Emoční spojení Interstellaru a Revenanta. Netflix vydal Clooneyho sci-fi Půlnoční nebe, které i přes chyby zaujme

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

midnight-sky-clooney

Foto: Netflix

George Clooney v Půlnočním nebi hraje astronoma umírajícího na rakovinu

0Zobrazit komentáře

Dvě postavy, starý unavený muž a malá dívka, sedí uprostřed velké prázdné jídelny naproti sobě u stolu. Zdá se, že jsou jediní dva lidé, co na světě zbyli. Večeří v ponurém tichu, o chvíli později ale za zvuků veselého soundtracku po sobě střílí hráškem. Celá scéna působí trochu nepatřičně, možná ale jí podobných mělo být v novém vysokorozpočtovém sci-fi od Netflixu a George Clooneyho víc.

Snímek Půlnoční nebe má být jednou z hlavních filmových událostí konce roku a podle očekávání si nyní získává mnoho pozornosti. Zároveň představuje dosud největší projekt, který George Clooney režíroval. Ukazuje se zde jako filmař snažící se vytvořit přemýšlivý, emočně silný film, což se mu naneštěstí tak docela nedaří. Přesto si novinka zaslouží pozornost už kvůli ambicím a působivému vyvrcholení.

Půlnoční nebe je totiž na blockbuster se stomilionovým rozpočtem až překvapivě depresivní. Clooney se v roli planetárního vědce ocitá sám na základně v Arktidě několik týdnů poté, co celou Zemi zachvátila ekologická katastrofa a většinu povrchu učinila neobyvatelnou. Zbytky lidstva se uchylují pod povrch, osamělý vědec ale zůstává sám ve sněhu, vyhlížejíc nic netušící misi astronautů, aby je varoval. Sám se odvanutí zbytku atmosféry nebojí – brzy zemře na rakovinu.

midnight2

Foto: Philippe Antonello/Netflix

George Clooney ve filmu The Midnight Sky, který sám režíroval

Z této premisy, založené na knižní předloze Good Morning, Midnight od Lily Books-Daltonové, se odvíjí příběh ne ani tak o záchraně světa jako spíše naděje. Posádka vesmírné mise našla obyvatelnou planetu a i když by tam sama určitě nedokázala vybudovat lidskou kolonii, nesmí se vrátit na Zemi, kde pro ni už nic není. Vědec na prahu smrti se tak s malou dívkou, která s ním nedopatřením zůstala, vydává na cestu k většímu satelitu, aby blížící se loď poslal pryč.

Půlnoční nebe se snaží navázat na ambiciózní vesmírná sci-fi posledních let jako Gravitace, Interstellar, Příchozí nebo Ad Astra. Sice jim nechybí vzrušující akce, důležitější je ale psychologické či filosofické drama odehrávající se v myslích postav a emočně silné zpracování hlubokých myšlenek. Největší chyba Clooneyho novinky spočívá právě ve způsobu, jak zjevně se pokouší v tomto trendu pokračovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

S uvedením traileru Půlnočního nebe jsme zmiňovali kombinaci filmů Gravitace, Interstellar a Revenant a výsledný snímek ji skutečně obsahuje, stejně jako například Solaris Stevena Soderbergha, kde se Clooney také objevil. Jednotlivé vlivy jsou ale aplikovány poměrně doslovně a spíše než aby vytvářely nový koherentní celek, stojí zvláštně vedle sebe jako koláž.

V jednom momentě sledujeme úmorné probíjení se sněhovou vánicí s nejasným cílem, pak zase beztížné drama ve vesmíru. V ideálním případě by kombinace vytvářela kontrast podobně jako třeba prostřihy mezi děním na Zemi a na cizích planetách v Interstellar. Spíše ale sledujeme, ač kvalitně zpracované, zjevné citace dobře známých děl.

Filmy, ze kterých Clooney jako režisér jednotlivé prvky přebírá, byly navíc na daných konceptech vystavěné celé. Měly tak dostatek prostoru je bohatě využít a zaměřit se plně na jejich vývoj. Půlnoční nebe naproti tomu přebírá z příliš mnoha zdrojů a těžko hledá vlastní tvář. Nechalo se ovlivnit skvělými tvůrci, ale do velké míry chybí vlastní ucelená vize.

Jedním z důsledků toho je nepříliš poutavé, respektive příliš efektivní vyprávění. Skáče od scény ke scéně, jednotlivé části nenechává plně vyznít a výsledkem je dojem účelové konstrukce, která technicky obsahuje všechny potřebné prvky, ty ovšem nefungují tak, jak bylo zamýšleno.

Problém vyprávění zvýrazňuje i hudba oceňovaného skladatele Alexandre Desplata, která mechanicky střídá nálady a motivy a vzhledem k čistě orchestrální podobě s výraznými melodiemi působí vzhledem k inspiracím filmu až trochu retro. Zmíněné tituly, jež Půlnoční nebe ovlivnily, mají mnohem výraznější formu zvukových efektů, důležitější než melodie je rytmus nebo naopak jeho absence.

Příliš efektivní vyprávění, ale silný závěr

Proto některé reakce mluví o nudě. Snímek není pomalý, ale naopak se tomu jakoby až příliš urputně snaží vyhnout, rychle stavějíc jeden prvek za druhým, aniž bychom měli možnost se do nich více ponořit. S většinou posádky vesmírné lodi je tak těžké navázat vztah, protože nepůsobí jako postavy, ale spíš jenom jako nositelé určitých motivací důležitých pro vyprávění.

Ačkoliv výrazně méně, stejným problémem trpí děj odehrávající se na Zemi, kde sledujeme sžívání se postavy umírajícího vědce s malou holčičkou, symbolizující motivaci pro přežití lidí. Clooneyho zde ovšem vidíme v pro něj netypické roli zlomeného muže, v jehož tváři spatříme souboj rezignace s nadějí. V některých scénách se tak skutečně daří zprostředkovat emoce, jaké by situace umírajícího světa mohla vyvolat.

midnight-sky

Foto: Netflix

Při natáčení vesmírných scén novinky se Clooney inspiroval Gravitací

Samotná snaha paralelně vyprávět ze dvou různých perspektiv, jejichž spojitost si plně uvědomíme až v závěru, je zajímavá. Na jedné straně vidíme trápení Clooneyho postavy po osobní i globální apokalypse, na straně druhé odskakujeme do vesmírné lodi, jejíž posádka si z většiny bezstarostně žije své životy. V praxi to ovšem znamená rozpadání obou dějových linií důsledkem nedostatečného prostoru, jaký jednotlivé scény dostávají.

Půlnoční nebe je možná jedním z filmů, kterým by kromě lepší dramaturgie scén pomohla alespoň o deset minut delší stopáž. Scény a jejich postavy by tím dostaly větší prostor a spolu s nimi divák, jež by se mohl více vžít do dění namísto toho, aby jím procházel v účelovém vyprávění.

Přesto Půlnoční nebe stojí za pozornost. S postupující stopáží se zlepšuje a nakonec do sebe jednotlivé, dosud nesourodé prvky přeci jen zapadnou v emočně silném vyvrcholení. Samotný závěr je přesně tak poetický, jaký měl být celý film, kdyby se vzdal snahy vytvořit efektivní hollywoodské vyprávění.

midnight3

Foto: Netflix

George Clooney a Caoilinn Springall ve filmu The Midnight Sky

V nejlepších momentech se Clooneymu daří zužitkovat předchozí zkušenosti, kde se jako schopný režisér prokázal. Jinak zjevné inspirace se zde rozšiřují o originální nápady a zajímavým způsobem staví na svém výchozím bodě. Příliš účelově působící scény dosáhnou své katarze ve správném čase. Naznačené myšlenky týkající se ztráty, oběti a naděje na nás dopadnou v silném, avšak nepatetickém závěru.

Na filmu je navíc opravdu vidět, o jak velký projekt šlo, takže nabídne vizuálně atraktivní zpracování s promyšleným designem světa dotahujícím to, co známe, do budoucích možností. Netflix se zde opět ukazuje jako součást hollywoodské produkce s blockbusterem, který vynikne i na velkém plátně.

Půlnoční nebe je přitažlivé zejména kvůli svým ambicím. Má jednoznačnou linku přemýšlivého, až melancholického filmu. Určitě tedy má záměr zařadit se právě ke kvalitním sci-fi posledních let. I když mu to tak docela nevyjde, rozhodně stojí za zhlédnutí a poskytne více než jen bezduchou zábavu.

Se Třemi tygry ovládli internet a teď spouští streamovací službu. Chceme nezávislost, říká ředitel Divadla Mír

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

divadlo-mir-1Insider

Foto: Jan Lipovský

Část složení ostravského Divadla Mír

0Zobrazit komentáře

Ostravské Divadlo Mír jde už od založení před čtyřmi lety tak nějak vlastní cestou. Je to jedno z mála soukromých divadel v Česku, velká část převážně komediální tvorby je původní, nové publikum si získává mnohdy na YouTube a nedávno spustilo vlastní streamovací službu MírPlay. Zkrátka opakovaně demonstruje, jak může moderní divadlo fungovat a bavit.

Jaké jiné divadlo by mělo za temné doby pandemie uspět než to, které se zaměřuje na humornou tvorbu odvádějící mysl od existenciálních úvah. V Míru se navíc s takovým přístupem ještě před letošním březnem rozhodli vydat přímo za diváky na YouTube a se sérií ztřeštěných skečů Tři tygři nedávno vyhráli Křišťálovou lupu. Příchod lockdownů je přitom motivoval pokračovat dál, takže pro svou online tvorbu vytvořili nový domov, MírPlay.

Za 90 korun měsíčně nebo 900 korun ročně zde divák podle modelu Netflixu dostane přístup ke kompletní natočené tvorbě Divadla Mír, od klasických divadelních záznamů přes skeče Tří tygrů až po filmově natočené inscenace či původní filmy. Ačkoliv Mír nemá uzavřený soubor herců, na většině obsahu se podílí jeho centrální členové. Přestože tedy fyzická hlediště už několik měsíců zejí prázdnotou, v Ostravě mají pořád plné ruce práce.

ostrava-divadlo-mir-soubor_jan-lipovsky-2

Foto: Jan Lipovský

Vyplašení, jedna ze sérií skečů Divadla Mír, paroduje reality show Vyvolení

Založením vlastního nezávislého divadla si Albert Čuba, majitel, ředitel a herec Míru, hlavně splnil osobní sen. Na úvěr koupil nevyužívanou budovu někdejšího kina ze třicátých let, dal zrekonstruovat její vnitřní prostory, nechal je přizpůsobit potřebám každodenních inscenací a za pár let vybudoval stálici ostravského kulturního prostoru.

Není proto překvapivé, že když jsme se ho zeptali na motivaci vytvořit vlastní streamovací službu, řekl pro CzechCrunch: „Snad to nebude znít nějak vzletně, ale důvod, proč jsme se rozhodli jít cestou vlastní platformy, je nejspíš nějaká základní touha po nezávislosti.“

Aktuálně je mezi prémiovým odběrem kanálů na YouTube, Patreonem, Twitchem a dalšími službami relativně snadné najít cestu, jak fanouškům umožnit přispět, z hlediska Divadla Mír ale každá obsahuje nějaký kompromis nebo právě bod závislosti. O tom už ostatně před časem pro CzechCrunch hovořili Martin Klesnil a Patrik Fiala, kteří taktéž chystají vlastní televizi.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Když přejímáte řešení třetí strany, automaticky jste závislí také na jejích rozhodnutích a dříve nebo později se vám některá z nich prostě nebudou líbit,“ poznamenává Čuba.  Ze začátku živých streamů na YouTube proto diváci mohli dobrovolně přispívat načtením QR kódu z videa. Už tehdy vše probíhalo bez prostředníků nebo přecházení na jiný web, v jednoduchém rozhraní jen stačilo vybrat částku a potvrdit odeslání.

Postupem času ale ostravské divadlo začalo uvažovat o robustnějším řešení, které by se nemuselo spoléhat ani na fungování platformy Googlu a bylo by přizpůsobené jeho potřebám. Navíc po půl roce protipandemických opatření v Míru usoudili, že spíše než žádat o dobrovolné příspěvky je v pokročilém stádiu pandemie rozumnější jiný model.

„V průšvihu jsou teď úplně všichni. Proto lidem už delší dobu neříkáme, aby nás podpořili, ale aby nás případně odměnili za to, že je na internetu bavíme,“ říká Čuba. A MírPlay v takovém otočení přístupu představuje další logický krok – lidé místo podporování divadla jednoduše platí za službu stejně, jako by si koupili vstupenku.

Výhodou zcela vlastní platformy je pak přímá transakce, kde je jasné, co se s penězi děje. „V dnešní době je přece vše nastaveno tak, že se tvůrce může se svým fanouškem spojit napřímo. Rovnou. Bez napojení třetí strany,“ dodává ředitel Divadla Mír.

V takovém kontextu je už jasné, proč se alternativou nestala nedávno spuštěná streamovací služba Dramox Martina Hájka, která rychle roste. Divadlo Mír by tam navíc nezapadlo hlavně kvůli povaze své tvorby. „Dramox je skvělý, ale my aktuálně máme jediný záznam hry, který by se tam dal umístit,“ zmiňuje Čuba.

vasky-stanek-top

Přečtěte si takéÚspěšný rok ve Vasky. Boty ze Zlína jsou na prestižní adrese v centru Prahy a míří za rekordními tržbami i do světaÚspěšný rok ve Vasky. Boty ze Zlína jsou na prestižní adrese v centru Prahy a míří za rekordními tržbami i do světa

Převážný zbytek obsahu, co s kolegy každý den vytváří, jde svou vlastní cestou. Jedním z hlavních formátů na MírPlay jsou „filmové inscenace“ podle divadelních her, jejichž snahou je překračovat hranice klasických divadelních záznamů. „Od začátku je koncipujeme tak, že divák bude výsledné dílo sledovat na obrazovce, a k divadelnímu textu přistupujeme jako k filmovému scénáři,“ vysvětluje ambiciózní třinecký rodák.

Podobný koncept se v Česku nedávno objevil už v rámci projektu Film naživo, který chce také divákům u obrazovek poskytnout zkušenost, jakou by při klasické návštěvě divadla nezažili. Přenášením inscenací do exteriérů rozšiřuje fantazijní svět a prostřednictvím kamer na oblečení zase umožňuje herce následovat až do zákulisí.

ostrava-divadlo-mir-mirplay

Web streamovací služby MírPlay

Zatímco se však Film naživo pod vedením režiséra Viktora Tauše zaměřuje spíše na náročnější artovou tvorbu, Divadlo Mír své publikum hlavně baví. Jeho principál jako přibližný příměr zmiňuje například americký zábavní pořad Saturday Night Live. Díky tomu se Třem tygrům na YouTube podařilo získat už přes 200 tisíc odběratelů a téměř 39 milionů zhlédnutí. Úspěšný byl také start MírPlay, které má dva týdny po spuštění přes dva tisíce předplatitelů.

Vytvořit streamovací službu jde i ve třech

Čuba přitom zmiňuje, že by jich bylo ještě mnohem více, kdyby službu v den spuštění nepotkal „pěkný fuckup související právě s jedinou závislostí na třetí straně ve formě platební brány“. Společnosti, která ji poskytla, se zrovna se začátkem MírPlay sesypal server. Zbytek technologického řešení, vytvořeného přímo lidmi z Divadla Mír, ale prý proběhl bez větších problémů.

S prvotní myšlenkou na základní strukturu webu a způsobem hostování videí přišel sám ředitel divadla. Následně šel postupně za vývojářem Martinem a grafikem Honzou, z nichž každý navíc paralelně s tím režíroval a hrál, staral se o marketing Míru nebo studoval. „Ve výsledku na tom tři lidé pracovali intenzivně asi od půlky září a 10. prosince jsme to spustili,“ uzavírá Čuba proces vývoje vlastní streamovací služby.

Řečnicky se přitom ptá, kolik času, lidí a peněz by asi podobný projekt zabral v klasickém startupovém prostředí, kde by vznikal jako nová placená videoplatforma. V podnikatelském duchu pak vytvořené technické řešení nabízí i jiným divadlům, které by měly zájem se cestou MírPlay vydat také – s vlastním obsahem na vlastním webu.

ostrava-divadlo-mir-albert-cuba_lipovsky-1

Foto: Jan Lipovský

Albert Čuba jako hlavní hrdina Smrti talentovaného vepře

Jelikož se Divadlo Mír pustilo v zásadě do konkurování Netflixu a dalším streamovacím službám, do své knihovny chystá mnoho obsahu. Momentálně vedle scének Tří tygrů, se zpožděním nadále dostupných i na YouTube, nabízí například filmovou inscenaci Smrt talentovaného vepře. Připravují se ale také vážnější tituly, například v podobě Čapkova Adama stvořitele. Ten se na jevišti neobjevil už dlouho a ve filmovějším záznamu dokonce nikdy.

moon-mvp

Přečtěte si takéZávod velmocí o Měsíc: jaderná elektrárna i suroviny za bilionyZávod o Měsíc začíná. Rusko a Čína tam chtějí jadernou elektrárnu, Američané zase suroviny za biliony

Kromě toho v Míru pracují na celovečerních filmech, seriálech a dalším zábavním obsahu. Ačkoliv Divadlo Mír nemělo problém vyprodávat sál před pandemií a jeho ansámbl se těší, až to bude zase možné, lockdown pro něj neznamená krizi. Albert Čuba ostatně zmiňuje, že MírPlay vzniklo právě kvůli němu.

Na jednu stranu představuje řešení současného problému, na druhou je to další vývojové stádium divadelního formátu, který mohou mladší generace považovat za zastaralý. Ostravský soubor sice nesbírá prestižní divadelní ceny, svým osobitým přístupem se mu ovšem daří reagovat na dnešní publikum a zaujmout ho tam, kde je. Ať je to třeba vedle vtípků na YouTube nebo Netflixu.