Česká e-commerce má skvěle nabito, bez správného řízení peněz ale váš e-shop neporoste, říká Jan Laštůvka z Lemonera
V evropském měřítku patří Česko mezi ty menší země, i tak ale držíme ve srovnání s ostatními pár prvenství. Vedle toho, že na hlavu vypijeme nejvíce piva v celé Evropě, jsme také e-shopovou velmocí. Internetových obchodů je u nás více než 42 tisíc a aktivně se v tuzemské e-commerce podílí na miliardových obratech, které by letos v souhrnu mohly překonat 200 miliard korun. Problém je ovšem v tom, že mnoho z nich nemá dostatečné finance na další růst.
Založit si dnes e-shop není nijak složité. Díky platformám jako Shoptet to zvládne takřka kdokoliv do několika minut a může začít prodávat. Rozjetí internetového byznysu je nicméně pouhým výchozím bodem, na který se nabaluje řada dalších důležitých záležitostí – od skladování po marketing.
Právě k tomu je často potřeba externí financování, na které se začal soustředit i Jan Laštůvka. Spoluzakladatel a šéf českého startupu Lemonero na naší poslední konferenci CzechCrunch Onlajn o problematice financování e-shopů hovořil, jelikož se na ni jeho nový projekt zaměřuje. Samo Lemonero navíc nedávno získalo velkou investici od Komerční banky.
„Největší problém v české i evropské e-commerce je obrovská podfinancovanost celého segmentu. Více než 80 procent e-shopů dnes nemá peníze na růst a investice a nemá přístup k takovému objemu kapitálu, které potřebují, aby mohly růst a expandovat,“ říká Laštůvka v reakci na to, že e-commerce jako taková hlavně po jarní vlně pandemie silně roste, ale většina e-shopů zkrátka není schopna udržet rychlé tempo.
Řešením může být zajištění externího financování, které by řadu problémů dokázalo vyřešit. A mnoho e-shopů se o to také snaží, naráží ovšem na přístup bank, kam jako první míří. Pokud totiž vlastníte internetový obchod a potřebujete sehnat peníze od banky, nejde o žádný hladký průběh a ve většině případů vám ani nepůjčí. „Důvodem může být krátká historie nebo nepochopení byznysu, který si banka vyhodnotí jako příliš rizikové,“ popisuje poznatky z praxe šéf Lemonera.