Loono díky prevenci zachraňuje životy. Abychom mohli pokračovat, potřebujeme teď vaši pomoc, říká Kateřina Vacková
Kateřina Vacková, zakladatelka Loono
Kateřina Vacková tradičně hýří dobrou náladou. Při videohovoru ze skladu své neziskové organizace Loono mi ukazuje desítky krabic, do nichž s kolegy balí populární merchandising, který pomáhá. Pomáhá jak samotné neziskovce, tak především v osvětě o prevenci a různých onemocněních. Také na Loono ale dopadl složitý pandemický rok, a tak teď žádá o pomoc sama Kateřina Vacková.
Loono už v prevenci vyškolilo přes 100 tisíc lidí, zapojilo do svých programů přes 500 lékařů a studentů medicíny a v online světě svými edukačními materiály oslovilo 2,5 milionu lidí. Výsledkem jsou minimálně desítky lidí, kterým včasná prevence pomohla zachránit život. Celé to však něco stojí a Kateřina Vacková přiznává, že na příští rok její neziskovce kvůli pandemii vypadla polovina rozpočtu.
Proto teď spouští kampaň na dárcovské platformě Donio, kde chce od podporovatelů vybrat minimálně 500 tisíc korun. „Ve skutečnosti potřebujeme tři miliony, ale chceme část získat od veřejnosti a část od mecenášů, se kterými jsme v kontaktu,“ vysvětluje devětadvacetiletá Vacková, která se začala věnovat prevenci onkologických onemocnění i díky vlastní zkušenosti s rakovinou.
Dnes už je ale záběr Loona mnohem širší. Řeší také prevenci kardiovaskulárních onemocnění a brzy přibude prevence duševních onemocnění. V příštím roce chce Vacková se svým týmem spustit již čtvrtou celonárodní kampaň, tentokrát zaměřenou právě na duševní zdraví. Věnovat se chce i cukrovce a dětské obezitě.
„Chceme propojit fyzické a duševní zdraví. Naše kampaň bude řešit i stále palčivější témata jako syndrom vyhoření, závislosti na digitálních produktech či sociálních sítích nebo poruchy příjmu potravy. Společně s tím plánujeme také komunitní aplikaci, díky které budou mít všichni snadný přístup k informacím o prevenci a dostaneme se tak i víc do regionů,“ popisuje plány Vacková.
Standardně si Loono půlku aktivit financuje díky vlastním činnostem a polovinu díky podpoře vnějších subjektů, ale letošní pandemický rok fungování změnil. Velkou část příjmů má neziskovka postavených na workshopech pro firmy. Ty s ohledem na vládní opatření úplně vypadly, a přestože se je podařilo přesunout do onlinu a na podzim se provedlo zhruba 200 webinářů, na pokrytí veškerých nákladů to nestačí. I proto se teď Loono obrací na veřejnost.