Spontánní hovor v kuchyňce Zoom nenahradí. Kanceláře se stanou více flexibilní, říká Stára ze studia Perspektiv
Martin Stára, spoluzakladatel studia Perspektiv
Jak by měly vypadat kanceláře budoucnosti? To je otázka, která v poslední době padá stále častěji. V době pandemie firmy řeší otázku, zda mají klasická pracoviště stále smysl. Implementace home officů na začátku března akcelerovala a ti, kteří do této chvíle možnost pracovat z domova neměli, se radovali. Přibyl čas, který jindy trávíme ranní přípravou a transportem do práce.
Když home office funguje v době sociálního distancování, proč by ho firmy nemohly zavést napořád? Může se zdát, že díky práci z domova máme mnohem více volného času na naše záliby. Opak je ale pravdou. O tom píše ve svém komentáři pro CzechCrunch Martin Stára, spoluzakladatel architektonického studia Perspektiv, které bylo loni vidět díky coworkingu Base, novému sídlu GoPay či oceňovaným kancelářím EOH.
***
V minulosti vznikaly nejrůznější studie, které demonstrovaly, jak home office snižuje fluktuaci zaměstnanců, zvyšuje spokojenost a produktivitu. Praktická stránka práce z domova v době pandemie přinesla ale jiné výsledky.
Dle univerzitní studie (v PDF zde) otištěné v deníku New Technology, Work and Employment, v níž vědci zkoumali 259 organizací, 869 týmů a 10 011 zaměstnanců, se potvrdilo, že i v případě méně než jednoho dne stráveného na home office se negativně ovlivňuje zaměstnancova výkonnost.
Náhodné rozhovory v kuchyňce
Zaměstnanci samotní si práci doma mohou pochvalovat a tvrdit, že jsou produktivnější. Jejich produktivita je ale často zaměňovaná za delší dobu strávenou prací. Nerozlišují totiž pracovní dobu, díky tomu se kupí více stresu, protože práci nestíhají či si nedokáží stanovovat priority.
Zbytečně se organizují konferenční hovory, které by jindy nahradily dvě minuty rychlého shrnutí u přípravy kávy v kuchyňce. Vědomi si toho jsou giganti jako IBM nebo Yahoo, kteří jako první umožnili tisícům zaměstnanců práci z domova. Před třemi lety ji vzhledem k neuspokojivým výsledkům zase kompletně zrušili.
Důvodem je to, že velká část znalostí a informací, na nichž jsou lidé závislí, se kultivuje díky spontánním a neformálním rozhovorům s kolegy v komunitních prostorách. Jedná se o faktory, které je téměř nemožné replikovat v digitálním prostředí na Zoom callech. Sám Steve Jobs hovořil o tom, že „kreativita vychází ze spontánních setkání a náhodných rozhovorů“.
Jak se těmto potřebám přizpůsobí design kanceláří? V minulosti, kdy práce na dálku nebyla tak obvyklá, bylo trendem zprostředkovat „domácí atmosféru“ na pracovišti. Chill zóny, pohodlné gauče, herní konzole. Nyní každý moc dobře ví, jaké je střídat místa a pozice ve svém bytě a že sezení na gauči dlouhodobě nevyhovuje našemu tělu.