Alza hlásí nejrychlejší růst za posledních deset let. V roce 2020 překonala v obratu 37 miliard korun
Největší internetový obchod v Česku hlásí rekordní tržby. Alza oznámila, že v roce 2020 zaznamenala svůj nejrychlejší růst za posledních deset let a v obratu dosáhla na 37,3 miliardy korun bez DPH. Postaralo se o to mimo jiné 15,8 milionu zpracovaných objednávek a také pandemie koronaviru, která zásadním způsobem zvedla zájem o nákupy na internetu.
Zatímco v roce 2019 dosáhl čistý obrat Alzy na 29,6 miliardy korun, loňský rok největší tuzemský e-shop zakončil podle předběžných výsledků v obratu na částce o téměř 8 miliard korun vyšší. Meziročně tak Alza vyrostla o 26 procent, přičemž se jí dařilo nejen v Česku, ale také za hranicemi, kam v posledních letech expanduje.
„O tom, že nám zákazníci v náročných časech věřili, svědčí růst ve všech zemích, kde působíme. V Česku jsme rostli o 23 %, na Slovensku to bylo 36 % a v Maďarsku 27 %. Obrovský úspěch jsme zaznamenali v Rakousku a Německu, kde jsme vyrostli o 250, respektive 236 %,“ říká Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alza.cz.
Počet unikátních zákazníků se v případě Alzy rozrostl na téměř pět milionů a celý internetový obchod tak dokázal růst stejným tempem jako celá česká e-commerce (předloni ji dokonce předběhl). Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) vyrostly tuzemské e-shopy v roce 2020 o čtvrtinu, když podle odhadu dosáhly jejich obraty celkově na téměř na 200 miliard korun.
Svůj zisk Alza tradičně v rámci předběžných výsledků neprozrazuje, protože prý stále počítá, ale v roce 2019 podle zveřejněné účetní závěrky vůbec poprvé přesáhla miliardovou hranici a také letos by ji měla překročit. Předloni její zisk po zdanění činil 1,055 miliardy korun, což představovalo meziroční růst o 9 procent, a podle Tomáše Havryluka rostla firma i loni v zisku podobným tempem. Přesná čísla teprve prozradí.
Místopředseda představenstva Alzy Tomáš Havryluk, který je jedním ze tří faktických šéfů celé firmy, v loňském velkém rozhovoru pro CzechCrunch popisoval, že díky tomu, jak Alza funguje, umí i z krize, jako je ta koronavirová, vyjít jako vítěz. Výsledky za rok 2020 to potvrzují, byť sám by si dokázal představit ještě významnější růst.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Minimálně v představenstvu jsme všichni přesvědčeni, že Alza může růst i o sto procent ročně, a je jen naše nedokonalost, že tomu tak není,“ říkal loni v srpnu Havryluk, jehož společně se spoluzakladatelem Alzy Alešem Zavoralem v nejužším vedení firmy v loňském roce doplnil v roli místopředsedy dosavadní obchodní ředitel Petr Bena.
Patnáct miliardových kategorií
Za růst na obrat přesahující 37 miliard korun může v případě Alzy nejen rychlá reakce na pandemii koronaviru a přesun zákazníků do světa online nákupů, ale také celá řada novinek, které tuzemský e-shop s hlavním sídlem v pražských Holešovicích v průběhu loňského roku nasazoval. Jednou z klíčových oblastí se při velkém nárůstu prodejů pochopitelně stala logistika.
„Rychlost a současně bezpečnost doručení se stala jednou z hlavních potřeb zákazníků. Proto jsme rozšířili služby AlzaExpresu na 11 měst v Česku, západní Slovensko a Budapešť a spolupráci s Liftagem do 20 měst. S ním jsme vloni rozvezli přes 100 tisíc objednávek,“ uvedl Tomáš Havryluk.
„Rekordním dnem pro nás byl 14. prosinec s tržbami 292,5 milionu korun.“
Klíčové bylo také rozšiřování samoobslužných výdejních AlzaBoxů, které obecně napříč e-commerce nabývají na popularitě. Ostatně čtvrtina objednávek měla během sezony dle vyjádření Alzy mířit právě do těchto výdejních míst. Počet AlzaBoxů se loni ztrojnásobil na 800 a dál se počítá s jejich stavěním napříč celou Českou republikou.
V roce 2020 zároveň začala Alza poprvé nabízet alkohol, trvanlivé potraviny a ve spolupráci se Zootem i módu, přičemž se soustředila také na rozvoj vlastních privátních značek, mezi něž patří sportovní vybavení Campgo a Stormred či produkty AlzaPower a ekologická drogerie AlzaEco. Zároveň hned v 15 specializovaných segmentech překonala miliardový obrat.
„Mezi nové miliardové speciálky se zařadily beauty a drogerie, hobby a zahrada, hračky, nositelná elektronika, služby, sport a tiskárny a spotřební materiál. Alza se tak stala opravdovým širokosortimentním prodejcem zboží a služeb,“ uvedl Jan Sadílek, ředitel marketingu Alzy. O 220 % pak firmě rostl také obrat dropshimentového programu, v rámci něhož začal prodávat právě třeba zmíněný Zoot či Alkohol.cz.
Za Alza Dropshiment konkrétní čísla firma nezveřejňuje, ale mezi jednotlivými kategoriemi přinesly nejvíce peněz mobilní telefony, jejichž obrat přesáhl 4 miliardy korun. Těsně pod touto hranicí skončily notebooky, domácí elektro a příslušenství pro IT a mobilní telefony. „Rekordním dnem pro nás byl 14. prosinec s tržbami 292,5 milionu korun a 119 715 objednávkami. To představuje v průměru 1,39 objednávky za sekundu,“ doplnil Sadílek.