Původně chtěl z Česka vyhnat fitness bullshit, teď má brněnský Aktin obrat přes 270 milionů a míří za hranice

Filip HouskaFilip Houska

michal-hubik-aktinStory

Foto: Aktin

Michal Hubík, spoluzakladatel a ředitel Aktinu

0Zobrazit komentáře

S tím, jak rostl zájem lidí o cvičení a zdravější stravování, se do popředí dostaly i e-shopy, které všemožné fitness doplňky nabízí. Jedním z nich je brněnský Aktin, který se z původního přeprodejce sportovních suplementů stal důležitým hráčem na tuzemském trhu s vlastní značkou výživy. Jeho pozice sílila i loni, kdy zaznamenal obrat 273 milionů korun a chystá se expandovat.

Příběh Aktinu se začal psát v roce 2010, když jeden ze spoluzakladatelů, Michal Hubík, dorazil do malé prodejny se sportovními doplňky v Brně. Tam natrefil nejen na neobvykle levné ceny proteinových tyčinek, kvůli kterým tam šel, ale také na Jana Kerna. To, že byly tyčinky prošlé, ho od nákupu neodradilo. Navíc se dal s Honzou do řeči a sedli si natolik, že spolu naskočili do byznysu.

„Původně to bylo hlavně o tom, vyhnat z Česka a Slovenska ‚fitness bullshit‘, který na různých tuzemských webech převládal,“ popisuje Hubík původní motivaci pro rozjetí své vlastní značky, jež začínala na fitnessovém magazínu Aktin.cz. Zkrátka chtěli publikovat kvalitní psaný obsah a inspirovali se zejména americkou scénou, kde letěli autoři jako Alan Aragon nebo Eric Helms, kteří cvičení a výživě dobře rozuměli.

aktin-1

Foto: Aktin

Proteinová tyčinka, která je jedním z mnoha doplňků značky Aktin

Současně ale Hubík s Kernem věděli, že provoz takového webu potřebují z něčeho financovat, a tak záhy spustili internetový obchod, na kterém chtěli prodávat co nejkvalitnější produkty. Rychle ale přišlo vystřízlivění – většina toho, co se tehdy na trhu prodávalo, nebyla kvalitou na takové úrovni, na jaké chtěli.

„Prodávali jsme to, co bylo v té době nejlepší, zejména pak proteinové doplňky. V hlavách jsme ale měli myšlenku, že jak z přeprodeje jiných značek našetříme dostatek peněz, začneme vyrábět vlastní produkty v excelentní kvalitě,“ říká Hubík pro CzechCrunch a zmiňuje začátky Aktinu, kdy pro zvýšení brand awareness dávali letáky za stěrače aut nebo rozdávali prospekty na univerzitách.

Zhruba rok poté, co byl magazín i e-shop v provozu, Hubík s Kernem založili společnost Selltime, pod kterou měly jejich podnikatelské a tvůrčí aktivity fungovaly a pod kterou Aktin funguje dodnes. Spolu s tím, jak rostlo povědomí o značce, se začaly zvyšovat i prodeje a bylo nutné navýšit skladové kapacity.

Aktin postupně rostl, navazoval zajímavé spolupráce (například s britským The Protein Works), ale stále se tým nerozhoupal k tomu, aby začal vyrábět vlastní sportovní výživu, která měla brněnskou značku posunout k dalšímu růstu. První náznak rozjetí výroby přišel v roce 2016, kdy se objevily první produkty pod sesterskou firmou R3ptile, ovšem ten zásadní zlom se odehrál až o tři roky později.

aktin-1-1

Foto: Aktin

Whey Protein, vlajkový produkt Aktinu

V roce 2019 se na trh dostaly vůbec první, oficiální produkty značky Aktin, konkrétně syrovátkový protein a proteinová tyčinka v minimalistickém, bílo-šedém obalu. „Sice to trvalo devět let, ale lepší pozdě, než-li později,“ říká Hubík. Postupně přibývaly další „sladkosti“ jako cookies nebo tzv. čokošíky i klasické potraviny v inovované formě. Například těstoviny z luštěnin nebo finské krémové ovesné vločky. V nabídce nechybí ani burákové máslo.

Část z nabízených produktů má sloužit i jako zdravá svačinka, díky které si lidé nebudou muset kupovat nezdravé, zabalené pokrmy plné cukru a éček. „Když jedu po D1 a mám hlad, co si dám? Mám tady McDonald’s i řadu čerpacích stanic, ale nic z toho nenabízí takovou komplexní svačinku, která zažene hlad a lidé nebudou zpytovat svědomí poté, co to sní,“ zmiňuje Hubík.

Pandemie cvičení a zdravé stravy

Dosud největší výzva, jakou Aktin zažil, proběhla loni. V roce, který totálně proměnil nejen tuzemskou e-commerce a přitáhl na internet i zákazníky, kteří do té doby nakupovali výhradně v kamenných pobočkách. Jelikož se silně doporučovala domácí karanténa a částečně byly omezeny i normální nákupy potravin, Aktin z toho silně těžil. Ti, kteří se chtěli zdravě stravovat a do toho cvičit, museli vše dělat z domova.

„Rok 2020 byl ve znamení intenzivního růstu poptávky především po kvalitním jídle. Zvládli jsme to a dosáhli jsme meziročního růstu o 47 procent. Už jsou běžné dny, kdy díky vlastnímu řídícímu systému ve skladu odbavíme přes dva tisíce objednávek,“ konstatuje Michal Hubík z pozice ředitele a zmiňuje, že loňský obrat firmy byl 273 milionu korun, což je ve srovnání s předchozím rokem růst téměř o polovinu. Nepřekvapivě jde o rekord.

aktin-1-2

Foto: Aktin

Přírodní přípravek Spoko na zklidnění a uvolnění stresu

Ačkoliv se na jejich e-shopu objednávaly i jiné značky, kterých Aktin nabízí zhruba 360, velkému úspěchu u zákazníků se těšily právě produkty s „áčkem“ v logu. Z vitamínů loni Češi nakupovali především hořčík, vysoce oblíbený byl i přírodní přípravek Spoko na zklidnění a uvolnění stresu a dohromady pak Aktin odeslal na dvaačtyřicet tun svých ovesných vloček. Generoval i zvýšený zájem o sportovní vybavení.

„Hořčík mimo jiné pomáhá snižovat únavu a vyčerpání, podporuje také činnost nervové soustavy, z vlastní zkušenosti se po něm může lépe usínat. Současná situace je pro lidi psychicky náročná a hledají přirozené možnosti, jak se se stresem vypořádávat,“ komentuje bezprecedentní situaci Hubík, ale dodává, že nejoblíbenějším produktem jeho značky je stále syrovátkový protein, který je esenciálním doplňkem pro sportovce, „víkenďáky“ i profesionály.

in20-boxed

Přečtěte si takéJe jich dvacet, jsou kreativní a inspirativní. Představujeme Innovators 20, osobnosti, které pomohly změnit ČeskoJe jich dvacet, jsou kreativní a inspirativní. Představujeme Innovators 20, osobnosti, které pomohly změnit Česko

Lze očekávat, že letošní rok se poveze na podobné vlně, Hubík ale zůstává při zemi a nemá v plánu panikařit. Naopak chce stále naplňovat misi, kterou si před lety, dnes již se svým bývalým společníkem, vysnili – nabízet kvalitní výživu a vzdělávat. Právě druhý bod se může zdát trochu opomenutý, ale i na něm Aktin stojí.

Jejich webový magazín totiž stále funguje a čítá přes tři tisíce článků napříč širokým spektrem témat o výživě, cvičení a obecně zdravém životním stylu. „Běžný jedlík párků netuší, že existujeme, ale my ho neřešíme. Nemáme prostředky na to kohokoliv přemlouvat, musí to v sobě najít sám. Právě pro tyhle lidi jsme tady pomocnou rukou a průvodcem,“ říká Hubík.

Typický zákazník Aktinu je totiž ten, který se o sebe chce starat a má touhu naplňovat svůj potenciál. Ať už jde o teenagery, nebo manažera–čtyřicátníka. A je to nastavení, které se netýká jen Česka a Slovenska, ale brzy i Německa, kam chce Aktin vstoupit v polovině letošního roku, dost možná už ale pod jiným názvem – Vilgain. Po Německu to plánuje vyzkoušet i v Rakousku a koncem roku ve Velké Británii.