Digitalizace tradičního řemesla vychází. Topíte.cz čtyřnásobně vyrostlo a chce do Česka přinést střešní tašky od Tesly

Peter BrejčákPeter Brejčák

helcl-topite3

Foto: Topíte.cz

Daniel Helcl, spoluzakladatel startupu Woltair (dříve Topíte.cz)

0Zobrazit komentáře

Český startup Topíte.cz vsadil se svou platformou na propojování tradičního řemesla s moderními technologiemi a podle nově zveřejněných výsledků za rok 2020 se zdá, že šlo o sázku na správnou kartu. Podle informací CzechCrunche se bilance uzavřených smluv, jež je prakticky totožná s obratem firmy, loni vyšplhala na úroveň 70 milionů korun, což oproti 16 milionům v roce 2019 znamená nárůst o 438 procent.

Počet samotných instalací meziročně vzrostl ze 75 na loňských 350 a rychle rostl také počet zaměstnanců firmy – z předloňských 25 na loňských 75, a to včetně nově začleněného týmu zaměřeného na fotovoltaiku. Právě vstup na trh s fotovoltaikou je rozšířením stávající nabídky původně „topenářského“ startupu.

Produktovou expanzi umožnilo spojení s jedenáctičlenným týmem Lucie Bedrníčkové z firmy Rexiw Elektro, specialistou v oboru. Obě společnosti věří, že jejich propojení umožní kompletní instalaci kombinace tepelných čerpadel a solárních panelů, což je krok k udržitelné budoucnosti bez zbytečných zplodin.

topite-cz-helcl-naprstek-sveda2-min

Foto: Topíte.cz

Zakladatelé Topíte.cz Daniel Helcl, Jiří Švéda a Karel Náprstek

„Jedním ze základních cílů Topíte.cz je kompletní digitalizace řemesel. Zahrnutí fotovoltaických elektráren do našeho portfolia je dalším krokem k naplnění této vize,“ komentuje Daniel Helcl, zakladatel a šéf Topíte.cz. Firma přitom v listopadu na produktové rozšíření získala investici 80 milionů korun od fondů Inven Capital a Enern. Celkově tak investice do startupu přesáhly 100 milionů.

„V digitalizaci řemesel leží jejich budoucnost. Nicméně tak komplexní systém, jakým disponuje Topíte.cz, bychom v Rewix vyvíjeli dlouze a náročně – proto jsme se rozhodli s firmou spojit své síly a dosáhnout tak unikátní kombinace nabídky,“ říká Bedrníčková s tím, že spojení s Topíte.cz bude postupné a aktuálně probíhající projekty nenaruší.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Topíte.cz zakládali v roce 2018 dva zaběhnutí topenáři Karel Náprstek a Jiří Švéda spolu se současným ředitelem Danielem Helclem, přičemž podle jejich vyjádření je už teď největší tuzemskou topenářskou firmou se specializací na instalace a servis.

Rozšiřování produktového portfolia pro nejbližší dobu není jedinou plánovanou novinkou. Topíte.cz aktuálně jedná i s Teslou o možnosti přinést do České republiky fotovoltaické střešní tašky třetí generace, respektive střešní krytiny, které zároveň fungují jako solární panely.

„Právě třetí generace jejich výrobku je mnohem výkonnější než první dva modely a výkon začíná být srovnatelný s pořizovací cenou. Byli bychom rádi, kdybychom tuto inovaci mohli záhy přinést i do střední Evropy,“ přibližuje Bedrníčková.

Startup se zároveň začíná připravovat na expanzi do zahraničí a první zemí má být Polsko. V tuzemsku pak firma buduje největší showroom a školící centrum tepelných čerpadel, které otevře ve své centrále na pražském Zličíně.

Velkoobchodní online tržiště Merxu Václava Lišky přilákalo 1 200 prodejců a hlásí investici od hvězdných fondů

Peter BrejčákPeter Brejčák

vaclav-liska2

Foto: Merxu

Václav Liška, zakladatel Aukra a country manager Merxu pro Českou republiku

0Zobrazit komentáře

Zakladatel největšího tuzemského online tržiště Aukro Václav Liška se v rámci svého nejnovějšího projektu Merxu snaží digitalizovat velkoobchod, a to převážně v zemích střední a východní Evropy. Platforma se světu představila loni v listopadu a už po třech měsících hlásí zásadní úspěch – seed investici od hvězdných fondů Accel Ventures a Point Nine Capital.

Kalifornský Accel Ventures v průběhu let investoval obvykle v úvodních rozvojových fázích do gigantů jako Facebook nebo Spotify, Point Nine Capital zase úspěšně vsadil například na skupinu Delivery Hero, do níž spadá i české Dáme jídlo, nebo Revolut.

Výši investice do Merxu a další související podrobnosti nechtějí jednotlivé strany komentovat. Obecně však Point Nine Capital do startupů investuje mezi 500 tisíci a 2,5 milionu eur a podle odhadu CzechCrunche tak Merxu mohlo získat řádově desítky milionů korun.

„Díky investici můžeme pracovat na dalším vývoji platformy, budovat tým napříč naším regionem a také investovat do marketingových aktivit a akvizice nových zákazníků,“ popisuje pro CzechCrunch Liška, jenž v Merxu zastává pozici country managera pro Českou republiku. Ředitelem startupu je Przemyslaw Budkowski, bývalý CEO polského Allegra.

merxu

Foto: Merxu/CzechCrunch

Platforma Merxu

Online tržiště Merxu je navržené pro B2B segment a spojuje podniky prodávající nespotřební zboží v oblastech jako stavebnictví, elektrotechnika, chemikálie, průmyslové výrobky, instalace nebo ochranné a bezpečnostní produkty. Prodej takového zboží totiž stále často probíhá osobně přes obchodní zástupce. Pokud chtějí firmy prodávat online, musí investovat nemalé prostředky do vlastního webu, a tak se Merxu jako platforma snaží tyto náklady šetřit.

„V České republice i ostatních zemích, kde Merxu aktuálně funguje, neexistoval doposud žádný elegantní způsob, jak inzerovat a prodávat své nespotřební zboží, u strojů za miliony korun pak prodej mohl trvat i řády měsíců. Platforma tak představuje zajímavého partnera, kde je vše pod jednou střechou,“ komentuje Liška.

1 200 prodejců za pár měsíců

Startup se sídlem v polské Poznani začal platformu vyvíjet koncem roku 2019, její ostrá verze byla spuštěna loni v říjnu, o měsíc později se pak rozjely první menší marketingové aktivity. Od té doby se na Merxu přihlásilo více než 1 200 prodejců, kteří zalistovali téměř půl milionu produktů. Nejpopulárnější kategorie jsou stavebniny, elektrotechnika a nářadí.

„Start se nám vydařil. Potvrdil se náš předpoklad, že zákazníkům na našich trzích podobná služba chyběla. Kupující oceňují široký sortiment průmyslových produktů na jednom místě a zároveň možnost jednoduše a rychle vyjednávat o podmínkách transakce prostřednictvím našeho chatu,“ říká Liška s tím, že přítomný chat prodávajícím a kupujícím umožňuje doladit specifikaci produktů, podrobnosti transakce nebo vyměnit dokumenty.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Platforma, jež je aktuálně přístupná společnostem v Česku, Polsku, na Slovensku, v Litvě a Estonsku, zatím funguje bez provizí. Podle Lišky si Merxu neplánuje strhávat poplatek za transakce ani během následujících šesti měsíců, jeho případnou výši nebo jiné formy monetizačního modelu plánuje startup ještě doladit.

trump-musk-mvp

Přečtěte si takéGlosa: Zhrzený Musk se stal přítěží pro politiku a ona pro nějZhrzený Musk se vrací do byznysu, nechce už platit politiku. Stal se pro ni přítěží a ona pro něj

„V B2B světě je většina transakcí založena na osobních vazbách a dlouhodobých vztazích. To chápeme a respektujeme. Zároveň ale vidíme, že některé procesy trvají zbytečně dlouho a firmy ztrácejí čas a peníze. S tím jim chceme pomoci,“ popisuje Liška.

Cílem Merxu pro letošní rok je dosáhnout na desítky tisíc zákazníků napříč regionem s desítkami tisíc transakcí. Těch zatím na platformě proběhlo několik desítek, což Liška vysvětluje tím, že startup zatím nezačal žádnou masivní marketingovou kampaň a na akvizici kupujících se plánuje zaměřit v následujících týdnech.