Doslova pohádková investice. Aplikace Readmio, která na děti při čtení sama mluví, získala 13 milionů korun

Iva BrejlováIva Brejlová

readmio

Foto: Readmio

Tým Readmio: Jozef Šimko, Martin Bruncko, Radoslav Rajčan a Ilya Novodvorskiy

0Zobrazit komentáře

Aplikace Readmio, která rozumí řeči a doprovází tak čtení pohádek vhodnými zvuky, získala investora. Slovenský venture kapitálový fond ZAKA jí věří se svým půl milionem eur, tedy zhruba třinácti miliony korun. Aplikaci si za šest měsíců stáhlo už přes šedesát tisíc Čechů a Slováků a teď se i díky penězům chystá do zahraničí. Prvním cílem bude Velká Británie.

Expanze do zahraničí byla v plánu už v létě, kdy jsme si se zakladateli povídali, a práce od té doby pokračují. „Dnes již máme otestované, že naše technologie zvládá světově nejrozšířenější jazyky. Pro vstup na další trhy je klíčová adaptace dětských příběhů tak, aby správně zapadly do jejich kulturního kontextu. Získaná investice nám pomůže vstoupit do zahraničí rychleji,“ říká spoluzakladatel a CEO Readmio Ilya Novodvorskiy.

„Readmio nás svým dosavadním růstem na lokálním trhu a důsledným soustředěním na uživatelskou zkušenost přesvědčilo o potenciálu, který má. Za projektem stojí zkušení zakladatelé, kteří posunuli technologii rozpoznávání řeči o krok dál a také do úplně nového segmentu,“ doplňuje Andrej Petrus, investiční manažer fondu ZAKA Startups.

Slovenský venture kapitálový fond, který vznikl v loňském roce, ve firmě získal 10procentní podíl. Celkem 66 procent v Readmiu patří spoluzakladateli Jozefu Šimkovi, 14 procent drží Danijela Novodvorskiy a 10 procent má další spoluzakladatel Radoslav Rajčan.

Telefon, který vám rozumí

Technologie rozpoznávání řeči je základním kamenem aplikace. Nápad je totiž jednoduchý: rodič (nebo kdokoliv jiný) čte pohádku, kterou jakoby samy od sebe doprovázejí různé zvuky, jako je třeba chrochtání třech prasátek, co si musejí postavit domečky, nebo jásot davu lidí, kteří opěvují císařovy nové šaty. Aby to však bylo možné, musí mobil lidem rozumět. Reaguje na konkrétní vyřčené slovo nebo slovní spojení, a to v offline módu. Ten, kdo předčítá, nic nespouští a na nic nekliká.

readmio-app

Foto: Readmio

Pohádka v aplikaci Readmio

Rozpoznávání řeči vyvinuli programátoři v Readmio s dopomocí Slovenské akademie věd, takže se odrazili od češtiny a slovenštiny. Původně chtěli využít nějakou z dostupných komerčních služeb, ale s žádnou nebyli spokojeni. Teď nabízí přes 160 pohádek, v nichž se ozývá na 1 800 zvuků.

Zakladatelé Readmio aplikaci označují jako mezinárodní. Je řízená z Prahy, ale s nápadem přišel rusko-americký startupista Ilya Novodvorskiy spolu s Jozefem Šimkem (COO), Martinem Brunckem (šéf obsahu) a Radoslavem Rajčanem (vedoucí vývoje). Kromě expanze tým poslední měsíce pracoval i na prémiové verzi Readmia, kterou spustil před dvěma týdny.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak velký o ni bude zájem, tedy zatím není jasné, ale tvůrci si jsou jisti, že pro Čechy a Slováky zůstane dosavadní nabídka pohádek zdarma navždy. Aplikace se také dočkala zavedení tmavého režimu nebo třeba push notifikací. A nově jde i nahrávat vlastní audiopohádky.

„Věřím, že brzy se staneme globální službou, která nebude chybět v žádném chytrém telefonu rodiče,“ představuje si Novodvorskiy. ZAKA navíc není jediný fond, který se v Readmiu angažuje. Na začátku prosince se startup umístil na třetím místě mezi 80 projekty v rámci soutěže CzechInvest Startup Challenge 2020.

Za ZAKA stojí slovenští podnikatelé Peter Zálešák (spolumajitel českého Electro Worldu a slovenského Nay) a Ján Kasper (média, hospitality, energetika). Fond vznikl vloni se zaměřením na podporu pre-series A startupů a škálování menších či středních podniků z regionů střední a východní Evropy.

Moldavský Qoobus digitalizuje evropskou logistiku. Prošel StartupYardem, získal 13 milionů korun a chce dobýt i Česko

Peter BrejčákPeter Brejčák

mihail-cernei-qoobus

Foto: Qoobus

Mihail Cernei, zakladatel startupu Qoobus

0Zobrazit komentáře

Dopravní burzy jsou zastaralé a jednotliví hráči na trhu se i dnes stále spoléhají na archaické technologie. V případě potřeby něco převézt například přes Evropu navíc musí platit za hledání i samotné přidávání objednávek. S tímto stavem není spokojený Moldavan Mihail Cernei, jenž kvůli tomu loni založil vlastní startup Qoobus. Ten úspěšně prošel tuzemským akcelerátorem StartupYard a v prvním kole od andělských investorů získal 500 tisíc eur, tedy přes 13 milionů korun.

Úplný počátek tohoto logtechu, respektive logisticko-technologického startupu, se datuje k roku 2008. Cernei tehdy investoval do přepravní společnosti, přičemž už tehdy, před dvanácti lety, nedokázal uvěřit dvěma věcem – jak obrovským trhem ve smyslu tržeb silniční doprava vlastně je a jak archaické technologie jednotliví hráči na trhu využívají.

„Společnosti se i po dvanácti letech pořád spoléhají na stejné archaické technologie, aby dělaly byznys. Nic se za ten čas nezměnilo,“ popisuje Cernei pro CzechCrunch. Loni proto založil startup Qoobus, jehož vizí je vytvořit něco jako operační systém, který bude fungovat ve formě takzvaného one stop shopu pro všechny hráče na logistickém trhu.

Qoobus tak propojuje přepravce s vlastníky nákladu a spedičními společnostmi, přičemž se snaží zajistit transparentnost, bezpečnost a co nejlepší přístup k informacím. Funguje tak jako klasické tržiště, kde si dvě strany domlouvají podrobnosti uzavřeného dealu. Do procesů a vyhledávání zavádí umělou inteligenci, která navíc dokáže předvídat vývoj nabídky a poptávky.

qoobus

Foto: Qoobus

Platforma Qoobus chce v příštím roce vstoupit také do Česka

„Burzy pro nákladní dopravu monetizují své uživatele prodejem přístupu k datům v Excelu a díky předplatnému generují stovky milionů eur. Jejich nedostatek digitálního DNA je příležitost pro nás, abychom na trh přinesli alternativu. My uživatelům umožňujeme platformu využívat zdarma,“ přibližuje Cernei.

Uživatelé Qoobusu tak mají bezplatný přístup k nabídkám dopravy, přepravním řešením i dalším publikacím. Platforma má svůj monetizační model postavený na nadstandardních službách, jako jsou Heat Mapy, doporučení nebo CRM, čímž zákazníkům umožňuje rychlejší analýzu a rozhodování na základě dat.

Aktuálně má startup deset tisíc registrovaných firem, což znamená zdvojnásobení od procesu akcelerace ve StartupYardu, která začala koncem loňského roku. Většina uživatelů přitom pochází z trhů střední a východní Evropy, jako jsou Bělorusko, Ukrajina, Moldavsko, Rumunsko, Estonsko, Litva a Lotyšsko.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Qoobus se ovšem nezastavuje a již teď plánuje další expanzi – v prvním kvartálu příštího roku chce vstoupit i na český a slovenský trh. Právě k tomu mu pomůže nově oznámená investice ve výši 500 tisíc eur, tedy více než 13 milionů korun, kterou startup získal od několika andělských investorů, především z Česka, Německa, Slovenska a Velké Británie.

vw

Přečtěte si takéVolkswagen zvažuje čtyřdenní pracovní týden jako nouzové řešeníVolkswagen zvažuje čtyřdenní pracovní týden. Není to mytický work-life balance, ale nouzové řešení

„Jsem hrdý, že můžeme být součástí tohoto úspěšného příběhu. Ten ale ještě nekončí. Navzdory globální krizi, jež ovlivnila i logistický průmysl, Mihail a jeho tým ukázali odolnost a vytrvalost. Vím, že na mysli mají pořád jen jeden cíl – stát se operačním systémem celého logistického průmyslu,“ doplňuje Cedric Maloux, šéf StartupYardu, jehož startupy dohromady získaly financování za více než 900 milionů korun.

Jak sám Cernei na závěr dodává, při definování původu startupu chce být opatrný. Qoobus sice začal v Moldavsku, ale rychle se rozšířil do Rumunska, Ukrajiny a Běloruska. „Pak nás objevil český fond a dnes v Qoobusu převládá česká mentalita nad tou moldavskou, rumunskou a ukrajinskou. Alespoň z hlediska dělání byznysu,“ doplňuje Cernei.