Čínská automobilka Nio letos vyrostla už o více než 1 000 %. Po šesti letech na trhu je hodnotnější než GM, Ford či BMW
Poslední roky mladým automobilkám vyloženě přejí a platí to především o těch, které se od začátku soustředí na elektromobilitu. Rivian nabírá miliardy dolarů, Nikola až donedávna též předváděla spanilou jízdu a Teslu Elona Muska snad ani není potřeba zmiňovat. Tento boom se však netýká jen Spojených států. I na druhém konci planety, v Čínské lidové republice, rostou automobilky jako houby po dešti. Na rozdíl od amerických kolegů je o nich ovšem slyšet jen pomálu.
Xpeng či Li Auto jsou poměrně mladé čínské automobilky, jejichž hodnota akcií v tomto roce rostla o desítky procent, a přesto je u nás zná málokdo. Mnoho Evropanů nezná ani automobilku Nio, která byla založena teprve v roce 2014, ale zejména v Číně si buduje velmi slušnou pozici. Navíc Nio postupně začíná vystrkovat růžky i mimo rychle rostoucí asijský trh, za což vděčí raketovému růstu, kterého se dočkala během posledního roku.
Zatímco ještě v lednu byly její akcie na newyorské burze nabízeny za částku 4 dolary za kus, během ročního rallye zaznamenaly nárůst více o tisíc procent. Hodnota automobilky se díky tomu vyšplhala až na částku přesahující 65 miliard dolarů, díky čemuž má vyšší kapitalizaci než například veterán automobilového průmyslu, jakým je General Motors.
Čínské Nio prozatím uvedlo na trh jen tři modely: pětimístné elektrické SUV s označením ES6, jeho sedmimístnou variantu ES8 a také elektrické SUV kupé EC6. Navíc s ohledem na mohutné investice a zatím stále malý počet prodaných vozů není automobilka zisková. Její tržní kapitalizace nicméně aktuálně přesahuje 60 miliard dolarů, což je o pár miliard více než v případě zmíněného GM, ale také mnohem více než například Ford či BMW.
Co bylo klíčem k takovému úspěchu? Čína je lídrem v prosazování elektromobility a analytici odhadují, že do roku 2035 budou elektromobily představovat polovinu jejího trhu. Proto se do čínských elektromobilek investuje téměř bezhlavě. Za Niem navíc stojí vládní investice ve výši 1 miliardy dolarů, což společnosti dodalo na kredibilitě, a zapomínat nesmíme ani na dotační program Pekingu, který hraje výrobcům elektromobilů do karet.