Česko má nový fenomén. Na sociální síti Clubhouse se lidé nevidí, jen si povídají a tráví tím hodiny denně
Pokud ještě na Clubhousu nejste, pravděpodobně jste o něm alespoň slyšeli. Tato nová sociální síť je v Česku objevem posledních dní a zejména v podnikatelských, marketingových i kreativních kruzích exponenciálně nabírá na popularitě. A má pro to hned několik důvodů.
V první řadě má (stále ještě) punc exkluzivity – aplikace od amerických vývojářů je v uzavřené beta verzi, dostupná jen pro iPhone a abyste se do ní dostali, potřebujete pozvánku. Když už se ovšem na platformu dostanete, nezřídka narazíte na nejznámější jména českého internetu, s nimiž se můžete hned snadno spojit.
Zásadní je ale jednoduchost, na které je Clubhouse založený. Oproti jiným sociálním sítím nestojí na tom, co vidíme, ale na živém zvuku. Zprávu, obrázek nebo video tam nikomu nepošlete. Všechny interakce probíhají ve virtuálních místnostech (tzv. „růmkách“, jak se v české komunitě rychle vžilo), kde si lidé povídají, nebo jen poslouchají, o čem diskutují ostatní.
Malé kruhy lidí se tvoří spontánně i v plánovaných akcích. Cokoliv nahrávat je ale samotnou službou zakázané, a když moderátoři místnost uzavřou, nic po ní nezbude. Diskuze přitom bývají kolikrát velmi věcné a podnětné, proto se často objevuje přirovnání „LinkedIn v audiu“. Aplikace vám navíc bude fungovat i na pozadí, tudíž můžete na telefonu poslouchat a zároveň se věnovat dalším věcem. Nebo ho strčit do kapsy a poslouchat na procházce.
O nasměrování české komunity se na Clubhousu snaží i mladá podnikatelka Barbora Balášová. Sama se dostala na síť díky pozvánce ze zahraničí a už v době naprostých zárodků české komunity (hovoříme maximálně o pár týdnech) založila facebookovou skupinu Clubhouse Česko a stejnojmenný profil na Instagramu.
„Clubhouse je zajímavá platforma na navazování nových kontaktů. Líbí se mi na ní, jak je interaktivní, a konexe, co si tam člověk vytvoří, jsou bližší než třeba písemně na LinkedInu. Za ten týden, co tam jsem, už mám pocit, že jsem získala nové kamarády,“ říká pro CzechCrunch Balášová.
Chybí nám klasické tlachání
Potenciálu pro zcela nové konexe si všímá také Jiří Vicherek, zakladatel technologické agentury Fenek PR, který společně s Balášovou patřil k prvním českým uživatelům. Clubhouse přirovnává k neformálnímu networkingu na konferencích, který bývá velmi vyhledávaný, ale v současné době kvůli pandemii logicky prakticky neprobíhá.
„Hovorů a callů máme všichni spoustu, ale řešíme byznys. Chybí nám klasické tlachání v hospodě, a proto Clubhouse nyní tak dobře funguje. Zároveň hraje roli ta malá komunita. Přijdeš do místnosti, vidíš Petra Máru a Jonáše Čumrika, ale nebaví se o jejich byznysu, ale o výletu do Berlína,“ zmiňuje Vicherek.