Nakupovat se teď nebudou ve velkém jen vánoční dárky, ale také stromky. A není příliš překvapivé, že se i pořízení ztepilého smrčku, jedličky či snad borovice přesouvá na internet. Mnoho lidí sice bere pořízení vánočního stromku jako každoroční rituál a chce si budoucí okrasu svého obývacího pokoje dobře prohlédnout, ale i s ohledem na současnou situaci a vládní opatření dává nákup online smysl.
Situace hodlá využít také Michal Menšík, který je v poslední době nejvíce vidět díky svému rychle rostoucímu logistickému startupu DoDo, ale pro online prodej vánočních stromků využil šíři svého podnikatelského záběru. V rámci skupiny V-Sharp mu totiž patří také online květinářství Florino a právě na něm si bude možné stromek pořídit.
Menšík rozhodně nepřichází s online prodejem vánočních stromků jako první, ale chce celou zákaznickou zkušenost posunout. To znamená, že si bude možné vybrat přímo konkrétní kus prémiové normandské jedličky, které ve Florinu nafotili i natočili ze všech stran, a jeho doručení si pak objednáte na přesný časový slot. Budete tak mít jistotu, že vám nepřijde stromek, se kterým nebudete spokojení.
Stromky pocházejí z dánské rodinné farmy a na Florinu si aktuálně můžete vybírat zhruba ze čtyřiceti jedlí různých vzhledů i velikostí. Ceny startují na 900 korunách a doručení, které může být klidně do pár hodin od objednání po celé Praze, stojí 99 korun. DoDo přitom slibuje, že stromky bude doručovat až do 23. prosince, přičemž podle poptávky bude samozřejmě rozšiřovat i nabídku.
Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch
Michal Menšík, výkonný ředitel logistického startupu DoDo
Celý projekt navíc dostal i dobročinný rozměr, kdy zájemci o nákup stromku mají možnost připlatit si za speciální „dobrostromek“. Tím přispějí na splnění přání dětí z dětských domovů. „Rozhodli jsme se spojit s organizací Radost dětem a věříme, že prodejem stromků na Florinu o něco vylepšíme Vánoce nejen zákazníkům, kterým dovezeme stromek až domů, ale také znevýhodněným dětem,“ popisuje Menšík, který stojí v čele skupiny V-Sharp.
Miliardová investiční skupina V-Sharp vznikla před rokem a vedle nejviditelnějšího startupu DoDo jsou její součástí také e-commerce akcelerátor Inveo, platforma Riverbit na automatickou předpověď poptávky a optimalizaci firemních procesů a projekt Ydistri. Ten se zaměřuje na redistribuci tzv. deadstocku, tedy zboží, které v kamenných obchodech nemá odbyt na konkrétní pobočce či prodejně a zároveň může podléhat expiraci či sezónnosti.
První akvizicí V-Sharp se zároveň před rokem stalo online tržiště Atoto, které hraje důležitou roli také v online prodeji vánočních stromků. Na technologiích Atoto totiž byl letos na podzim spuštěn zmíněný květinový e-shop Florino. Na jaře pak díky nim spustil online supermarket Košík.cz svůj projekt Hotovky. Také o tom mluvil Michal Menšík v našem CzechCrunch Podcastu.
„Naše skupina chce sdružovat zajímavé firmy a startupy, které dělají e-commerce efektivnější, udržitelnější a inovativnější. Na jaře jsme díky Atoto byli v řádu dnů schopni zareagovat na nastalou situaci a s Košíkem postavit úplně nový projekt Hotovek. Nyní jsme vytvořili e-shop, díky kterému mohou lidé v této komplikované době koupit konkrétní vánoční stromek z pohodlí a bezpečí domova,“ dodává CEO V-Sharpu Michal Menšík.
Foto: CzechCrunch
Na Florinu si vyberete konkrétní stromek
DODO
Jsme logistická služba pro e-commerce, retail, restaurace a rychlá občerstvení.
Spoluzakladatelé agentury Marketup Miroslav Král a Tomáš Ševčík
Sdílet
Letošní rok přináší významné změny v nákupním chování lidí, kteří se stále více obracejí na obchodníky a poskytovatele služeb online, což nutí i tradiční kamenné hráče posilovat aktivity na internetu. Takový vývoj hraje do karet několika odvětvím, jež jsou na retail a služby navázány – kromě softwarových společností jde třeba o digitální agentury. Příkladem je český Marketup, který každoročně rychle roste a nejinak je tomu i letos, kdy kvůli poptávkám a aktuální vánoční sezoně naráží na své kapacity.
„V letošním roce se nám daří, obecně asi jako všem digitálním agenturám, které práci dělají dobře. Nápor práce je náročný, obecně pro náš obor je ale situace pozitivní, potřeba digitální komunikace se dostává u klientů do popředí a nám to umožňuje růst,“ pochvaluje si během online rozhovoru pro CzechCrunch Miroslav Král, spoluzakladatel Marketupu, s tím, že výzvy spojené s vývojem letošního roku postihly všech přibližně sedmdesát klientů agentury.
Digitální agentury se tak obecně musí poprat s vyšším náporem nových poptávek a také náloží práce od stávajících klientů. Přesun lidí do onlinu totiž mění celý marketing jako takový. Například dle výzkumu McKinsey narostl letos ve střední a východní Evropě počet uživatelů ve věku 65 let a více, kteří začali využívat online nákupy a služby, o 40 procent. Vysoký růst zaznamenávají i další věkové kategorie, a to se ve výsledku týká všech značek i vertikál na trhu, včetně B2B a jiných dříve spíš konzervativních oborů.
Ne všechny firmy však dokáží vyšší poptávku plně využít a omezují své online i offline marketingové rozpočty. Hlavními důvody jsou buď nejistota ohledně budoucího vývoje, kvůli čemu víc šetří, nebo naopak příliš velká poptávka, kterou hlavně e-commerce hráči někdy nestíhají pokrývat například kvůli nedostatku zboží či kapacitám procesů a logistiky.
Právě kvůli takovým klientům musel Marketup snížit očekávaný růst v letošním roce, který se však podle aktuálního odhadu pořád udrží alespoň na úrovni 30 procent v objemu služeb a 15 procent v celkovém obratu. Firma tak utrží přibližně 180 milionů korun. Mezi lety 2018 a 2019 přitom agentura vyrostla o 70 procent, zejména díky získání a rozšiřování spoluprací s velkými klienty jako je Decathlon, Billa nebo T-Mobile.
Foto: Marketup
Spoluzakladatelé agentury Marketup Tomáš Ševčík a Miroslav Král
Podnikatelské duo Miroslav Král a Tomáš Ševčík je v oboru digitálních agentur poměrně netradiční. Marketup zakládali v roce 2010 jako čtyřicátníci s dlouholetými zkušenostmi z mezinárodních korporací, většina jejich konkurentů v oblasti přitom byla o dekádu až dvě mladší a digitální agentury zakládali rovnou po vysoké škole nebo po několikaletých zkušenostech z firem jako Seznam a Centrum.
Při otázce, jak je vůbec napadlo zakládat digitální agenturu, se Král upřímně směje: „Je pravda, že v oboru takové kmety, jako jsme my s Tomášem, často nenajdete.“ Rovnou ale dodává, že oba měli k technologiím blízko díky zkušenostem z firem jako Honeywell, Microsoft či Eurotel, kde se oba poznali. Oba však už po dlouhých letech v korporacích necítili potřebnou motivaci a rozhodli se budovat vlastní firmu.
„Přemýšleli jsme, do jakého podnikání se co nejrychleji pustit. Jako možnost se nabízely master franšízy, které jsou ale většinou v restauracích a službách. Nakonec jsme našli možnost získat master franšízu od globální agentury se sídlem v Kanadě, ekonomicky to však vůbec nevycházelo a firma nechtěla slevit ze svých požadavků a poplatků. Tak jsme si prostě založili vlastní,“ popisuje Král.
V pražském Impact Hubu v Drtinově ulici, kde byl v roce 2010 Marketup jedním z prvních nájemců, pak ale narazili na poměrně nečekaný problém – generační rozdíly. V začátcích budování firmy se soustředili na udržování nízkých nákladů, proto do týmu na částečné úvazky přibírali vysokoškolské studenty. A zvyklosti mladší generace je překvapily.
Jako příklad za všechny Král vypráví jeden z prvních pohovorů. Kandidát se měl na schůzku dostavit v 11 hodin, po patnáctiminutovém čekání ale zakladatelé agentury zavolali zájemcovi o pozici sami. Řekl jim, že prostě zaspal, a tedy nepřijede.
„My jsme generace, která skončila vysokou těsně po revoluci. Všichni jsme měli stejnou startovací čáru, byli jsme hodně loajální a v práci běžně makali dvanáct hodin včetně víkendů. Bavilo nás to a přišlo nám to přirozené, jsme prostě generace workoholiků. Nikdy bychom si nedovolili bez ohlášení nepřijít na schůzku,“ vzpomíná Král na devadesátá léta s tím, že dnes už mladší generaci rozumí lépe.
Foto: Marketup
Spoluzakladatelé agentury Marketup Miroslav Král a Tomáš Ševčík
„Rodiče jsou ve výchově mnohem měkčí než za komunismu, vidím to i na sobě a mých dětech. Mileniálové mají mnohem větší prostor i sebevědomí, díky možnostem si chtějí víc užívat a nečekají, že hlavní náplní jejich života bude práce,“ pokračuje a jmenuje faktory jako koníčky, přátelé, cestování, volnost nebo práci odkudkoliv jako hodnoty, které mladí vyhledávají.
Protože ale v Marketupu jeho zakladatelé chtěli pracovat s lidmi, kteří s digitálními médii a technologiemi vyrostli, museli se přizpůsobit. To se ukázalo jako správný přístup, když je aktuálně z přibližně šedesáti zaměstnanců většina mileniálů a věkový průměr firmy kolem 30 let. „Já s Tomášem jako padesátníci tento průměr taháme výrazně nahoru,“ směje se Král.
„Členové týmu budou vždy dělat nějaké chyby, proto jim dáváme svobodu a nestojíme jim za zády.“
Hodnoty, které vyhledávají mladší kolegové, se tak podepisují i do firemní kultury. Marketup podle Králových slov hodně dbá na autonomii a svobodu, jež jsou ovšem pro správné fungování vyvážené zodpovědností jedince. S těmito faktory je pak spojená i nutná odvaha členů týmu a schopnost překonávat překážky.
„Všude po kanceláři máme velké fototapety z expedice horolezkyně Kláry Kolouchové, první Češky, které se podařilo zdolat horu K2. Jako firma ji od roku 2016 podporujeme, její první dva pokusy o výstup byly neúspěšné, ale navzdory velkým rizikům to nevzdala a na třetí pokus to dokázala. Takhle motivované lidi hledáme i do týmu,“ přibližuje Král.
Zároveň si však uvědomuje, že svoboda a možnost dělat riskantní kroky jsou spojené také s chybami. „Členové týmu budou vždy dělat nějaké chyby, proto jim dáváme svobodu a nestojíme jim za zády. Po každém neúspěchu se ale člověk musí zvednout a jít dál, poučit se z chyb, mít ambice posouvat se,“ doplňuje.
Foto: Marketup
Spoluzakladatelé agentury Marketup Tomáš Ševčík a Miroslav Král
Obecně má přitom Marketup na trhu problém najít opravdu kvalitní lidi, což se už prý stává standardem v celém oboru. S růstem online aktivit totiž digitální markeťáky v posledních letech nabírají kromě agentur stále více i banky, velké značky nebo e-commerce hráči, což následně způsobuje vysokou konkurenci a přeplácení zaměstnanců.
Marketup tak hledá lidi v podstatě pořád. Svůj tým plánuje v příštích třech letech zdvojnásobit, což nabízí příležitost také seniornějším lidem, aby se podíleli na budování rychle rostoucí firmy, ať už z pozice ředitele HR, vedoucího nově vznikajícího obchodního týmu pokrývajícího klienty z celého světa nebo projektových manažerů odpovědných za výkonnostní marketing klientů s rozpočty v desítkách milionů korun.
S rostoucím týmem navíc Marketup jde proti obecnému proudu, když navzdory tlaku na co největší práci z domova nedávno podepsal rozšíření svých kanceláří na dvojnásobek. „Kanceláře jsou pro nás zásadní. Pracovní tempo je hodně rychlé a lidé v marketingu musí pracovat společně v týmu. V takovém případě je vždy lepší, když se vidí alespoň pár dní v týdnu osobně, vedle práce z home office,“ říká Král a vypočítává, že s většími prostory budou mít zaměstnanci více prostoru na dodržování vzdáleností, víc kuchyněk i víc oddělených zasedaček nebo oddechovou místnost.
Foto: Marketup
Část týmu agentury Marketup
Zakladatelé agentury tak ani v nejbližších letech vůbec nepočítají s tím, že by jejich firma měla přestat růst. V byznys plánu do roku 2023 původně chtěli dosáhnout půlmiliardových tržeb, v reakci na letošní vývoj však výhled upravili a do tří let počítají se 400 miliony, což se pochopitelně neobejde bez zmiňovaného velkého náboru. Přesto, že plánovaný růst je ambiciózní, Marketup se podle svých zakladatelů určitě nestane těžkopádnou korporací.
Zároveň musí Marketup reagovat i na rostoucí poptávku po dalších službách, kromě posilování kreativy nebo datově-technologického oddělení agentura chystá naplno šlápnout například i do consultingu, zejména v oblasti digitální transformace. A samotné zakladatelské duo chce být dál tzv. hands-on.
„Většina jiných konkurenčních agentur se v průběhu let prodala nadnárodním firmám či významným českým podnikatelským skupinám. Jejich majitelé měli vizi, že firmy prodají. Protože jsme si ale s Tomášem korporacemi prošli, nechceme jim Marketup prodat a vrátit se tak oklikou do velkých firem. Prodej firmy zatím vůbec neplánujeme,“ zakončuje rozhovor Král.
Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost Marketup. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.