Z potemnělého místa chlouba Brna. Podívejte se, jak architekti Chybík+Krištof promění nádraží Zvonařka
Zvonařka. Ti, kteří v Brně bydlí nebo tam dojíždějí, toto místo nepochybně moc dobře znají. Od roku 1978 je totiž hlavním autobusovým nádražím meziměstské dopravy v Brně a zároveň jedním z nejvýznamnějších brněnských veřejných prostorů, kterým denně projde až 25 tisíc lidí. Že by ale Zvonařka byla místem, kam je radost chodit, to se rozhodně říci nedá. To se teď ale mění.
Legendární brněnské nádraží si totiž zhruba před rokem vzal na paškál ostřílený architektonický ateliér Chybík+Krištof, který stojí například za vinařstvím Lahofer nebo skleníkem u Mendelova náměstí v Brně. Ten se rozhodl, že estetiku tohoto prostoru jednou provždy promění, aby splňoval nároky aktuální architektury a současně vycházel z pilířů, na kterých je Zvonařka založena. A nyní se blíží ke konci.
Modernizace Zvonařky vstoupila do finální fáze a už dnes je možné spatřit obrovskou proměnu, která podle České televize vychází na zhruba 100 milionů korun. Ačkoliv si pořád ponechává svou brutalistní podobu, je mnohem modernější, očištěná a opatřena nátěrem ve světlém odstínu, který opticky zvětšuje její světlou výšku. Hned na první pohled tak prostor působí čistším a uhlazenějším dojmem.
„Při regeneraci Zvonařky bylo nezbytné brát v úvahu celou řadu faktorů. Architektura reaguje na potřebnou funkčnost objektu, jejíž řešení musí být jasně definované a účelné. Veškerý důraz je kladen na potřeby uživatele prostoru. Posledním nejdůležitějším principem je, že architekti zasahují do křehkého ekosystému, ve kterém se propojují společensko-politické faktory, ekonomika, historická dědictví a obavy o životní prostředí,“ dodává spoluautor Ondřej Chybík.
Alfou a omegou je konstrukce, která nyní překrývá prostor nástupišť. Ty se navíc rozšiřují, budou mít lepší průchodnost a nechybí ani členění provozu s centrálním bezbariérovým přístupem. Zrenovovaná nástupiště jsou osazena mobiliářem, který je částečně dílem české firmy zabývající se venkovním nábytkem mmcité, přičemž se tam vyskytují repasované lavičky od studia Chybík+Krištof.