Jak jsme rozdělovali Smartsupp a Smartlook a proč jsme to měli udělat už dávno, popisuje zakladatel Petr Janošík
Petr Janošík, zakladatel a CEO startupu Smartlook
Brněnské softwarové firmy Smartsupp a Smartlook se mohou pyšnit obratem, který v součtu dosahuje na vyšší desítky milionů korun. Jedna poskytuje e-shopům živý chat pro zákazníky, druhý vyvíjí analytický nástroj pro monitorování chování uživatelů. Oběma se dobře daří, jenže přestože se jednalo de facto o dvě firmy a především dva produkty, formálně šlo o jednu.
A to se právě i kvůli rychlému růstu, potřebě škálovat a také nabírat nové investice na další rozvoj nakonec ukázalo jako velký problém. Zakladatel obou firem Petr Janošík nyní ve svém komentáři pro CzechCrunch popisuje, proč se nakonec ve Smartsuppu rozhodli pro takzvaný spin-off, jak se ze Smartlooku stala samostatná firma a na co by si měli dát ostatní pozor.
***
Když ve firmě vznikne další firma nebo startup, který si postupně vybuduje samostatný tým a pracuje na vlastním produktu, je naprosto logickým krokem jeho odštěpení, tedy tzv. spin-off. Ve výsledku totiž pomůže oběma: jednak uvolní zakladatelům ruce v byznysových otázkách, zadruhé zjednoduší proces financování jednotlivých projektů.
V Česku bohužel převládá představa, že tento proces musí logicky provázet nějaké negativní emoce – pravda ale je, že rozhodnutí pro odštěpení většinou přijde organicky a bez zbytečných dramat. Neznamená to však, že jde po všech směrech o jednoduchou záležitost.
Jak se Smartlook vydal vlastní cestou
Náš projekt Smartlook, který pomáhá firmám všech velikostí pochopit chování uživatelů na webových stránkách a v mobilních aplikacích, vznikal pod hlavičkou naší jiné firmy Smartsupp na začátku roku 2016. Tehdy jsme začali vyvíjet systém, který díky propojení nahrávacího systému a analytických nástrojů umožňuje sledovat, k jakým interakcím dochází ze strany návštěvníků. Pomáhá se tak dostat do kůže zákazníka a odhalit chyby, které brání úspěšnému prodeji.
Zhruba po dvou letech už bylo jasné, že se firmy musí rozdělit. Všimli jsme si totiž, že vzniká totální „defocus“ – tým se začal ztrácet ve svých prioritách, když pracoval na dvou produktech naráz. Interní oddělení tedy přišlo poměrně záhy jako logická reakce na nastalý stav. Tehdy jsme se dohodli během jediného oběda, kdo chce na čem do budoucna pracovat. Až tak jednoduché to bylo! A poměrně rychle jsme také interní oddělení aplikovali v praxi.
Na oficiální spin-off jsme si pak ale počkali ještě další dva roky. Rozhodující moment přišel, když Smartlook dosáhl break even pointu a přestal být závislý na financování z původní společnosti. O pár měsíců později měl lepší cash flow než původní společnost, takže už nám k rozdělení nic nebránilo.