Prezidentské drama v USA vrcholí. Český startup Rossum spočítal, o jaké státy Trump a Biden nejvíce bojují v televizích
Už jen hodiny dělí Spojené státy od uzavření volebních místností, kde si Američané vybírají nového prezidenta. Třetí listopad znamená vyvrcholení celoročního maratonu, během kterého mimo jiné americké televize vysílaly reklamy Donalda Trumpa a Joea Bidena za stovky milionů dolarů. A právě ty zanalyzoval český startup Rossum, aby se podíval na to, o jaké státy oba kandidáti bojují v televizi nejvíc.
Rossum ve spolupráci s iniciativou e.ventures zkombinoval svůj hlavní produkt, umělou inteligenci schopnou analýzy dokumentů a desítky tisíc faktur, které obě kampaně povinně podávají k Federální komunikační komisi. Ruční analýza by kvůli množství souborů byla takřka nemožná, ale Rossum díky svým technologiím dokázal vytvořit podrobnou mapu států, v nichž se za televizní reklamy utrácelo nejvíce.
„Ukazujeme, že umělá inteligence a big data mohou ohledně voleb informovat jak veřejnost, tak kandidáty. Díky novým průlomům v oblasti umělé inteligence jsme schopni jako první extrahovat z faktur klíčová data, jako zadavatele reklamy, jméno televizní stanice či celkové časy vysílání spotů,“ říká technologický ředitel Rossum Petr Baudiš.
Lze totiž předpokládat, že ve státech, kam mířilo nejvíce peněz, budou výsledky nejtěsnější. Jedná se o takzvané swing states, jak se nazývají nerozhodnuté státy, v nichž mají obě hlavní politické strany vyrovnanou podporu obyvatelstva. Zejména jsou klíčové ty z nich, které díky vysokému počtu volitelských hlasů (odvozených od počtu obyvatel + 2 volitelé za každý stát) mohou volby rozhodnout.
Rossum upozorňuje, že konkrétní data z různých mediálních výzkumů se mohou lišit, ostatně český startup analyzuje pouze televizní reklamy a nikoliv data z rádia nebo internetu. Přesto mají jeho výstupy poskytnout reprezentativní obrázek, který se v klíčových s závěrech neliší od dat z jiných průzkumů.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPodle Rossum se letos nejvíce Donald Trump a Joe Biden poperou o Floridu. Celkově tam obě kampaně dohromady utratily přes 145 milionů dolarů (3,4 miliardy korun). Byl to ostatně právě tento stát, kde současný americký prezident vyhrál v roce 2016 nad Hillary Clintonovou jen o 112 tisíc hlasů a tím získal i klíčových 29 volitelských hlasů (na výhru je jich potřeba 270).
Jako druhá, avšak daleko za Floridou, je v datech českého startupu Pensylvánie. Trump a Biden tam dohromady utratili za televizní reklamy 75 milionů dolarů (1,7 miliardy korun). Před čtyřmi lety se tu ostatně odehrával podobný scénář jako na Floridě. Hillary Clintonové tehdy chybělo pouhých 44 tisíc hlasů, aby získala dvacet volitelů navíc.
Není tak překvapením, že na mapě Rossumu v množství nákladů na televizní reklamy vyvstávají i další státy, kde v roce 2016 dělily oba kandidáty jen o desítky tisíc hlasů: Michigan, Wisconsin a Minnesota. Data českého startupu zároveň ukazují na odlišné reklamní strategie obou táborů.
Demokratický kandidát Joe Biden a jeho spolukandidátka na viceprezidentku Kamala Harrisová v celkových počtech utratili 331 milionů dolarů (7,7 miliardy korun), což je o dost více než Donald Trump a jeho viceprezident Mike Pence, kteří kandidují za republikány – ti utratili 239 milionů dolarů (5,6 miliardy korun). Demokraté se ve své strategie nejvíce soustředí na zmíněné klíčové státy. Viditelný náskok, co se útraty za televizní reklamu týče, mají právě na Floridě, v Pensylvánii, Michiganu i Wisconsinu.
Netypický obrázek je naopak vidět v Arizoně. Ve státě, který už po desítky let téměř bez výjimek připadá republikánům, utratil demokrat Biden 38 milionů dolarů oproti 24 milionům Trumpovy kampaně. Sázka na zdejších deset volitelských hlasů by se přitom mohla Bidenovi vyplatit – průzkumy mu v tomto státě připisují lehký náskok.
Kuriozitou je i situace v Texasu. V jednom z nejlidnatějších států USA, v němž je k mání nejvíce volitelů hned po Kalifornii, podle analýzy Rossum neutratil v televizních reklamách Trump nic a Biden „pouze“ necelých šest milionů dolarů za poslední tři týdny před volbami. Co tím Biden v tradičně republikánském státu sleduje, není jasné. Ovšem tento rok zde nevyznívají jistě ani průzkumy a vyhrát mohou oba kandidáti.
Absolutní čísla je ale třeba brát s rezervou, protože Rossum deklaruje, že analyzuje data čistě od Federální komunikační komise, tedy přímo od oficiálních kampaní. Další stovky milionů dolarů ovšem proudí do televizních reklam od jiných podpůrných skupin, jak například ukazují data amerického veřejnoprávního média NPR. Nicméně i tyto výzkumy ukazují v jednotlivých státech srovnatelné trendy.
Přes 100 milionů v investicích
V Rossum se podívali třeba i na to, jak republikáni a demokraté kampaně rozvrstvili mezi jednotlivé stanice, respektive televizní koncerny. I přesto, že například televize Fox je tradičně republikánská, Biden na ní utratil více než Trump. Dohromady oba kandidáty poslali nejvíce televizní společnosti ABC.
Tuzemský startup Rossum za normálních okolností automatizuje analýzu dokumentů i pro takové klienty, jako je Siemens nebo EY, a ušetří tak cenné hodiny manuální práce. Stojí za ním trojice doktorandských studentů umělé inteligence Elektrotechnické fakulty ČVUT: Tomáš Gogár, Petr Baudiš a Tomáš Tunys.
Před rokem nabral Rossum v seedovém investičním kole přes 80 milionů korun, celkově dostal už přes 100 milionů. Mezi investory patří například český fond Miton nebo StartupYard.