Právo na opravu. Europoslanci chtějí, aby Apple a další výrobci elektroniky prodávali i náhradní díly
Zdá se to jako samozřejmý koncept – když si něco koupíme a přestane to fungovat, nejdříve se to pokusíme opravit. V posledních dekádách je ale takový přístup čím dál složitější a některé firmy kvůli tomu bývají označovány dokonce za uživatelsky nepřátelské. O zlepšení situace prosazením takzvaného práva na opravu se nyní pokoušejí poslanci Evropského parlamentu.
Současná elektronika v základu většinou obsahuje funkce, které byly i před několika lety takřka nemyslitelné. Ruku v ruce s tím rychle roste komplexnost daných součástek a klesá ochota výrobců, jež se snaží tlačit dolů výrobní cenu a uzpůsobit je k snadným opravám. A pak je zde samozřejmě výrazná preference prodávat celá nová zařízení místo jen náhradních dílů.
Důsledkem jsou znatelně vyšší náklady nejen pro uživatele, ale i životní prostředí. Podle organizace Global E-waste Statistics Partnership loni na celém světě vzniklo 53,6 milionu tun elektronického odpadu – více, než váží celá dospělá populace Evropy. Oproti roku 2014 jde o pětinu větší objem a zásadní překážka na cestě k udržitelnosti lepším využíváním přírodních zdrojů nebo snižováním uhlíkových emisí.
Za prodlužování životnosti produktů
Zjevným způsobem, jak elektronický i další odpad naopak snižovat, je prodlužování životnosti produktů. V posledních letech tak ve spojitosti s tím nabývají stále větší sílu hnutí uživatelů i servisů, které požadují jak vlastní iniciativy výrobců, tak legislativní změny. Alespoň v těch extrémnějších případech. A právě druhou kategorii podpořili evropští poslanci.
Dle jejich oficiálního doporučení má Evropská unie připravit pravidla, jak výrazně zvýšit opravitelnost produktů na trhu. Firmy by tak třeba měly dodávat cenově dostupné náhradní díly a uzpůsobit procesy častých oprav tak, aby nemusely být prováděny jen v drahých autorizovaných servisech. Evropský parlament zároveň požaduje zvýšení podpory pro trh s použitým zbožím, které je kvůli rychlému stárnutí méně atraktivní.
„Osobně se domnívám – a jsem připraven tu zprávu podpořit –, že pokud uplyne reklamační lhůta, spotřebitel by po určitou dobu měl mít právo na náhradní díl,“ řekl pro Českou televizi europoslanec Jiří Pospíšil. V doporučení poslanců se zmiňuje i prodlužování záruk, jak pro produkty, tak vyměněné díly.
Právo na opravu má v České republice už od března příštího roku platit pro bílou elektroniku, kam se řadí například pračky nebo ledničky. Snad ještě významnější je ale trh s mobilními zařízeními a jejich příslušenstvím, kde se prodají miliardy produktů ročně.
Velký podíl na problému opravitelnosti má Apple, který před lety spustil trend telefonů bez uživatelsky vyměnitelné baterie nebo laptopů, ve kterých jsou všechny komponenty připájeny přímo na základní desce. V posledních letech sice opravářům několikrát vyšel vstříc, značná část potíží však přetrvává.