Uživatelé utíkají za větším soukromím k Signalu a Telegramu. Více dat o nich přitom WhatsApp sbírá dlouho

Jiří SvobodaJiří Svoboda

whatsapp

Foto: Rachit Tank/Unsplash

Mnoho uživatelů v posledních dnech odešlo z aplikace WhatsApp ke konkurenci

0Zobrazit komentáře

Osobní data a ochrana soukromí na jedné straně a Facebook či další aplikace, jež mu patří, na druhé. Tato kombinace téměř vždy znamená třaskavou směs. Namíchána byla i tento týden poté, co populární komunikační aplikace WhatsApp zveřejnila nové podmínky, jež začnou platit začátkem února. Původní zprávy říkaly, že její uživatelé v podstatě nebudou mít jinou možnost, než nově sdílet citlivá osobní data se samotným Facebookem, který je mateřskou firmou WhatsAppu. A lidé začali utíkat ke konkurenci.

Pro začátek je však třeba říct, že předchozí tvrzení, které bylo hojně sdíleno napříč sociálními sítěmi i médii, není zcela pravdivé. Po silné vlně odporu ze strany uživatelů WhatsApp situaci ozřejmoval s tím, že aktualizace podmínek nemá nic společného se soukromými konverzacemi nebo daty osobních profilů. Soustředí se prý hlavně na firmy, které WhatsApp používají pro zákaznickou podporu.

V rámci nových podmínek, jež uživatelům dorazily k odsouhlasení v jejich aplikacích, jde především o to, že obchodníci, kteří komunikují se svými zákazníky na WhatsAppu, si nově mohou nechat ukládat své konverzace na serverech Facebooku. Díky tomu pak mohou tato data využívat pro své reklamní kampaně na největší sociální síti světa. Pro lepší zacílení reklamy budou moci být mezi WhatsAppem a Facebookem sdílena také některá data o platbách a transakcích.

Nové podmínky, naposledy aktualizované 4. ledna, oproti předchozí verzi také doslova říkají, že obchodníci na WhatsAppu mohou dát třetím stranám (včetně Facebooku samotného) přístup ke svým komunikacím, aby mohli své zprávy se zákazníky spravovat. Tato třetí strana pak může jednotlivé komunikace posílat, ukládat nebo číst.

mark-zuckerberg-facebook4

Foto: Facebook

Facebooku Marka Zuckerberga patří i WhatsApp, Instagram a Messenger

WhatsApp tyto změny avizoval už loni v říjnu. Nepřesné zprávy o změně v přístupu k osobním datům se ale v posledních dnech již dávno rozšířily, a to i přesto, že WhatsApp se je usilovně snažil korigovat a ujišťovat uživatele, že se pro ně nic nemění. S ohledem na špatnou pověst Facebooku v oblasti ochrany soukromí uživatelů se mu to však příliš nedařilo.

Na celé situaci tak vydělaly konkurenční služby, které mají ochranu soukromí ve svém DNA a od svých uživatelů vyžadují minimum osobních dat. Jde především o aplikace Telegram a Signal. Duo alternativních komunikačních aplikací v posledních dnech shodně zaznamenalo enormní nárůst v počtu uživatelů.

V případě Signalu se o to jistým dílem zasloužil už minulý týden Elon Musk, který v reakci na diskutované novinky ve WhatsAppu tweetnul jednoduše: „Používejte Signal.“ A mnoho z jeho více než 40 milionů followerů ho podle všeho následovalo.

Signal je aplikace, která je mezi komunikátory považována za vůbec nejbezpečnější, s největším důrazem na soukromí a pochopitelně s plným end-to-end šifrováním. Je vyvíjena neziskovou organizací, její kód je open-source a podporují ji mnohé osobnosti i odborníci. Za jejím založením stál i Brian Acton, spoluzakladatel WhatsAppu, který ho opustil po akvizici Facebookem, i právě kvůli sporům o ochraně dat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

S ohledem na dění kolem WhatsAppu každopádně Signal v minulém týdnu (od středy do neděle) podle analytické firmy Sensor Tower zaznamenal 7,5 milionu stažení z App Storu a Google Play. Jak píše CNBC, je to 43násobek čísel z předchozího týdne a největší číslo v historii aplikace, i kdybychom je počítali za celý měsíc. V českém App Storu je ostatně Signal aktuálně vůbec nejstahovanější aplikací.

Zakladatel Telegramu Pavel Durov zase oznámil, že počátkem roku aplikace pod jeho vedením měla už půl miliardy měsíčně aktivních uživatelů. Jen od neděle přitom získala 25 milionů nových. Je ovšem otázka, kolik z nich u aplikace skutečně zůstane. Samotný WhatsApp má na své platformě přes dvě miliardy uživatelů.

WhatsApp sbírá mnoho dat dlouhodobě

Co je tedy vlastně za problém, jestliže změny podmínek WhatsAppu nejsou aktuálně pro běžné uživatele tak dramatické? Obavy milionů lidí, kteří zvažují přesun na Telegram nebo Signal, mohou být i tak docela oprávněné. Byť by byly a jsou na místě už celé roky.

Jak upozornil deník The Financial Times, přestože obsah zpráv nemůže číst ani WhatsApp, ani Facebook, už od roku 2016 došlo v zásadách ochrany osobních údajů ke změnám, které umožňují WhatsAppu s mateřskou společností sdílet některá další data uživatelů. V Evropské unii však uživatelům zásadně pomáhají nová pravidla GDPR, díky kterým mohou mít svá data a to, jak s nimi WhatsApp, potažmo Facebook nakládá, více pod kontrolou.

WhatsApp, Telegram i Signal shodně používají základní technologii zvanou koncové šifrování (end-to-end encryption), která zaručuje, že obsah zpráv není viditelný nikomu jinému než účastníkům konverzace, ani provozovateli dané služby. Klíč k rozšifrování zprávy má vždy jen odesílatel a příjemce. WhatsApp ostatně využívá technologii samotného Signalu, která patří k těm nejlepším na trhu a je dostupná komukoliv.

Pavel Durov, zakladalel aplikace Telegram

Nicméně hlavní bezpečnostní kritika WhatsAppu se točí okolo dvou záležitostí. Jedním je, že sbírá a nešifruje metadata. To jsou informace o tom, s kým, kdy a kde se vaše konverzace odehrávají, a rovněž vaše kontakty a informace o vašem zařízení. WhatsApp tedy nevidí do obsahu vašich konverzací, ale přesto sbírá o vašem chování mnoho dalších dat.

Potenciálně ještě větším problémem mohou být nešifrované zálohy. Zatímco zprávy poslané na WhatsAppu jsou koncově zašifrované, tak pokud si je necháváte zálohovat a ukládat na cloud u Applu nebo Googlu (podle toho, zda používáte iPhone nebo Android), end-to-end šifrování ztrácí. Teoreticky se tak k nim může dostat třetí strana, pokud získá přístup do příslušných úložišť.

roger-soukal

Přečtěte si takéVelká fintechová investice nese ovoce. Český Roger letos i díky KB profinancuje faktury za více než 6 miliardVelká fintechová investice nese ovoce. Český Roger letos i díky KB profinancuje faktury za více než 6 miliard

Byť tedy WhatsApp obecně o svých uživatelích sbírá mnohem více dat než třeba zmíněné aplikace Telegram a Signal, tak je třeba podotknout, že v porovnání s jinými sociálními sítěmi a komunikačními nástroji, jako je samotný Facebook, jeho Messenger a Instagram, nebo Snapchat či Tiktok, toho stále nesbírá zdaleka tolik. A nové podmínky na tom nic nemění.

V případě Telegramu a end-to-end šifrování je pak třeba dodat, že takové šifrování sice nabízí, ale nemá ho ve svém výchozím režimu aktivované. Pokud tedy chcete ponechat své konverzace v naprostém soukromí, je třeba si tuto funkci u jednotlivých konverzací zapnout. Zálohy pak Telegram ukládá do vlastního cloudu.

signal-app

Foto: Signal

Komunikační aplikace Signal

Nejdál jde z této trojice aplikací v ochraně soukromí jednoznačně Signal. Koncově šifruje nejen všechny typy komunikace včetně skupinových videohovorů, ale také metadata. Zálohy na cloudu pak Signal z důvodu maximální ochrany dat vůbec neumožňuje a vše ukládá lokálně na daném zařízením.

V případě přenosu dat na nový telefon je tak třeba mít k dispozici i ten starý a staré konverzace převést manuálně. Aplikace navíc obsahuje další úrovně ochrany, a tak ani na serverech Signalu nelze zjistit, kdo si píše s kým a co.

Klíčové jsou také rozdíly ve sbírání a ukládání dat o uživatelích, které aplikace využívají. Zjistit, jaká data jednotlivé aplikace sbírají, je možné mimo jiné díky Applu, který nově vývojáře nutí k tomu, aby v App Storu transparentně zveřejňovali, co všechno jejich aplikace sledují a jaké údaje pro jaké účely s uživateli spojují:

WhatsApp

  • Reklama nebo marketing vývojáře: ID zařízení, reklamní data
  • Analytika: Historie nákupů, přibližná poloha, telefonní číslo, jiný uživatelský obsah, ID uživatele a zařízení, interakce s produktem, reklamní data, údaje o selhání, výkonu a další diagnostické údaje
  • Personalizace produktu: Jiný uživatelský obsah
  • Funkčnost aplikace: Historie nákupů, platební údaje, přibližná poloha, e-mailová adresa, telefonní číslo, kontakty, zákaznická podpora, jiný uživatelský obsah, ID uživatele a zařízení, interakce s produktem, reklamní data, údaje o selhání, výkonu a další diagnostické údaje
  • Jiné účely: Telefonní číslo, ID uživatele a zařízení, interakce s produktem

Telegram

  • Funkčnost aplikace: Jméno, telefonní číslo, kontakty, ID uživatele

Signal

  • nic (jediný datový bod, který Signal ukládá, je telefonní číslo, ale nijak ho nespojuje s konkrétní osobou)

Není Signal jako Signal

V souvislosti s rekordními čísly stažení u aplikace Signal a výzvě Elona Muska pak došlo i ke komické příhodě na burze. V pondělí totiž vystřelily o téměř 500 procent akcie firmy Signal Advance Inc., která ovšem nemá s komunikační aplikací nic společného.

Zmatení investoři v domnění, že vydělají na růstu obliby chatovací aplikace, tak vyhnaly k hodnotě tří miliard dolarů malého výrobce elektronických komponentů, který vykázal v roce 2015 a 2016 nulové obraty. Stejná věc se už stala před časem, když si investoři hromadně spletli ticker populární videohovorové platformy Zoom a místo ní vyhnali do oblak akcie stejnojmenné technologické firmy.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Velká fintechová investice nese ovoce. Český Roger letos i díky KB profinancuje faktury za více než 6 miliard

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

roger-soukalInsider

Foto: Roger

Adam Šoukal, spoluzakladatel a CEO startupu Roger

0Zobrazit komentáře

Adam Šoukal chodil roky po konferencích a vyvracel mýty o tom, jak v Česku funguje spolupráce mezi velkými, konzervativními bankami a mladým, dravým světem startupů. Měl pravdu, že nic takového tu dlouho neexistovalo. Nakonec se ale právě jeho fintech Roger stal jedním těch, kdo mezi prvními prolomil ledy, a společně s Komerční bankou ukázal, že to i v Česku půjde. Investice v řádech stovek milionů korun hovořila jasnou řečí.

„Snažil jsem se všechny trochu provokovat, jak jsem to pořád opakoval, až se nakonec ledy pohnuly,“ směje se v rozhovoru pro CzechCrunch čtyřiatřicetiletý brněnský rodák, který před založením vlastního byznysu nabíral zkušenosti ve světovém finančním centru v Londýně a teď už osmým rokem vede platební instituci Roger.

V londýnské bance Banco Santander poznal, jakým problémem mohou být pro malé podniky dlouhé splatnosti na fakturách. Začal proto budovat finančně-technologický startup založený na tzv. faktoringu, tedy odkupu krátkodobých pohledávek, které následně v online aukcích draží mezi více než tisícovkou investorů. Firmám tím pomáhá za poplatek ve výši pár jednotek procent rychleji proplácet faktury, aby na ně nemusely čekat třeba několik měsíců.

Na začátku si mohl nechat o spolupráci s velkou bankou, která startupu zásadně rozšíří obzory, jen zdát. V Česku ostatně dlouho ani žádná větší kooperace mezi bankami a startupy skutečně nefungovala. Hodně se o tom mluvilo, ale u slov zpravidla zůstávalo. „Myslím, že teď už bych musel svou oblíbenou hlášku poupravit,“ usmívá se Šoukal, který si nyní může na web vedle loga své firmy hrdě „vylepit“ i to Komerční banky.

Blahodárný účinek loga velké banky

Není to jen gesto. V konzervativním bankovním světě má záštita takové společnosti, navíc z globálně uznávané skupiny Société Générale, skutečnou váhu a brněnskému startupu Roger okamžitě rozevřela dveře. „Dříve jsme dostávali padesát poptávek měsíčně, teď je to i díky Komerční bance padesát poptávek denně,“ pochvaluje si Šoukal.

Ani spolupráce Komerční banky a Rogeru se však nezrodila přes noc. Stojí za tím několik let tvrdé práce. Šoukal si se svým týmem musel důvěru banky, aby se do startupových vod opravdu naplno pustila, odpracovat. Odměnou mu nakonec byla jedna z největších fintechových investic v Česku, v níž jsou zapojení výhradně tuzemští hráči.

Roger-Adam-Soukal2

Foto: Roger

Adam Šoukal, spoluzakladatel a CEO startupu Roger

První námluvy začaly už v září 2017, kdy Adamu Šoukalovi zavolal šéf faktoringu Komerční banky. Třetí největší tuzemskou banku v počtu klientů zaujalo, že Roger umí obsloužit klienty, které sama Komerčka nezvládne, a tak se začalo pracovat na pilotu. „Dělali jsme ho rok a spustili ho až na konci roku 2018,“ popisuje Šoukal spolupráci s velkým korporátem. Delší lhůty ho však s ohledem na předchozí kariérní zkušenosti nemohly vyvést z míry.

Překvapení, zato milé, přišlo až ve chvíli, kdy byl pilot spuštěn. „Jejich bankovní poradci zavolali padesáti firmám a my z toho podepsali přes patnáct smluv. Konverzní poměr byl kolem 30 procent, to bylo něco, co jsme nikdy nikde neviděli,“ vzpomíná Šoukal. Přestože se pilotní projekt s Komerční bankou nadmíru povedlo, vyhráno ještě nebylo.

Cesty obou firem se nakonec po půl roce rozešly. Komerční banka chtěla na služby Rogeru exkluzivitu, ale zároveň ho nechtěla pustit na všechny své klienty. To pro Adama Šoukala nedávalo z dlouhodobého hlediska smysl, a tak se rozhodl jít dál opět vlastní cestou. V roce 2019 i tak přes Rogera a jeho faktoring protekly faktury za 2 miliardy korun a úspěšně rozjel financování dodavatelského řetězce, kde získal i svého hvězdného klienta, Alzu.

„Konverzní poměr byl kolem 30 procent, to bylo něco, co jsme nikdy nikde neviděli.“

V rámci proplácení faktur dodavatelům největšího tuzemského e-shopu dnes otočí přes miliardu ročně, přičemž za loňský rok profinancoval faktury celkem za 2,9 miliardy. Ale to už poněkud předbíháme. Komerční banka se totiž po čase ozvala znovu, tentokrát již s jasnou nabídkou – obnoví se spolupráce a banka si rovnou ve startupu koupí podíl.

„Pochopili jsme, že nás žádná banka nepustí do svého klientského portfolia, aniž by měla ekvitu,“ říká Šoukal k tomu, proč nakonec na nabídku Komerční banky kývl. Na rozdíl od mnoha jiných fintechů přitom nebyl ničím tlačen. „Byli jsme firma, která sice nerostla tak rychle jako jiné, ale zase jsme si na sebe vždy vydělali. Další peníze jsme nutně nepotřebovali,“ popisuje.

Banka jako nejlepší volba

Nabídku od Komerční banky proto v Rogeru pečlivě zvážili. Když si však udělali kolečko se všemi potenciální zájemci a vyslechli si rady od největších světových hráčů na poli faktoringu, rozhodnutí bylo jasné: banka je nejlepší volba. „Věděli jsme, že můžeme navázat na úspěšný pilot a že to bude fungovat. Zároveň jsme zjistili, že pro strategického partnera, jako je banka, máme větší hodnotu než pro venture kapitálového investora,“ říká Šoukal.

Peníze od VC fondu si vzal Roger jednou v začátcích, když potřeboval investovat, aby utekl vznikající konkurenci, ale smysl v tom jít si pro rizikové peníze znovu už Šoukal neviděl. Naopak u Komerční banky věděl, že má v portfoliu desítky tisíc klientů, které mohou být potenciálně klienty i pro Roger. A také věděl, že je v zájmu banky, aby je uměla obsloužit.

roger-team

Foto: Roger

Tým startupu Roger

„Jde o firmy, které náš produkt potřebují. Dostávají peníze od velkých odběratelů, ale nejsou tradičními bankovními produkty úvěrovatelné. A my pro ně máme ideální řešení. Spojení Komerční banky a Rogeru je tak pro obě strany výhodné řešení – my jejím klientům nabídneme skvělou službu za dobré peníze a všichni vydělají,“ vypočítává výhody spojenectví banky a startupu Šoukal.

Jeho slova potvrzují i v KB. „Roger má jedinečné řešení, které přímo naplňuje aktuální potřeby našich klientů. Za svou existenci již dokázal, že ví, jak na to – tedy má funkční byznys model a skvělou klientskou value propozici, která ve fázi škálování může z partnerství s bankou neobyčejně profitovat v Česku i v zahraničí,“ říká Patrik Nový, šéf KB Smart Solutions, která má v bance startupy na starost.

Právě banky přitom kolem startupů dlouho jen našlapovaly. Objevovaly se menší vlaštovky různých spoluprací, ale šlo spíše jen o oťukávání a o investicích nemohla být řeč. Nakonec do toho loni takzvaně řízla právě Komerční banka. Prostřednictvím své dceřiné společnosti Smart Solutions rozjela startupové investice ve velkém a vedle Rogeru investovala desítky milionů korun také do Lemonera a Upvestu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Komerční banka má velikou chuť a snahu rozvíjet se a neustále se posouvat kupředu, systematicky inovovat a uvědomila si, že spolupráce s dynamicky se rozvíjejícími fintechy a startupy je způsob, jak toho dosáhnout. Faktem je také, že všechna chytrá řešení pro klienty neobjevíme jen my sami uvnitř banky,“ popisuje strategii KB Patrik Nový. Díky spolupráci se startupy prý chtějí nejen uspokojovat své stávající klienty, ale také získávat nové.

Ve smlouvách má Komerční banka uvedeno, že může v Rogerovi v následujících letech získat většinu. Aktuálně ve firmě drží podíl ve výši 24,9 %, přičemž téměř 40 % dál zůstává Adamu Šoukalovi. A silná zůstává i jeho pozice. Nadále bude působit v roli CEO a s bankou je aktuálně propojen zejména přes obchodní oddělení, aby mohl na své služby napojovat další klienty.

„Můžeme dál spolupracovat s kýmkoliv na trhu, klidně s ostatními bankami. Naopak to, že jsme teď součástí KB a Société Générale, nám dodává ještě větší kredibilitu, hlavně u těch největších domácích i zahraničních firem,“ říká.

kb-smartsolutions

Foto: KB

Tým KB Smart Solutions se soustředí na spolupráci se startupy

Pro letošní rok má Roger ve svém optimistickém plánu zaneseno, že profinancuje faktury za 6,6 miliardy korun. V loňském roce činily tržby Rogeru očištěné o profinancované faktury zhruba 36 milionů korun a za rok 2020 vykáže slovy svého šéfa „kladnou černou nulu“, přičemž podobné plány má i pro letošní rok. Pomoci v růstu by navíc mělo také další rozvíjení spolupráce s Komerční bankou.

Technologie, které během let v Rogeru postavili, se totiž dají využít i v dalších oblastech. Například e-commerce, která ještě na začátku loňského roku dělala v celkovém objemu faktur zhruba 20 procent, je teď i díky pandemii koronaviru na více než 70 procentech. Rogeru skvěle funguje zmíněné financování dodavatelského řetězce, které z Alzy či Datartu rozšiřuje i do dalších firem, a chce ho dostat také do dalších oborů.

„Můžeme začít financovat logistiku nebo stavebnictví, ale sami bychom šli strašně pomalu. Neznáme totiž všechny finanční ředitele stavebních firem. Komerční banka je však zná všechny,“ dodává Šoukal. Jeho řešení je prakticky nekonečně škálovatelné – stačí přikoupit více výpočetního výkonu v cloudu a mohou se profinancovávat další faktury. Potenciální brzdou je pouze lidský kontakt, který hraje v bankovnictví zásadní roli.

cupr-rohlik

Přečtěte si takéTomáš Čupr opět vydá dluhopisy. Pro Rohlik.cz chce získat 1,7 miliardy korun a další miliardy jsou na cestěTomáš Čupr opět vydá dluhopisy. Pro Rohlik.cz chce získat 1,7 miliardy korun a další miliardy jsou na cestě

„Máme vše postavené tak, že jsme schopní zpracovávat ještě násobně více faktur, přičemž jediný problém může nastat u onboardingu. Firmy potřebují naši platformu vysvětlit. Lidský kontakt z bankovnictví nikdy nevyženete – jde o peníze, je to citlivá záležitost a lidé se chtějí ujistit, že vše pochopili správně, byť je vše online a nemusí nikam chodit,“ dodává Šoukal.

V tomto roce Roger naváže na poslední kvartál roku minulého a bude dál oslovovat klienty Komerční banky, kterým by služba Roger Platba pomohla. Zároveň společně spustí další produkt zaměřený naopak na velké společnosti a firmy. Zástupci Komerční banky potvrzují, že probíhají také diskuze ohledně společného strategického rozvoje dalších produktů a služeb. Zmíněné startupy Roger, Lemonero a Upvest by navíc neměly zůstat jedinými subjekty, s nimiž začne tuzemská banka více kooperovat.

„Jsme přesvědčeni o tom, že v Česku existuje dostatek kvalitních projektů, s kterými si do budoucna umíme představit spolupráci, ať už se jedná o jakoukoliv formu této spolupráce. Nyní se zaměříme především na to, aby naše aktuální partnerství byla komerčně úspěšná. To ale neznamená, že nemáme v hledáčku další oblasti a akvizice, na které bychom se chtěli v dalších obdobích zaměřit,“ prozrazuje šéf KB Smart Solutions Patrik Nový. S kolegy by prý rád provedl jednu investici do retailového fintechu a dívá se také za hranice České republiky.