Český startup Advanto vyplatí část mzdy kdykoliv v měsíci. Chceme nahradit neefektivní půjčky, říkají zakladatelé

Peter BrejčákPeter Brejčák

honza-a-martinStory

Foto: Advanto

Zakladatelé startupu Advanto Jan Kölbl a Martin Fortelný

0Zobrazit komentáře

Třetina Čechů dlouhodobě žije od výplaty k výplatě a není schopna si vytvořit finanční rezervu, což není problém jen nízkopříjmových skupin. V případě náhlých finančních výdajů se tak lidé často zadlužují, mnohdy drahými mikropůjčkami, které mohou vést k dluhové spirále. Problém od loňského roku pomáhá řešit i tuzemský startup Advanto, jenž nabízí možnost vybrat si část mzdy za odpracovanou práci kdykoliv v měsíci.

„Štvalo nás, jak zbytečně se čeští zaměstnanci zadlužují. Viděli jsme příklady i v našem okolí. Začali jsme tak hledat řešení, jak neefektivní půjčky nahradit,“ vysvětluje pro CzechCrunch základní motivaci pro založení Advanta Martin Fortelný, který rovnou přiznává, že se spolu s druhým spoluzakladatelem Janem Kölblem částečně inspirovali v zahraničí, kde podobná řešení již fungují.

„Přizpůsobili jsme model pro český kontext a vyvinuli technologické řešení, které levně řeší problém zaměstnanců, aniž by se museli zadlužovat – prostě si vyberou vlastní výplatu, respektive její část, ve chvíli, kdy ji nejvíce potřebují,“ doplňuje Kölbl. Oba spoluzakladatelé mají přitom ze zahraničí bohaté zkušenosti.

Z Kuala Lumpur zpátky do Česka

Seznámili se na vysoké škole na programu CEMS, který kombinuje studium na univerzitách v Praze, Soulu a Vídni. Ve svých profesních kariérách vystřídali pozice ve velkých firmách jako PwC nebo Kearney či startupovém studiu Creative Dock. Fortelný navíc pracoval i v Kuala Lumpur ve startupu iPrice českého podnikatele Davida Chmelaře, což je největší srovnávač cen v jihovýchodní Asii a obdoba zdejší Heureky s investicemi ve stovkách milionů.

„Podnikatelská kultura v iPrice a konverzace s Davidem mě utvrdily v úvahách rozjet vlastní podnikání. Zavolal jsem tedy Honzovi, popsal nápad na Advanto, Honza během týdne naprogramoval MVP, ukončil jsem poměr v iPrice, vrátil se na konci roku do Česka a vydal se s MVP a powerpointem shánět první klienty,“ vzpomíná Fortelný na dobu přibližně před rokem.

martin

Foto: Advanto

Spoluzakladatel a CEO Advanta Martin Fortelný

Během prvního půlroku podnikatelská dvojice dokázala svůj startup financovat z vlastních zdrojů, v létě je pak částkou 220 tisíc eur (necelých šest milionů korun) podpořil venture kapitálový fond Nation 1 společně s andělským investorem Davidem Bystrzyckým. Aktuálně probíhá další kolo fundraisingu.

Celkově však startupisté hodnotí loňský rok jako náročný. Jejich byznys model je B2B a mnoho firem bylo v roce 2020 paralyzovaných pandemií koronaviru. Přesto se Advantu podařilo meziměsíčně růst o 29 procent a jen během prosince zdvojnásobilo objem financování, a tedy i tržeb.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Zaměstnanci si přes Advanto vybírali přibližně 30 procent svých měsíčních výdělků a v prosinci jsme profinancovali jednotky milionů korun na dřívějších výplatách,“ doplňuje podrobnosti Fortelný. Služby startupu aktuálně využívají klienti napříč odvětvími od polostátních podniků jako Dopravní podnik města Ústí nad Labem přes nejmenovanou eventovou agenturu se 6 tisíci zaměstnanci po logistický startup DoDo.

„Přijde nám jedině fér, aby měli kurýři ke svým odpracovaným penězům přístup okamžitě, kdykoliv potřebují. Mohou tak flexibilně hradit své osobní výdaje, jak přicházejí,“ vysvětluje firemní benefit Viera Slota Gecková z DoDo. Kurýři navíc nemusí využívat žádnou další technologii, mzdu mají přístupnou přímo v DoDo aplikaci, kterou běžně využívají k práci.

Předčasná výplata bez papírování

 „Systém Advanta jsme navrhli tak, aby se po zapojení stal součástí klientova systému a nijak firmu nezatěžoval. Naopak umožňuje jednoduše provést proces vyplácení částí mzdy, který by jinak pro účetní znamenal hromadu času a papírování. Současně ale nejsme nijak napojeni na bankovní účet koncového uživatele, takže nemusí mít strach o své soukromí,“ doplňuje Kölbl z pozice technického ředitele startupu.

Byznys model Advanta stojí na fixních transakčních poplatcích ve výši 50 korun za každý výběr výdělku, tedy mzdy nebo i peněz na fakturu. Jestli tento poplatek hradí zaměstnavatel, nebo platí zaměstnanec, záleží na modelu, pro který se rozhodne daná firma.

honza

Foto: Advanto

Spoluzakladatel a CTO Advanta Jan Kölbl

„Advanto samotné výběry dřívějších výplat financuje, takže služba nenaruší cashflow zaměstnavatele – ten při klasickém termínu výplat Advantu financování splatí. K zaměstnanci se nejedná o úvěr, ale o vlastní mzdu se zálohou na mzdu v maximální výši odhadu odpracovaných výdělků,“ popisuje Fortelný.

Šestadvacetiletý ředitel Advanta zdůrazňuje, že služba Mzdový bankomat na rozdíl od běžných finančních produktů není spotřebitelským úvěrem. „Advanto není úvěrová společnost, ale technologický zprostředkovatel. To znamená, že si uživatel vybírá peníze, které by od zaměstnavatele dostal po konci měsíce. Vybrané peníze nejsou nijak úročeny.“

V praxi systém funguje tak, že si zaměstnanec v mobilní aplikaci zjistí, kolik již odpracoval za daný měsíc hodin, a zjistí tak finanční částku, k níž má přístup. Částku, kterou se rozhodne vybrat, mu následně Advanto pošle na účet a o tolik ve výsledku dostane nižší výplatu.

michal-smida-boxed

Přečtěte si takéČeské Twisto nabírá 440 milionů korun. Odloženými platbami mění vnímání kreditu ve střední EvropěČeské Twisto nabírá 440 milionů korun. Odloženými platbami mění vnímání kreditu ve střední Evropě

Aby startup ještě víc podpořil rozšíření mezi dalšími firmami a lidmi, z produktového hlediska spojil svoje síly s dalším tuzemským startupem Dayswaps, který vyvíjí systém pro plánování směn. Z pohledu zaměstnance to znamená, že si v jednom prostředí může naplánovat směnu (přes Dayswaps), a jakmile směna proběhne, může si za ní stejný den nechat zaplatit (přes Advanto).

„Pro zaměstnavatele to znamená vyšší obsazenost směn, a tudíž produktivitu zaměstnanců. Je to také obrovská konkurenční výhoda na trhu práce, zejména při náboru mladších zaměstnanců. Zároveň je částka k výběru omezena, takže nejvyšší část výdělků vždy přijde na konci měsíce,“ říká k novince Fortelný.

advanto

Foto: Advanto

Aplikace Advanto

Ještě v letošním roce chce Advanto spustit automatizované spoření, díky kterému by si zaměstnanci mohli část výplaty automaticky odkládat, ještě než přijde na účet, což by jim mohlo pomoct zvýšit jejich finanční odolnost. Významným milníkem pro brněnský startup může být také schválení licence poskytovatele platebního styku malého rozsahu u České národní banky, o niž už zakladatelé požádali.

Z byznysového hlediska pak chtějí Fortelné s Kölblem udržet tempo růstu alespoň na pětadvaceti procentech, což by se mělo podařit i díky aktuálně rozjednaným velkým integracím. Dlouhodobým cílem Advanta však je nejenom zvládat nenadálé finanční situace, ale změnit celý ekosystém finančních toků ve společnosti.

„Do určité míry je logické, že největší část měsíčních příjmů odtéká lidem do týdne po výplatě. Musí zaplatit nájem, služby, splátky a mnoho dalších poplatků. Rádi bychom proto změnili i přemýšlení bank a dodavatelů různých služeb při výběru plateb,“ říká Fortelný.

„Týdenní nebo dvoutýdenní cyklus může pomoci ekonomice, peníze budou cirkulovat rychleji, platební morálka se zlepší, lidé budou schopni lépe hospodařit s penězi a naplánovat své výdaje. My ale chceme dát lidem především možnost volby, každému totiž vyhovuje něco jiného,“ doplňuje vizi Advanta.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Firmy se teď musí představovat online. V Česku nabízí digitální nástroje pro prezentaci Presentigo, Virtual Lab či Yord

Peter BrejčákPeter Brejčák

presentigo_11

Foto: Presentigo

Presentigo se zabývá vývojem digitální prezentační platformy

Pandemie koronaviru do velké míry negativně ovlivnila možnosti prezentace výrobců a exportérů v zahraničí. Mnoho aktivit se najednou nemohlo odehrávat tváří v tvář, jak bylo zavedenou praxí, a bylo třeba se přesunout do online světa. Na inovativní české nástroje, které lze v oblasti digitální prezentace využít, se v soutěži Digital Promotion 4.0 podívala agentura CzechInvest.

Cílem bylo zmapovat různé nástroje, které jsou v Česku k digitální prezentaci produktů a služeb k mání. Vítězem se stala společnost Presentigo, následovaná firmami Virtual Lab a Yord. Nástrojů, které mohou při prezentaci na dálku pomoci, je ale u nás mnohem víc.

„Překvapilo nás množství firem, které se přihlásily a zároveň nabídly relevantní a funkční řešení. Ukázalo to, jak rozvinutý trh s inovativními digitálními nástroji máme. Jedná se o důležitý předpoklad, aby se Česko posunulo na přední příčky v žebříčku Global Innovation Index, a to především v hodnoceném kritériu sofistikovanosti trhu. Umění prodat je téma, kterému může digitalizace výrazně pomoci,“ říká generální ředitel agentury CzechInvest Patrik Reichl.

Vítězná společnost Presentigo se zabývá vývojem digitální prezentační platformy, jež zjednodušuje práci prezentujícím v terénu. Své fungování připodobňuje centrálně řízenému marketingovému „skladu“, který automaticky distribuuje obsah na koncové uživatele.

presentigo-adam-mrstik-1024×683

Foto: CzechInvest

Adam Mrštík, zakladatel a ředitel Presentiga

Presentigo dokáže pracovat s tradičním obsahem v PowerPointu či PDF, ale také s videem včetně interaktivního obsahu ve 3D a rozšířené či virtuální realitě. Firma navíc společně se společností Adastra vyvinula platformu Virtuloc, v rámci níž vyvíjí VR Showroomy, teda prodejní a výstavní místa v digitálním světě.

Druhé místo v soutěži Digital Promotion 4.0 obsadila firma Virtual Lab, která přináší virtuální a rozšířenou realitu do všech oborů lidské činnosti, kde to dává smysl. Například i do zdravotnictví, kde chce pomáhat se školením personálu nemocnic.

Českobudějovická společnost kromě tréninku soft i hard skills lidí vyvíjí VR a AR aplikace pro firemní sektor. Prostřednictvím své platformy Let’s Meet VR zprostředkovává setkání odkudkoliv na světě, a to hlavně za účelem představení produktů (přenáší do VR tzv. 3D digitální dvojče stroje), školení obsluhy či servisu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Třetici vítězných projektů pak uzavírá pražské VR a AR studio Yord, které se soustředí především na agenturní vývoj. Mezi své klienty řadí firmy jako Škoda Auto, ČSOB nebo Adidas, ale své zkušenosti investuje také do tvorby vlastních inovativních produktů ve světě imerzní reality.

Firmám nabízí studio Yord virtuální showroom implementovaný do webového rozhraní, což mimo jiné znamená, že se ve virtuálním světe uživatel může procházet i bez VR brýlí nebo jakékoli specifické aplikace.

Porota hodnotila celkem sedmnáct technologických řešení a posuzovala například celkový vizuální dojem nástroje, jeho komplexnost, univerzálnost či uživatelskou přívětivost. V rámci soutěže porotu zaujaly také projekty VR3D, iShowroom, Jakes Technology a Fistro digital, katalog všech zapojených firem je možné najít na webu Digital Promo.

Digitální knihovna českého průmyslu

„Naším cílem není zapomenout na tradiční proexportní nástroje, které jsme využívali doposud, ale rozšířit si škálu možností, abychom byli lépe připraveni na další nouzové situace. Bez ohledu na okolnosti se zároveň snažíme identifikovat pro české firmy nové efektivní způsoby, jak mohou prezentovat své výrobky a služby,“ říká náměstkyně ministra průmyslu a obchodu pro EU a zahraniční obchod Martina Tauberová.

V návaznosti na soutěž bude dále vytvořena platforma v podobě digitální knihovny českého průmyslu, jež by měla umožnit ucelenou prezentaci schopností a nabídky ČR napříč průmyslovými obory, a to s důrazem na synergie mezi českými firmami. Ministerstvo průmyslu a obchodu plánuje zahájit první kroky k jejímu vzniku v co nejkratším časovém horizontu.

presentigo_4-copy-min

Foto: CzechInvest

Soutěž Digital Promotion 4.0 mapovala české nástroje pro digitální prezentaci

„Na vznik této platformy bude MPO teprve vypisovat výběrové řízení. Výsledky soutěže tudíž nevypovídají o tom, kdo bude tvůrcem platformy. Nejdříve proběhne debata s partnery z řad podnikatelské veřejnosti, abychom si ujasnili představy jednotlivých průmyslových oborů a na jejich základě vytvořili určitý model a formulovali přesné zadání,“ doplňuje ředitel Odboru řízení exportní strategie a služeb Rudolf Klepáček.

Soutěž Digital Promotion 4.0 zorganizovalo Ministerstvo průmyslu a obchodu a CzechInvest ve spolupráci s CzechTrade a s podporou Asociace výrobců a dodavatelů zdravotnických prostředků.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost CzechInvest. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.