Dáme jídlo šlape do rozvozu potravin. Pro online večerku staví vlastní sklady a nákup doveze do 30 minut

Peter BrejčákPeter Brejčák

mikolaj-komorowski_10-dame-jidlo-min

Foto: Dáme jídlo

Mikolaj Komorowski, ředitel nové služby Dáme market spadající pod Dáme jídlo

0Zobrazit komentáře

Loni v září Dáme jídlo ve spolupráci s Tesco Expres rozšířilo nabídku rozvozu jídel z restaurací o možnost objednat si také potraviny a související zboží. Teď své aktivity v tomto segmentu rozšiřuje a potraviny začne doručovat přímo z vlastních skladů, které pro účely nové služby Dáme market začalo budovat. Zpočátku bude doručovat jen v několika městských částech Prahy, aby dokázalo garantovat dodání zboží do 30 minut.

„Zkušenosti ze zahraničí jasně ukazují, že budoucnost online nakupování leží ve velmi rychlém doručování objednávek. Dáme jídlo má ty nejlepší předpoklady být v segmentu quick commerce v Česku lídrem a spuštění služby Dáme market představuje další krok na naší cestě k naplnění této ambice,“ věří výkonný ředitel Dáme jídlo Filip Fingl.

První sklad firma otevřela na Bohdalci v Praze 10, kde si zákazníci mohou v rámci nabídky vybrat ze zhruba 700 položek potravin a dalšího zboží. Minimální hodnota objednávky činí 99 korun, takže se služba hodí i na malé nákupy a podobá se výdejním boxům Rohlíku, kde si ovšem člověk musí vyzvednout zboží sám a není mu doručováno domů.

S rostoucím počtem skladů se bude dostupnost objednávek postupně rozšiřovat i do dalších městských částí Prahy a mimo ni. Plánem Dáme market je postavit po městě více menších skladů na strategických místech, aby bylo zajištěno skutečně co nejrychlejší doručení do půl hodiny. Do konce roku plánuje Dáme jídlo otevřít šest vlastních skladů a zvětšovat dostupný sortiment, který by měl být podobný jako třeba v tradičních večerkách a sloužit zejména k menším a rychlým nákupům.

dame-market-09-dame-jidlo-min

Foto: Dáme jídlo

Sklad služby Dáme market

„Naším cílem je dosáhnout až pěti tisíc položek a zahrnout tak všechny oblíbené značky potravinářského i nepotravinářského sortimentu,“ doplňuje ředitel služby Dáme market Mikolaj Komorowski, který na novou pozici nastupuje se zkušenostmi z polského Makro Cash & Carry, kde zastával pozici vedoucího e-commerce, či Aholdu, kde byl regionálním ředitelem pro Prahu.

Samotný rozvoz bude u Dáme market do konce března bezplatný a služba bude dostupná denně mezi 10. a 22. hodinou. Na základě vyhodnocení pilotního provozu se však tyto parametry mohou ještě měnit. Na tuzemském trhu tzv. quick commerce každopádně začíná být poměrně rušno.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kromě Dáme jídlo do segmentu loni vstoupil Bolt Food rozvážející expresní nákupy ze sítě obchodů Žabka a vzájemnou spolupráci dál posilují. Všechny tři velké služby působící na trhu rozvozu jídel z restaurací (Dáme jídlo, Bolt Food a Wolt) přitom už nabízí doručení dalšího zboží, kromě zmiňovaných potravin například květin. Výhodou Dáme jídla a jeho nové služby však mohou být vlastní sklady, které pro rozvoz potravin mají v Česku jen velké online supermarkety Rohlík a Košík.

Na tuzemském trhu s rozvozem jídel si jinak zatím dál drží prvenství právě Dáme jídlo, které spadá do globální skupiny Delivery Hero obchodované na německé burze. Společnost podle svého vyjádření spolupracuje s téměř pěti tisíci partnery ve 170 obcích po celém Česku a během denní špičky doručí více než deset tisíc jídel. V listopadu navíc do nabídky zařadila také snídaně.

01_mapa-dame-market-dame-jidlo

Foto: Dáme jídlo

Mapa dostupnosti služby Dáme market

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Turbulentní rok Slevomat ustál a utržil 1,8 miliardy korun. Propad přibrzdila rekordní letní sezona

Peter BrejčákPeter Brejčák

ladislav-vesely-slevomat

Foto: Slevomat

Výkonný ředitel Slevomatu Ladislav Veselý

0Zobrazit komentáře

Loňský turbulentní rok přinesl výzvy zejména firmám působícím v cestovním ruchu, což se nevyhnulo ani největšímu tuzemskému prodejci cestování a zážitků. Slevomat, jehož vedení před rokem převzal Ladislav Veselý, během jara spadl na deset procent a jeho zaměstnanci pracovali jen na poloviční úvazky. V nabídce se přitom firma zaměřila zejména na domácí cestování, což se ukázalo jako správné rozhodnutí – Slevomat díky tomu zažil rekordní letní sezonu.

Prodeje domácího cestování loni Slevomatu vyrostly o 50 procent ve srovnání s doposud rekordním létem z roku 2019. Zároveň se největší tuzemský zážitkový portál zaměřil na segment prodeje zboží lokálních výrobců a prodejců, který rostl o devět procent. Celkově tak hlásí nadprůměrné hospodářské výsledky.

Tržby Slevomatu loni dosáhly na 1,8 miliardy korun, což je o 27 procent méně než v rekordním roce 2019, kdy utržil 2,5 miliardy korun. Podle vyjádření pro CzechCrunch se firmě i nadále podařilo zůstat v zisku. EBITDA, tedy zisk před úroky, odpisy a daněmi, byla vykázána ve výši 90,5 milionu korun.

„Chtělo by se říct, že loňský rok škrtáme, ale celkové výsledky ve srovnání s trhem nebyly zdaleka tak špatné. Například letní sezona byla co do prodejů pobytů v tuzemsku rekordní,“ komentuje loňské výsledky Veselý.

Zážitkový portál dokázal díky orientaci na tuzemský cestovní ruch ustát globální otřesy. Ke zmírnění vlivu vládních nařízení mu pomohla například širší nabídka hotelů během hlavní letní sezony, kde jen prodeje pobytů v Praze vykázaly meziroční růst o 162 procent.

slevomat

Foto: Slevomat

Sídlo Slevomatu v pražském Karlíně

„Zajímavý růst jsme dále zaznamenali v kategorii zboží, kde nám k lepším výsledkům pomohla podpora drobných výrobců a prodejců potravin, pochutin, alkoholu i rukodělných výrobků. Právě o jejich zboží byl zejména během lockdownu mnohem větší zájem,“ doplňuje ředitel Slevomatu.

Společnost se chce v letošním roce vrátit k silnému růstu z konce roku 2019, což ovšem bude významně ovlivněno dalšími dopady vládních opatření. Slevomat nicméně předpokládá, že i letos bude převládat v cestovním ruchu poptávka po dovolené v Česku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Věříme, že se nám podaří navázat na úspěch z loňského léta a nadále upevníme svoji pozici nejvýznamnějšího hráče v oblasti cestování,“ říká Veselý s tím, že by neměla působení českého portálu žádným způsobem ovlivnit ani jeho mateřská skupina Secret Escapes, která se zaměřuje takřka výhradně na cestování a je pandemií koronaviru taktéž významně zasažena.

Ve Velké Británii a Německu je už totiž podle Veselého znát lehké oživení dané optimistickou náladou z vakcinace a lidé si už začali kupovat letní zahraniční dovolené, na níž byznys skupiny Secret Escapes stojí. Oproti roku 2019 je však pořád o 70 až 80 procent níž.

„Skupina má zajištěné financování na další špatný rok a přitom čeká, že už to bude lepší rok. Takže se negativního vlivu nebojím. Bývalo by to přišlo už loni, ale zachovali se hodně dobře. Sami dost propouštěli, nás k ničemu netlačili a chápali, že díky šíři nabídky je u nás situace dost jiná,“ dodává Veselý. Slevomat je dle něj aktuálně druhou nejsilnější firmou v celé skupině.