Češi mohou konečně nakupovat dálniční známky online, i když státní e-shop při startu haproval
Nový rok se pomalu, ale jistě blíží, což pro řadu řidičů využívajících tuzemskou dálniční síť znamená i tradiční slupování dálniční známky z čelního skla vozu a lamentování nad zaschlým lepidlem, které nejde dolů. Po tomto procesu většinou následuje nalepení kupónu nového – to se ovšem s příchodem roku 2021 jednou provždy změní.
Česká republika totiž přechází na elektronické verze dálničních známek a řidičům od dnešního dne nabízí možnost jejich včasného pořízení, byť se spuštění celého systému neobešlo bez komplikací. Nový e-shop na adrese edalnice.cz byl totiž po většinu prvního dne mimo provoz a mnozí již pochybovali, že se vše podaří spustit ještě dnes. Nakonec se však prodejní portál v odpoledních hodinách skutečně spustil.
Řidiči se tak mohou směle pustit do nakupování nových „dálniček“, které zcela nahradí původní papírové kupony, takže již nebude třeba řešit složité nalepování. V jádru ale koncept celého fungování zůstává víceméně neměnný. I v elektronické podobě se zakoupený kupón váže k registrační značce s tím, že některá vozidla jsou od povinnosti mít dálniční známku ušetřena.
Konkrétně se jedná o čisté elektromobily, vozy jezdící na vodík a také automobily s hybridním pohonným ústrojím, jejichž hodnota emisí nepřesahuje 50 g/km. Je však důležité myslet na to, že toto osvobození není vždy automatické.
Nic nemusí vyřizovat majitelé vozů se speciálními registračními značkami pro elektromobily ani majitelé historických vozů s vlastní značkou a průkazem historického vozidla. Osvobozeni jsou i držitelé průkazu ZTP s tím, že v případě kontroly musí být ve voze přítomni. V ostatních případech je majitel vozu povinen vyplnit formulář, ve kterém o osvobození zažádá.
Hlavním prodejním kanálem známek je zmíněný státní e-shop, ale známky lze dále zakoupit (opět elektronicky, nikoliv papírově) na pobočkách České pošty a na čerpacích stanicích Euro Oil. Další možností je nákup ve speciálních kioscích instalovaných na hranicích země, které jsou určeny především pro řidiče ze zahraničí.
Ti, kteří budou naší zemí jen projíždět, nejčastěji sáhnou po desetidenní známce za 310 korun. Dále je v nabídce měsíční známka s platností 30 dní za 440 korun a roční varianta, která řidiče vyjde na 1 500 korun. V tomto ohledu se tedy oproti tradičním kuponům prakticky nic nezměnilo.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsKde se však odehrává značná změna, je doba platnosti roční známky. Zatímco staré roční papírové známky vždy platily do konce ledna následujícího roku (platí i u dálniční známky pro rok 2021), u roční elektronické známky je doba trvání 12 měsíců od data zakoupení. Datum započetí splatnosti lze navíc nastavit, a to platí i pro kupony platné 10 a 30 dní, přičemž si lze nechat zaslat upozornění na blížící se expiraci.
Nový systém by měl přinést pro řidiče celou řadu výhod, protože již nebudou muset například řešit, jak přenést snadno roztrhnutelnou známku z rozbitého skla na sklo nové. Vyřízení by mělo být jednoduché a rychlé, jen je při zadávání údajů nutné být obezřetný a údaje po sobě několikrát překontrolovat. Zpětná oprava totiž půjde provést jen po omezenou dobu a v případě vyřízení na poště nebo benzínce dokonce vůbec.
Z pohledu státní správy už ale někteří o velkých výhodách proti dosavadnímu papírovému systému pochybují. „Moje největší výtka je v tom směru, že sice digitalizujeme systém dálničních známek, ale vůbec nevyužíváme výhody, že je to zdigitalizované. My vlastně jen digitalizujeme onu papírovou cestu a nepřinášíme skutečnou generační změnu, generační zlepšení,“ uvedl pro Seznam Zprávy Michal Bláha, zakladatel Hlídače státu.
Zatímco v zahraničí, kde již elektronické dálniční známky delší dobu fungují, bývá praxe taková, že je vše automaticky kontrolováno například stacionárními kamerami a rovnou i pokutováno, v Česku bude situace odlišná. Byť budou s odhalováním vozů bez platné dálniční známky pomáhat i mýtné brány, díra v zákoně neumožňuje, aby byl řidič bezobslužným technickým systémem evidován.
„Policisté a celníci budou muset každého neplatiče na dálnici dohnat. To je absurdní a je to jednoznačná a nezpochybnitelná chyba Ministerstva dopravy a jím navržené legislativy,“ míní Bláha. Pokud tedy nebude v daný moment na mýtnou bránu napojena hlídka, řidič nebude být moci zpětně potrestán. Tuto problematiku by měla pomoci vyřešit novelizace zákona o pozemních komunikacích, do té doby však bude veškerá práce na policii a celnících, kteří budou mít ve své výbavě dohromady 58 mobilních kamerových systémů.