Místo člověka se v telefonu ozve umělá inteligence. Čeští Born Digital teď na expanzi získali 15 milionů korun

Peter BrejčákPeter Brejčák

malovec-tisk-3-min

Foto: Born Digital

Tomáš Malovec, ředitel startupu Born Digital, který vznikl jako spin-off z GoodAI

0Zobrazit komentáře

Když zavoláte na zákaznickou linku některých tuzemských mobilních operátorů, bank, distributorů energií či do budoucna například hasičů, je možné, že se z druhé strany neozve živý člověk, ale hlasová umělá inteligence, která vám s daným problémem pomůže. A to ideálně aniž byste vůbec poznali, že mluvíte s robotem. To je možné například díky česko-slovenskému startupu Born Digital, jenž se od roku 2019 věnuje automatizaci komunikace se zákazníky postavené na umělé inteligenci.

V Česku a na Slovensku takto s chytrými hlasovými asistenty od Born Digital mluví tisíce lidí denně a startup už odbavil přes 2,5 milionu hovorů s reálnými zákazníky. Navzdory trendům chatbotů a další online komunikace totiž většina lidí své problémy pořád řeší přes telefon a startup, který vznikl jako spin-off firmy GoodAI Marka Rosy zaměřené na vývoj umělé inteligence, teď vidí velký potenciál na rozšíření v zahraničí.

A věří mu také investoři. Born Digital oznámil získání investice ve výši 600 tisíc eur, tedy přibližně 15,5 milionu korun, od tuzemského venture kapitálového fondu J&T Ventures. Firma, která se od GoodAI osamostatnila pod vedením Tomáše Malovce a Zenona Sliwky, je přitom dle svého tvrzení od začátku svého fungování zisková.

Peníze chce startup využít jednak na budování poboček na nejslibnějších trzích pro expanzi, jako jsou Německo, Velká Británie a USA, a jednak na vývoj globálního škálovatelného produktu. Cílem dvouleté firmy je, aby si kdokoliv na světě mohl sám vytvořit svého hlasového asistenta.

malovec-2-tisk-min

Foto: Born Digital

Tomáš Malovec, ředitel startupu Born Digital

Jen za prvních šest měsíců svého fungování (od poloviny do konce roku 2019) Born Digital dosáhl na obraty na úrovni 14 milionů korun se ziskem pěti milionů. Malovec v loňském rozhovoru pro CzechCrunch prozradil, že plánem startupu pro rok 2020 bylo vyrůst v obratu na 25 milionů korun. Ziskovost a přesná čísla za loňský rok nechtějí zakladatelé sdělovat, podle jejich vyjádření jsou však lehce pod plánem a pořád v černých číslech.

„Na Born Digital nás zaujal především tým, tedy Tomáš a Zenon, kteří dokázali rychle a úspěšně vybudovat firmu, jež má mezi svými zákazníky velké české a slovenské operátory, banky a distributory energií. Věříme, že tento tým má vizi a zároveň schopnosti tento cíl naplnit,“ říká David Polach, Investment Manager z J&T Ventures.

Podle Polacha trh v oblasti péče o zákazníka a komunikaci se zákazníkem momentálně prochází celkovou digitalizací. A zatímco v anglicky mluvících zemích se virtuální asistenti uplatňují již řadu let, se složitějšími jazyky jako čeština nebo slovenština si nedokázali dostatečně dobře poradit. Na tyto jazyky se v začátcích zaměřil právě Born Digital a teď už svůj záběr rozšiřuje i do angličtiny, němčiny, polštiny nebo portugalštiny.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Momentálně vidíme obrovskou příležitost na regionálních i světových trzích. V nejbližších dvou letech se bude rozhodovat, kdo bude lokální hráč a kdo globální. Láká nás možnost dostat se na světový trh, a proto jsme se rozhodli náš růst akcelerovat s pomocí investora. Za J&T Ventures stojí lidé, se kterými si perfektně rozumíme a velmi dobře vědí, jak dostat startup na globální trhy,“ uvádí Zenon Sliwka.

„Umělá inteligence již nyní úspěšně obsluhuje linky mobilních operátorů nebo bank, přičemž zákaznická zkušenost je nesrovnatelná se zastaralými hlasovými automaty. Další metou je zapojit chytré technologie do záchrany lidských životů,“ doplňuje Malovec.

„V Born Digital vyvíjíme hlasovou asistentku, která dokáže v případě přetížení tísňové linky přijímat hlášení a zjišťovat potřebné informace. Technologie voicebotů jsou v současnosti na velmi dobré úrovni, v tomto případě však musíme jít ještě o úroveň výš, protože může jít o životy. Je to skvělá motivace a důkaz, jak výrazně jsme se za posledních několik let posunuli,“ dodává Malovec.

Od aplikace na volání k disrupci call center. Slovensko-český CloudTalk získal investici 155 milionů korun

Peter BrejčákPeter Brejčák

cloudtalk

Foto: CloudTalk

Martin Malych a Viktor Vanek, spoluzakladatelé startupu CloudTalk

0Zobrazit komentáře

Slovensko-český startup CloudTalk modernizuje call centra a teď oznámil získání investice ve výši šest milionů eur, tedy zhruba 155 milionů korun. Do firmy zaměstnávající šedesát lidí v Bratislavě a Praze vložil kapitál fond henQ Capital Partners, v tuzemsku známý díky investici do startupu Mews, s přispěním Point Nine Capital, do jehož investičního portfolia spadá například Merxu Václava Lišky, Revolut nebo Typerfome.

Nové kolo navazuje na předešlou seed investici z roku 2019, kdy do startupu vložil 34 milionů korun tuzemský fond Presto Ventures. Celkově tak investoři podpořili CloudTalk v dalším rozvoji již téměř 190 miliony korun. Podle vyjádření zakladatelů se během toho osminásobně zvýšila valuace startupu, ale přesnou částku říct nechtějí.

„V CloudTalku jsme začínali jako pár jedinců posedlých novou cloudovou technologií. Dnes náš tým čítá 57 členů devíti různých národností. Přitom obsluhujeme tisíce zákazníků z více než 80 zemí světa. Naším plánem je ztrojnásobit počet zaměstnanců a vyvinout několik nových integrací k produktu. Zároveň míříme k zřízení inovativní laboratoře, která se zaměří na umělou inteligenci,“ popisuje Martin Malych, spoluzakladatel firmy.

Mladý startup, který má hlavní sídlo v Bratislavě, hlásí, že v loňském roce jeho tržby vyrostly na dva miliony eur, což je v přepočtu přes 50 milionů korun a meziroční růst o více než 220 procent. CloudTalk je prozatím ve ztrátě, což však považují jeho zakladatelé zejména v prvních letech za součást hry.

„Náš záměr pro tento rok ani ten následující není budování ziskovosti. Chceme tržbami narůst meziročně o 150 % a na to určitě utratíme více peněz, než vyděláme. Je to standard pro jakýkoliv jiný SaaS byznys po investičním kole Series A,“ říká pro CzechCrunch Martin Malych. Nejprve totiž musí CloudTalk investovat do toho, aby získal nové zákazníky, od nichž mu pak budou plynout příjmy.

cloudtalk_spoluzakladatele-martin-malych-vlevo-a-viktor-vanek_2-min

Foto: CloudTalk

Martin Malych a Viktor Vanek, spoluzakladatelé startupu CloudTalk

CloudTalk zakládal v roce 2018 Malych společně s Viktorem Vanekem jako jednoduchou aplikaci k volání. Brzy si však uvědomili potenciál na trhu call center a svůj produkt tak přizpůsobili novému užití. Aktuálně mají klienty z osmdesáti zemí světa a obecně se soustředí zejména na týmy zákaznické podpory a salesu menších a středních firem do tří tisíc uživatelů.

Poptávka po cloudových call centrech je přitom podle vyjádření zakladatelů větší než kdykoliv předtím, trend lidí pracujících na dálku rostoucí zájem ještě umocňuje. I v době e-mailů, live chatů a chatbotů je totiž právě telefonování jedním z nejrychlejších způsobů, jakým zákazníci řeší své problémy.

Většina call center je však podle CloudTalku pořád postavena na zastaralém řešení. Dlouhodobě stagnující telekomunikační trh s globální velikostí 50 miliard dolarů ročně tak chce bratislavský startup posunout směrem k moderním technologiím. Hlavním cílem je poskytovat dlouhodobě nedotčenou kvalitu hovorů a automatizaci pracovních postupů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Přední výhodou produktu je podle zakladatelů propojení s CRM programy a helpdeskem. Zaměstnanci zákaznické péče nebo sales oddělení mají neustálý přehled o svých zákaznících a podle interních statistik startupu tak ušetří dvě až tři minuty každého hovoru, jelikož operátorům odpadá nadbytečné vyhledávání informací či aktualizace systémů.

„Museli jsme se vypořádat s různými technickými překážkami, abychom mohli poskytovat prvotřídní telefonní hovory. Nechtěli jsme jít tradiční cestou a být závislí na třetí straně, jako je třeba Twilio,“ říká Malych s odkazem na amerického giganta, který v tuzemsku vzbudil pozornost miliardovou akvizicí startupu Ytica. „Místo toho jsme se rozhodli vybudovat vlastní infrastrukturu, která nám dává možnost lepší kontroly nad kvalitou hlasu,“ doplňuje spoluzakladatel.

V pražských kancelářích CloudTalku pracuje dvacítka zaměstnanců, současně zde sedí i šéfové oddělení salesu a developmentu. Ze současných celkově 60 lidí chce startup i díky investici navýšit tento počet na trojnásobek, nové posily do týmu se stanou součástí interního Innovation Labu zaměřeného na vývoj a implementaci umělé inteligence do call center.