Ironické vztahové drama inspirované pandemií. Na HBO GO vyšel hvězdně obsazený Lockdown
Zámořské recenze nové koronavirové heist drama Lockdown kritizují za nedostatek ohleduplnosti a zároveň nedostatek nadhledu. Snímek, který v Česku vyšel dnes na HBO GO, se určitě do paměti zapíše spíše jako jeden z prvních hollywoodských snímků o aktuální pandemii než jako její sofistikovaná reflexe. Představuje ale zajímavý a zábavný pohled na karanténu ve filmu.
Už jeho premisa před sebe klade poměrně náročný úkol vyžadující nalezení rovnováhy mezi seriózností a žánrovými rozkošemi. Hrdinové Lockdownu jsou karanténou přinuceni ke sdílení domácnosti v době, kdy měli chvíli před rozchodem. Kromě toho, že se musí vypořádávat s izolací, ztrátami zaměstnání nebo naopak vyhazováním kolegů v hovorech na Zoomu, hledají způsob, jak vedle sebe nějak žít.
Ze strašné rutiny je vytrhne ironická shoda náhod, díky níž se naskytne možnost ukrást drahý diamant. Je kdokoliv z nich zloděj? Ne. Uvažovali by o něčem podobném v jakékoliv jiné situaci? Ne. Je jejich aktuální život natolik frustrující, že jsou ochotni podniknout prakticky cokoliv pro jeho změnu? Možná.
Největší překážka Lockdownu tkví právě v předpokladu, že publikum jeho premisu a omezení pramenící z tvorby filmu za probíhající pandemie akceptuje. Film vznikl v jinak zcela nepředstavitelném časovém horizontu čtyř měsíců. Většinou to stačí sotva k tomu, aby autoři námětu dali dohromady nějaký tvůrčí tým, tentokrát ale scenárista Steven Knight a režisér Doug Liman za tu dobu napsali scénář, získali slavné herce a film natočili i sestříhali.
Knight i Liman jsou zavedenými hollywoodskými jmény, která za sebou mají kvalitní a finančně úspěšné projekty typu Východní přísliby, Gangy z Birminghamu, Agent bez minulosti nebo Na hraně zítřka. Ve filmografii scenáristy Stevena Knighta je zvlášť zajímavé minimalistické drama Locke, které se celé odehrává v kabině auta jedoucího po dálnici. Chytrý thriller s Tomem Hardym byl největším předpokladem k tomu, aby fungoval i Lockdown.