Rovných 180 malých solárních panelů se stará o výrobu takového množství elektřiny, která denně – pokud panují příznivé podmínky – vystačí na ujetí vzdálenosti až 72 kilometrů. To je dostatečná vzdálenost pro většinu majitelů automobilů. A přesně touto technologií je vybaven solární vůz Paradigm od automobilky Aptera, který je nutné k dobíjecímu stojanu přistavit jen málokdy.
To si však vyžádalo určité kompromisy, kvůli nimž se zřejmě nebude jednat o tak populární elektromobil jako třeba nové ID. 3 od Volkswagenu, které je naopak nutné dobíjet relativně často. Umístit na kapotu elektromobilu solární panely, jež mají vyrábět elektřinu pohánějící vůz kupředu, dává smysl. Vytvoření takového solárního samohybu ale prozatím brání nedostatečně účinná technologie kolekce a zpracování energie.
S tou dovedou účinně nakládat jen malé solární elektromobily, které vynikají funkčností, ovšem po praktické stránce jsou v podstatě nepoužitelné. To platí i o vozech značky Aptera. Byť se jedná o modely určené do běžného provozu, vzhled strojů Paradigma a Paradigma+ v mnohém připomíná studentské projekty solárních automobilů určených jen pro speciální závody.
Foto: Aptera
Celkem 180 solárních panelů se stará o sběr energie ze slunečních paprsků
Stejně jako ony byly i tyto modely od počátku koncipovány tak, aby nabídly co možná nejdelší dojezd, aniž by musel řidič parkovat u dobíjecí stanice. Tomuto se podřídil každý detail vozu, což je patrné na první pohled. Automobil se třemi koly totiž připomíná klasické produkční vozy etablovaných automobilek jen vzdáleně.
Jeho křivky jsou extrémně futuristické a vůz díky nim dokáže převézt jen dvoučlennou posádku. Na druhou stranu však má koeficient odporu pouhých 0,13, takže vzduch doslova krájí. Plusem je i extrémně lehká konstrukce díky použitým kompozitním materiálům, respektive kevlaru a lnu, z nichž je vytvořena kostra automobilu.
Nízká váha a co možná nejlepší aerodynamika umožňují vozidlu nakládat s drahocennou energií s maximální efektivitou. Velikost baterií, do kterých se energie ukládá, se různí podle preferencí. Kapacita té nejmenší by měla stačit na 400 ujetých kilometrů, té největší na 965 kilometrů.
Foto: Aptera
Vůz je díky bateriím schopen jízdy, i když slunce nesvítí
Foto: Aptera
Vůz je schopen uvézt dvě osoby a jen minimum zavazadel
V nabídce nechybí ani baterie o kapacitě 100 kWh, která by měla poskytnout dostatek energie na výlet dlouhý až tisíc mil, tedy více než 1 600 kilometrů, což je mezi elektromobily neuvěřitelné číslo. Kam se na něj hrabe nejnovější technologie od Tesly.
Nutno ovšem podotknout, že Tesla je momentálně o něco dále než Aptera, minimálně co se počtu vozů na silnicích týče. To by však chtěla americká automobilka, která byla založena před patnácti lety, změnit. Na své modely již proto začala přijímat rezervace podmíněné zálohou 100 dolarů, tedy necelých 2 200 korun.
Ceny vozů Aptery by se měly pohybovat mezi 26 až 46 tisíci dolarů (566 tisíc až 1 milion korun). S výrobou chce začít v průběhu příštího roku, přičemž maximální rychlost tohoto solárního Batmobilu by měla být 177 kilometrů v hodině s akcelerací 0–96 km/h za 3,5 sekundy.
Zakladatelé AIM: Martin Jiras, Martin Krupauer a Ondřej Žáček
Sdílet
Kreativní agentuře se těžko prodávají digitální služby, zatímco technologické studio má zase stejný problém s nabízením marketingu či videoprodukce. To je jeden z důvodů, proč se rozhodly spojit síly dvě tuzemské firmy WeBetter a Mountain Lift, čímž vznikla skupina Another Important Move (AIM). Ve více než dvacetičlenném týmu se teď chtějí postarat o revoluci na domácím trhu v oblasti digitalizace a komunikace, a to u největších firem i mladých startupů.
„Hlavním důvodem spojení je, že chceme budovat něco, co bude na českém trhu bráno vážně a komplexně, což by se jen jedné z agentur povést nemohlo,“ popisuje pro CzechCrunch Martin Jiras, ředitel agentury WeBetter. Obě firmy se ostatně již léta vzájemně doporučovaly a také spolupracovaly na různých projektech.
„Nebojíme se říct, že do spolupráce vstupujeme s velkými ambicemi. Máme pro to slušný základ, naší nejsilnější stránkou je maximálně zkušený tým, který je schopný postarat se o špičkové služby v mnoha oblastech,“ říká Ondřej Žáček, CEO Mountain Lift, s tím, že AIM chce prorazit i za hranicemi Česka a první dvě vlaštovky se již objevily na americkém kontinentu.
Nový subjekt Another Important Move tak má tři zakladatele. Ondřej Žáček, Martin Jiras a druhý spoluzakladatel WeBetter Martin Krupauer ve firmě drží stejné, třetinové podíly. Samotný AIM pak po svém vzniku získal po deseti procentech v Mountain Lift i ve WeBetter. Právě trojice zakladatelů má z oborů, jež chce nyní posunout na další úroveň, dlouholeté zkušenosti.
Foto: AIM
Zakladatelé AIM: Ondřej Žáček, Martin Jiras a Martin Krupauer
Krupauer programoval první weby ve třinácti letech a prošel několika e-commerce projekty, Žáček už jako teenager pracoval coby designér pro přední automobilky, působil v IBM, Blueberry a vedle Mountain Liftu pracuje i pro Microsoft na pozici senior designéra aplikace Teams. Jiras se zase může pochlubit zkušenostmi z e-commerce a marketingu, na vysoké škole navíc pořádal klubové akce a festivaly pro tisíce lidí.
Zkušenosti se tak podepsaly i na dobrých výsledcích obou společností. WeBetter bez reklamních budgetů klientů letos dosáhne v obratu zhruba na šest milionů korun a Mountain Lift aktuálně cílí na zhruba čtyři miliony korun, přičemž obě firmy mají podobný meziroční růst kolem 40 procent. Již v rámci jedné skupiny pak v příštím roce míří na obrat dvacet milionů korun.
AIM chce konkurovat větším a zavedeným hráčům na trhu, svým klientům plánuje nabídnout digitální know-how, kolektivní řešení, inovace, modernizaci nabízených služeb, marketing, VR či AR. Kromě toho se jako nová skupina chce věnovat vývoji vlastních produktů. Firmy zároveň věří, že po spojení budou v zahraničí působit prestižněji a komplexně.
Navíc stále cítí prostor pro vznik komunikační skupiny nabírající specializované týmy jako CGI, motion design, média, PR a eventy, čímž by vytvořily unikátní kombinaci expertů. A navzdory tomu, že je digitalizace buzzwordem posledních minimálně několika let, pořád na trhu vidí velkou příležitost.
„Minimum firem si dokáže plně představit, co se digitalizací vlastně myslí. Bereme na sebe tak trochu i roli mentora a našim klientům tento pojem objasňujeme. Dle mého názoru je digitalizace menším buzzwordem, než byla loni umělá inteligence. Skoro každý startup si jako marketingový tríček do svých projektů zařadil AI, přestože ve finále to mělo s AI společného tolik jako makra v excelových tabulkách,“ komentuje Jiras.
„AIM chce posouvat hranice digitálního světa v globálním měřítku. Díky tomuto propojení jsme schopni poskytnout specializované služby s velkým citem pro detail a klient nemusí komunikovat s více dodavateli. Výsledná řešení budou designově sjednocená, rychleji vypracovaná, pružnější a za lepší cenu. Stavíme na komplexitě a nejsme další marketingovou skupinou,“ doplňuje Jiras.
Dosavadní ředitel agentury WeBetter si přitom uvědomuje, že podobných firem nebo agentur, které řeší digitální transformaci, je spousta. Jako největší rozdíl oproti konkurenci nicméně vnímá fakt, že AIM není agentura, ale technologicko-komunikační skupina.
Foto: AIM
Zakladatelé AIM: Martin Jiras, Ondřej Žáček a Martin Krupauer
„Většina vznikajících subjektů je pojata jedním směrem, třeba marketingově, mediálně či vývojářsky. My propojujeme kreativitu a technologie s dalšími službami. V Česku se tomu blíží již prodaná Kindred Group. Nikdy nebudeme ‚nafouklou firmou‘, ale stavíme na menších, velice specializovaných týmech. Ty zastřeší silné jméno AIM,“ doplňuje Jiras.
Obě společnosti historicky pracovaly pro české i zahraniční klienty, mezi kterými je například IBM, Microsoft, Blueberry, Mercedes-Benz, Nestlé či Policie České republiky. Co se týče dřívějších projektů, u nich velké změny zatím nenastanou a všechno běží podle zavedených pravidel. Nové projekty stávajících klientů pak budou firmy řešit na individuální bázi.
Navzdory spojení si do budoucna chtějí zachovat autonomii a možnost realizovat také vlastní projekty, největší aktuální změna tak je, že firmy už nefungují jako dva oddělené subjekty, ale sdílí interní komunikaci, řízení projektů i management.
„Byla to pro nás novinka. Nikdo z nás není zastáncem velké administrativy, ale řekl bych, že jsme to zvládli relativně rychle a jednoduše. Primárně jsme řešili nástroje pro společné projektové řízení, sjednocení komunikace, CRM systém nebo například stejné účetnictví pro všechny tři firmy,“ popisuje Jiras s tím, že reakce na spojování jsou pozitivní také v obou týmech.
Milion zdarma pro vybraný projekt
Nově vzniklá skupina se navíc při příležitosti svého založení zavázala k tomu, že vybranému klientovi poskytne služby v hodnotě jednoho milionu korun zdarma. Může jít o čerstvě vznikající startup, neziskovou organizaci nebo i zaběhlou společnost s miliardovými obraty.
„Hlavní myšlenkou za tímto krokem je pomoci firmám poškozeným během letošní pandemie koronaviru, nastartovat ekonomiku a prodeje daných firem v digitálním prostředí a následná snaha vytvořit si z nich dlouhodobé klienty,“ říká Jiras.
Požadavky pro vstup do výběrového řízení se odvíjejí od typu firmy, startupům mladším než dva roky bude stačit pitch deck a media budget minimálně 100 tisíc korun, starší společnosti budou potřebovat rozpočet od 300 tisíc korun a obrat více než pět milionů korun. Další detaily zveřejní agentura začátkem roku příštího roku, registrace pro firmy jsou již otevřené.
Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost Another Important Move. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.