Adidas chystá udržitelnější boty z podhoubí. Z plastového odpadu loni vyrobil 15 milionů párů tenisek
Udržitelnost je v posledních letech mantrou firem napříč odvětvími a výjimkou nezůstává ani oděvní průmysl. Velké světové společnosti nešetří silnými prohlášeními a přísliby, ale co je možná důležitější, jisté úsilí věnují i do vývoje inovací. Dobrým příkladem je Adidas.
Německý sportovní gigant oznámil, že pracuje na novém materiálu, kterým chce při výrobě obuvi nahradit klasickou kůži. Řeč ale není o klasické kožence, ani žádném jiném umělém materiálu. Značka z bavorského městečka Herzogenaurach chce zvířecí kůži nahradit alternativou z hub a použít tzv. mycelium, tedy vlákno podhoubí.
Adidas na vývoji materiálu a výrobním postupu údajně pracuje s partnery a jedním z nich je firma Bolt Threads. Ta totiž vyvíjí vlastní myceliovou „kůži“, zvanou Mylo, a Adidas je vedle známé návrhářky Stelly McCartney či majitelů Gucci jedním z členů konsorcia, které do společnosti zainvestovalo. Informoval o tom deník The New York Times.
Faktem je, že „kožené“ výrobky z mycelia nejsou úplnou novinkou. Různé startupy už boty či kabelky z mycelia vyrábějí delší dobu – v českých médiích se o této veganské náhražce kůže dalo dočíst začátkem roku 2017, za zmínku ale stojí i náš nedávný rozhovor s českým designérem, který hovoří o potenciálu mycelia i v jiných oblastech. Produkty z tohoto materiálu ovšem ani dnes rozhodně nejsou žádnou „masovkou“ a zájem Adidasu by pro materiál mohl být skutečným průlomem.
Mycelium se v přírodě zcela běžně vyskytuje, a co víc, může být poměrně snadno pěstováno téměř v jakémkoliv zemědělském odpadu. Výhodou rostoucího mycelia je dobrá tvárnost. Houby k sobě při růstu dobře přilnou a návrháři tak mohou materiál postupně tvarovat. Mohou tak být vypěstovány „kůže“ či výrobky s různou tloušťkou, tvarem i texturou.