si nákup z Alzy budete moci poslat klidně do Mall Boxu, pokud je pro vás dostupnější.

Ve službě Lockers.ai půjde v principu o podobné propojení, jaké na trhu dlouhodobě zajišťuje samotný Balíkobot. Ten pomáhá firmám s rychlejší expedicí zásilek tím, že se napojuje na více než 27 dopravců, a měsíčně pomáhá expedovat přes 1,5 milionu zásilek a více než 200 tisíc palet. Denně přitom služeb Balíkobotu využívá přes dva tisíce firem v Česku a na Slovensku.

alzabox

Foto: Alza

Výdejní schránky AlzaBox

I s ohledem na svou historii a otevřenou spolupráci se všemi hráči na logistickém a e-commerce trhu Balíkobot věří, že dokáže většinu firem dostat pod jednu střechu i v rámci výdejních boxů. Pomoci by v tom měl i trend ještě rychlejšího přesunu obchodníků na internet v důsledku koronavirové pandemie a tlak ze strany zákazníků, kteří výdejní boxy využívají stále více.

„Výdejní boxy jsou celosvětový trend a současná pandemie jejich rozšíření nahrává. Je ohroženo mnoho klasických výdejních míst kvůli uzavírání a změnám ekonomiky. Balík ze samoobslužného boxu si můžete vyzvednout většinou 7 dní v týdnu, 24 hodin denně a bez kontaktu s obsluhou. Není reálné, aby každý obchodník a dopravce měl všude své boxy,“ říká ředitel projektu Lockers.ai Martin Coufal.

jan-lukacevic

Přečtěte si takéVybírá miliony pro lékaře a teď je v prestižním výběru mladých lídrů. Vědec Jan Lukačevič bude radit šéfovi NATOVybírá miliony pro lékaře a teď je v prestižním výběru mladých lídrů. Vědec Jan Lukačevič bude radit šéfovi NATO

Grandhotel Evropa jako W Prague

Přečtěte si takéPražský hotel láká běžné lidi na snídaně, kuchařku Chili a home officeNa home office do pětihvězdičkového hotelu? Klidně, W Prague láká běžné lidi na snídaně i kuchařku Chili

„Jediná a správná cesta je spolupráce a agregace všech hráčů na trhu do jedné informační platformy. Shodně jako to dělá Balíkobot.cz již roky na trhu logistiky,“ dodává Coufal. Aktuálně je celý projekt v počáteční fázi s tím, že se ladí technologické řešení i byznys model a začíná se jednat s prvními potenciálními partnery. Ti budou jak z řad logistických hráčů, tak e-shopů i dalších firem, ať už své výdejní boxy mají, nebo ne.

„V současné době probíhá jednání se všemi významnými přepravci, tak provozovateli boxů z řad přepravců, obchodníků nebo specialistů jen na boxy. S některými již máme kontrakty, ale máme s provozovateli dohodu, že po dobu interního testování nebudeme komentovat jejich zapojení,“ potvrzuje pro CzechCrunch Martin Kasa, který je spoluzakladatelem internetové lékárny Pilulka.cz i právě Balíkobotu.