Scio vykročilo mimo vzdělávání a školy. Miliony korun investuje do české účetní platformy Wflow

Peter BrejčákPeter Brejčák

mvimg_20210121_145435

Foto: Scio

Jon Šotola z vedení společnosti Scio

0Zobrazit komentáře

Společnost Scio, kterou před pětadvaceti lety založil Ondřej Šteffl, se dlouhodobě zaměřuje na oblast vzdělávání. Nejznámější je díky testům obecných studijních předpokladů, které při přijímacím řízení využívají desítky vysokých škol v Česku i na Slovensku. Firma je však v poslední době aktivní také v oblasti investic, zejména do vzdělávacích projektů, teď ale vykročila mimo svůj klasický záběr.

Scio za vyšší jednotky milionů korun získalo desetiprocentní podíl v českém startupu Wflow, který se zaměřuje na digitalizaci účetnictví. Vstup nového investora má firmě pomoci zejména v urychlení expanze na tuzemském trhu a také podpořit vstup do zahraničí, přičemž prvním má být Slovensko.

„Automatizace účetnictví a procesů sice není typická oblast našeho podnikání, ale vidíme v ní velký potenciál. Samotné nás produkt Wflow oslovil už před naším kapitálovým vstupem do firmy. Patříme tak mezi první spokojené klienty. V tuto chvíli jednáme o možnostech, jak společně nabídnout produkt Wflow školám a univerzitám,“ komentuje transakci Jon Šotola z vedení Scia.

wflow

Foto: Wflow

Služba Wflow automatizuje účetnictví beze změny účetního systému

Tuzemská vzdělávací skupina loni rozběhla vlastní „expediční“ školu, která doplnila dalších jedenáct základních a jednu střední ScioŠkolu. V minulosti investovala například do EducationRepublic zaměřující se na moderní vzdělávání pro firmy i do startupu FaceUp Technology, za nímž stojí Jan Sláma a se svým týmem bojují proti šikaně ve školách i ve firmách. „Do budoucna plánujeme další investice,“ doplňuje Šotola.

Služba Wflow se snaží usnadňovat účetní operace tím, že eliminuje administrativu a manuální práci s účetními doklady, automatizuje sběr dokumentů, zrychluje schvalování a zajišťuje automatické zaúčtování. Prý tak dokáže ušetřit 90 procent manuální práce s doklady, což šetří i náklady.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Startup založil Robert Soudný v roce 2018 a první zákazníci začali jeho služby využívat o rok později. V loňském roce se počet klientů navýšil na bezmála pět stovek, platformu ovšem dle vyjádření firmy využívají mimo jiné tři ze šesti největších poradenských a dvě ze čtyř největších účetních společností v Česku.

„Rychlý růst v roce 2020 byl pozitivně ovlivněn koronavirovou pandemií, kdy si velká část firem uvědomila důležitost a všeobecné výhody digitalizace. Očekáváme, že tento trend bude pokračovat i během roku 2021, kdy plánujeme počet klientů zpětinásobit,“ doplňuje Soudný, který je i výkonným ředitelem Wflow.

Další obří injekce pro Rivian. Před startem výroby očekávaného elektrického pick-upu nabírá 2,7 miliardy dolarů

rivian-r1t

Foto: Rivian

Elektrický pick-up Rivian R1T

0Zobrazit komentáře

Automobilka Rivian aktuálně dělá vše pro to, aby mohla letos v létě zahájit výrobu svého vůbec prvního modelu. Tím se stane plně elektrický pick-up R1T, který Rivianu slouží jako návnada nejen na zákazníky, ale také investory. Po masivních finančních injekcích z minulého a předminulého roku si od nich nyní připisuje dalších 2,65 miliardy dolarů, tedy přibližně 57 miliard korun.

Nejnovějšího investičního kola se zúčastnily Fidelity Management and Research Company, fond Climate Pledge od Amazonu a řada dalších. Díky poslední investici by měla být aktuální hodnota automobilky 27,6 miliardy dolarů, tedy zhruba 593 miliard korun, což je na podnik, který nemá na trhu ani jeden vůz, poměrně slušné číslo.

Nedostatek vozů s emblémem Rivianu na přídi by ovšem měl být velmi rychle zažehnán. V létě by se mohla spustit výroba očekávaného modelu R1T, na který později naváže také produkce SUV modelu R1S, jenž bude s elektrickým pick-upem sdílet většinu technologií, včetně platformy a elektrického pohonu.

Mimo tyto dva modely musí Rivian navíc zpracovat objednávku od Amazonu, který si poručil 100 tisíc elektrických dodávek, jejichž podoba byla nedávno zveřejněna. A aby toho nebylo málo, před americkou automobilkou, která dlouhá léta operovala v úplném utajení, stojí také výzva v podobě budování vlastní sítě nabíjecích stanic.

rivian1

Foto: Rivian

Rivian své vozy rád prezentuje jako společníka na nespoutaných toulkách přírodou

„Podpora a důvěra našich investorů nám umožňuje, abychom se i nadále soustředili na tyto projekty a současně škálovali naše podnikání pro další fáze růstu,“ uvedl zakladatel a generální ředitel Rivianu R. J. Scaringe. Mohutný zájem o jeho firmu přišel v momentě, kdy automobilka představila svůj koncept nápaditých elektromobilů, které se prezentují jako skvělí společníci během výletů do hor či k oceánu.

Jen pár měsíců po jejich odhalení Rivian oznámil investici od Amazonu ve výši 700 milionů dolarů. Následně přispěchal s půlmiliardovou částkou Ford, který investici – stejně jako Amazon – opakoval také o rok později, kdy od nich i dalších investorů Rivianu přiteklo 1,3 miliardy dolarů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

S rokem 2020 zlatá žíla ještě zesílila, když Rivian v červenci oznámil další investiční kolo, na jehož konci stálo dalších 2,5 miliardy dolarů. Jedním z míst, kde Rivian aktuálně své jmění utápí, je jeho továrna v Illinois, kde dříve operovalo Mitsubishi. Jak informoval TechCrunch, do modernizace a rozšíření této továrny Rivian dosud investoval přes miliardu, přičemž realizace její rekonstrukce ještě není zcela dokončena.

To ovšem nebrání provozu pilotní linky, ze které již sjíždí prototypy R1T. Mimo nich by na ploše podniku o rozloze bezmála 279 tisíc metrů čtverečních měly být kompletovány také dodávky pro Amazon, přičemž první z nich má společnost Jeffa Bezose obdržet koncem letošního roku.

Jelikož zatím po silnicích nejezdí žádné vozy této značky, může být předčasné o tom hovořit, ovšem v automobilovém světě se o Rivianu už dlouho mluví jako o možném velkém konkurentovi Tesly. Prozatím minimálně mezi pick-upy, kde Tesla chystá rovněž očekávaný Cybertruck. Zda se má mít Elon Musk na pozoru a dlouhé roky vesměs utajeného vývoje v podání Rivianu skutečně rozvíří elektromobilové vody, bychom měli vidět již brzy.