Lodní doprava budoucnosti bez emisí i posádky. Norové na moře vysílají první autonomní kontejnerovou loď na baterie
To, že jsme nikdy nebyli například v Číně, dnes neznamená, že si neobjednáme něco, co se tam vyrábí, a neočekáváme to mít do několika dní doma. Obrovský přepravní potenciál současného světa nás ovšem přivádí neustále blíže klimatické katastrofě. Možná se ale začíná blýskat na udržitelnější časy – cestu po moři totiž podstoupila první bezemisní kontejnerová loď.
Další snad budou přibývat co nejrychleji, nahrazujíc staré technologie zahlcující atmosféru oxidem uhličitým a dalšími nebezpečnými plyny. Tato první loď, nesoucí název Yara Birkeland, přitom měla na otevřený oceán vyrazit už před několika měsíci, ale vývoj zcela bezprecedentního dopravního prostředku byl náročnější, než se předpokládalo.
Bezemisnost je totiž jen jednou z futuristických charakteristik, které lodi přezdívané Bludný Holanďan přísluší. Stejně jako mýtické plavidlo duchů má studené vody mezi kontinenty brázdit úplně bez posádky s tím rozdílem, že bude mít vždy jasný cíl. Řídit ji bude počítač v centru komplexního systému zahrnujícího jak operace lodi, tak i logistiku v přístavu.
Jen si představme, jak může s dnes už existujícími technologiemi fungovat námořní přeprava nákladů: v přístavu autonomní jeřáby na obří loď naloží kontejnery se zbožím a ta po schválení z centrály sama vypluje na moře. O pár desítek hodin později, aniž by do ovzduší vypustila jediný gram CO2, dorazí do cílového přístavu, kde ji automatizovaný systém vyloží. Nyní by mělo být jen otázkou měsíců, než první taková operace proběhne.
Zpoždění oproti původním plánům se týkaly hned několika oblastí jako integrace baterií a kontrolních a navigačních systémů. Vůbec nejsložitější je ale vytvořit spolehlivý automatický logistický systém v přístavech. „V otázce autonomní logistiky na pevnině náš projektový tým stále hledá jednodušší řešení,“ řekla norská chemická společnost Yara International, které nová loď patří.